Avtagbara snösulor.

bigganl

Trådstartare
Det skall finnas någonting som heter "polarpads". Vet någon vart de säljs och har ni några erfarenheter av dem?

Sv: Avtagbara snösulor.

Det står "Kommer att finnas i handeln hösten -01 i flera färger." - och det är ju några år sedan. Har försökt fått tag i, men många affärer härikring hade då slutat sälja pga för många returer.

Millz, hur många känner du som använt dem? Hur länge håller de innan de måste bytas?

Jag har använt dom i två vintrar (dock inte i år) och jag tycker de funkar utmärkt. De har håller ganska länge, någon har gått sönder efter mkt ridning på barmark och några fastnade i leran när jag var klantig att glömma att ta bort dom.... Annars kan de säkert hålla både 1 och 2 vintrar.

Jag hade de på min förra foderhäst som lätt tappade skor med vanliga snösulor, och sen hade jag på min nya häst förra vintern då hovslagaren hade slut på de vanliga snösulorna vid första vinterskoningen.

Det enda jobbet är ju att de måste tas bort ca var 3:e dag och göra rent under (går att lyfta dom försiktigt men jag föredrog att skruva bort).

Tror att det går att beställa direkt från tillverkare, borde ju finnas något nummer /mailadress på deras hemsida.

Kan man ha dom på även i hagen? Tycker det är jobbigt att hacka bort snöstyltona som hästen får. När man rider rör sej ju ändå hästen och styltorna lossnar till slut, men inte när de står stilla i hagen..?

Går alldeles utmärkt att ha på i hagen så länge där är snö. Håller inte så bra om hästen går på/rids på barmark, då skall de plockas av.

Fördelen med Polarpad är ju att man kan ta dem på/av själv, bara man har broddhål i tån på skorna.

Från början var det dåligt material i brickorna man sätter under brodden, för det är där de kan brytas sönder om man har otur. Men enligt uppgift skall det vara förbättrat numera.

Verkar vara en bra lösning, PolarPads... Men en fråga, "flappar" de inte om det bara sätts fast i tån :confused: :o

Det går att beställa via deras hemsida, kostar 160 kr/paret om jag inte minns fel. Finns även på granngården.

Moniq skrev:
Fördelen med Polarpad är ju att man kan ta dem på/av själv, bara man har broddhål i tån på skorna.

Nu ändrar jag frågan men har även hört att det ska finnas sulor man "ploppar" in tillfälligt, dvs som man inte behöver ens skruva i - stämmer det? Har aldrig sett eller hört talas om det men någon nämnde det som alternativ då jag alltid använt mig av traditionella snösulor med luftkanal, men nu har en pålle som lätt tappar skor och därför är lite halv tveksam.... nån som vet????? tack!!!!!

domino skrev:
Verkar vara en bra lösning, PolarPads... Men en fråga, "flappar" de inte om det bara sätts fast i tån :confused: :o
det samma tänkte jag på?

Nej, det gör dom inte. Man skär/klipper till sulorna så de passar precis innanför skokanten. Sulan är ganska stel och har som en brytkant (som bryter sönder snöklumpen) i mitten och den styvar upp sulan så den inte "flapprar".

okay va bra då, ska nog ta o köpa mig till pållen, låter väldigt bra!

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Någon som vet? Hittar gamla trådar här på Buke om snösulor av olika slag. Många rekommenderar ”Joursulan” men dessa verkar ha försvunnit...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: WildHorse
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
673
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 611
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31