avståndshjälp...

FeatherCloud

Trådstartare
bara för att jag lovade att göra banskissen till vår skojtävling i stallet har jag tappat bort alla mina papper om banbyggnation och avstånd... :mad:

banan är klar och den är jag nöjd med :D, men nu återstår avstånden. har en linje där det är tänkt att vara 4 galoppsprång för stor häst, dvs 21 meter (visst har jag tänkt rätt då?)
och en böjd linje där det borde bli bra med fem galoppsprång, dvs 24,5 m (?). eller blir det annorlunda när man mäter på båge? man borde ju mäta ut 24,5 som en standardväg och sen beroende på hästens galopp så får man som ryttare rida "sin" väg... *krånglar* :p

hindren kommer ju inte ligga på mer än max 60-70 cm, ska jag ta kortare avstånd då? å andra sidan är det ju utomhus... *krånglar mer*

det ska även hoppa c-ponnyer på samma bana. 21 m borde bli ca 6 galoppsprång för en c-ponny? hur gör man med bågen?

blev ett allmänt luddigt inlägg, men bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite... :D

bild som visar lite hur det är tänkt. gröna bågen är alltså oxer (amerikansk sådan) till räcke, röda linjen är räcke-oxer
bana.jpg

med viss reservation för att banskissen inte görs i paint egentligen :angel:, det är bättre vinklar på "riktigt" :D

Sv: avståndshjälp...

Oh no det kommer bli jättelångt om du har tänkt 4 galoppsprång på 21 m...:crazy: Det är fem galopp språng..;)

1 galoppsprång: 7,5
2: 11 m
3: 14,5
4: 18 m
5: 21,5
6: 24,5
7: 28

Men om det är så låga hinder tycker jag du ska korta avståndet lite till!:)

Lycka till!

skrev ju fel, menade såklart 5 galoppsprång :D

har en tabell själv, men den stämmer inte med din, utan den är
7-7,5
10,5
14
17,5
21

och för att det ska stämma med lagom c-ponnyavstånd på den linjen valde jag 21 m...

men i övrigt, hur skulle ni göra med bågen?

Har ingen tabell, skrev bara vad jag brukar ha.. Beror ju lite på hindertyper, inne eller ute m.m. och en halvmeter hit eller dit gör ingen stor skillnad för min gamle häst som är van vid det mesta:D

C-ponny har jag ingen susning om i så fall måste jag kolla upp..

alltså, jag VET ju att en c-ponny tar ca 3metersgaloppsprång (något kortare, för det är ganska små c vi pratar om)
det jag undrar över är ju vad ni skulle lägga för avstånd på bågen och hur man gör ett bra "bågmått", eller om man helt enkelt ska göra en bruten linje.. vad är skillnaden?

B-ponny

1 galoppsprång 5,50 m
2 galoppsprång 8 m
3 galoppsprång 11,50 m
4 galoppsprång 14,30 m
5 galoppsprång 17 m
6 galoppsprång 19,75 m
7 galoppsprång 22,50 m

C-ponny

1 galoppsprång 6,10 m
2 galoppsprång 8,90 m
3 galoppsprång 12,50 m
4 galoppsprång 15,50 m
5 galoppsprång 18, 50 m
6 galoppsprång 21,50 m
7 galoppsprång 24,50 m

D- ponny

1 galoppsprång 6,70 m
2 galoppsprång 9,70 m
3 galoppsprång 13,50 m
4 galoppsprång 16,75 m
5 galoppsprång 20 m
6 galoppsprång 23,20 m
7 galoppsprång 26,50 m

Häst
1 galoppsprång 7m
2 galoppsprång 10,25 m
3 galoppsprång 14 m
4 galoppsprång 17,50 m
5 galoppsprång 21 m
6 galoppsprång 24,50

Dessa avstånd är ungefärliga. Hur långt det ska vara mellan två hinder beror ju även på vad det är för typ av hinder men jag orkar inte sitta och skriva alla avstånd mellan räcke, oxer, trippelbarr och stigsprång på varje antal galoppsprång. ;)
Jag tänkte göra det först men räckte med att skriva allt detta. :D

det där duger utmärkt, ponnyavstånden har jag aldrig lärt mig! :bow:
nu ska jag nog klura ut det, vet ju lite själv om hur man ändrar avstånd när det är oxer etc det handlar om... :)

:bow:

känns rätt stabilt att fråga dig igen då zlatan :D , kan man lägga avståndet på "böjen" som en bruten linje istället för en böj? är ju säkrare att mäta upp det så när man är amatör ;)

Du menar att det böjda spåret inte ska vara något relaterat avstånd?

Antingen så kan du ju länga avståndet så att det blir mer än 28 meter eller så ka du ju göra en mer bruten linje, också med lite längre avstånd mellan hindren så att det nästan blir som att påbörja en ny anridning.

Du kan ju också placera hindret så att man har en valmöjlighet att antingen rida lite rakare mot dem på tex fem eller sex språng eller ta ut svängen och rida på fler antal språng. :)

gosh, det här med relaterat avstånd har jag typ aldrig lärt mig.. :D

eller jo, det menar jag väl, fast det sista du skrev lät nästan bäst... det är ju så låga hinder så jag vill göra det lite trixigt liksom... ;)

det blir nog bra, :bow: igen för hjälpen! :)

Liknande trådar

M
Hoppning Har fått totalt stillestånd i hjärnkontoret..:grin: Ska snart ha ett träningsläger för ponnybarn. Tänkte träna lite anridning med dem...
Svar
9
· Visningar
7 159
Senast: rebeckagranstrom
·
Hoppning Efter att ha ägnat min sovmorgon åt grubblerier har jag återigen en fråga om avstånd. Sist vi hade träning hoppade vi linjer med ett...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: fio
·
M
Hoppning Hejsan! Ja, nu är det så att jag har gått och blivit intresserad av hoppning, jag som älskar dressyr och uteritter. Men när man rider ut...
Svar
9
· Visningar
2 918
Senast: Raider_
·
Hoppning Hur kan två klasser som på pappret ska vara samma klass vara så olika?? Hur ser det ut med direktiv till banbyggare egentligen? Är det...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: gurkan345
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025