Avtagbart eller fast drag på bil?

trofé

Trådstartare
Ni som har bil som ni drar hästsläp med, har ni fast eller avtagbar dragkrok? Och vilket föredrar ni? Varför? Har fast dragkrok på bilen jag har nu, men utbudet när jag letar ny bil blir större om jag kan tänka mig avtagbar dragkrok. Har dock fått för mig att det är en svagare konstruktion än ett fast är. En sak till som kan gå sönder eller lossna, vilket det verkligen inte får när man i synnerhet har häst efter!

Så ni som använder löstagbart drag, har ni haft problem med dem, har de kärvat, glappat, lossnat, annat? Eller kör de flesta med fast drag?

Sv: Avtagbart eller fast drag på bil?

Tycker bäst om fast drag just för att slippa en sak som kan krångla. Så jag har fast drag på min bil. Men min man har avtagbart och smörjer upp det en gång varje år, dvs när han ska till Bilprovningen för där vill de se att det går att ta av det och sätta på.... Än så länge har han aldrig tappat det och bilen har gått över 30.000 mil och han kör mycket med släp (utan hästar :p)!

Har själv inte så stor erfarenhet av drag eller att dra för den delen. Men när jag kollade på bil så kollade jag bland annat på en med avtagbart drag och fick då kommentaren/rådet från min bilmekaniker till morbror att avtagbara drag lätt börjar rosta och att det kan ställa till med problem.
Ett fast drag är alltså troligtvis hållbarare och det lär troligtvis krångla mindre. Därmed inte sagt att alla avtagbara drag krånglar eller alltid är sämre eller något sånt.

Körde dagligen med avtagbart drag + släp på firmabilen, och var tvungen att även montera/lossa det varje dag då det praktiskt nog inte gick att öppna bakluckan annars:cool:

Jag upplevde efter en tid problem med draget, det var svårt att få det i rätt läge så att det låste sig ordentligt, fastnade gärna i "nästan-låst" läge.

På vår förra privata dragbil hade vi avtagbar dragkrok, men monterade endast loss den och smörjde inför besiktning. Funkade OK.

Idag har jag fast drag, och håller mig till det. En sak mindre som kan krångla känns det som.

Om man ska ha ett avtagbart drag och ska köra m häst så är det oerhört viktigt att man regelbundet tar av draget och smörjer. Det har hänt en del olyckor för att folk har slarvat med underhållet.

Däremot så kostar det inte så mga tusenlappar att montera ett fast drag (ca 2-3000 kr) så det är det absolut värt att göra tycker jag.

Vi fick nyligen betydligt dyrare uppgifter, då vi kollade på bil som vi ville montera fast drag på, ca. 5-6000 för drag + arbetskostnad +reg.besiktning. Så det måste skilja lite grann beroende på bil/bilfirma och vart i landet.

Senast ändrad:

Jag föredrar ett fast monterat drag.

Har hört alltför många berättelser om löstagbara drag som lossat från bilarna.
Vill inte uppleva detta med en transport och två hästar i.

min bil har fast, å pappas avtagbart.
Han har alltid varit noga att ha skyddet för själva hålet när den tas bort, tror många slarvar med det = kommer in skit osv.
Kroken KÄNNS mycket nyare och helare, den andra ser ju skabbigare ut för att den jämt är på.

Däremot, den har ALLTID gått igenom besiktningen, förutom i år, för att det inte gick att låsa fast dragkroken (j*a dagbokslås i princip). Den har aldrig gått att låsa fast + att vi alltid tar bort den (för att slippa att någon snor den).
Så det var surt. Med en fast kan man ju dock riskera att själva kroken rostar.

Så jobbigt är det inte att ta av och sätta på kroken, man måste ju ändå ta av skyddet och låsa upp släpet = kliva ur bilen ;)

Jag tycker inte att du ska bry dig om typ av krok, men besiktiga bilen innan köp och be dem dubbelkolla krokarna!

vi har avtagbart, men tar endast av det vid besiktningen. upplever inte att det skulle vara svagare.

men om jag hade två exakt likadana bilar till samma pris osv så skulle jag ta den med fast drag. är dock inte så många bilar som har det i dag.

Jag har avtagbart drag på min bil, och jag skulle vilja ha ett fast istället, har alltid haft det förut.
Jag tycker att det är krångligt o hålla på o ta bort det och smörja, annars rostar det fast.
Jag kör hästsläp 2-3 dagar/vecka så det sitter kvar hela tiden.

Dessutom får man dra mindre med ett avtagbart drag.
Besiktningskillen sa att jag skulle få dra 200kg mer med min bil om jag hade haft ett fast drag.

Svarar alla.

Jag har haft bilar dels med avtagbar dragkrok och dels med fast. Säger som någon ovan att man hört lite för mycket skräckexempel där avtagbart lossnat. Ska nog ganska mycket till för att ett fast ska trilla av.

Efter mycket om och men i senaste billetandet, där jag först var helt emot avtagbar för att svänga till att det kan vara ok (utbidet av bilar blir större), blev det slutligen en bil med fast drag, igen.

Det jag upplever som bräckligare på avtagbartdrag är att "ingen kedja är starkare dess svagaste länk", och ofta är ju själva låspiggen ingen grov historia. Har dock bara erfarenhet av löstagbart drag på volvo, kanske ser det annorlunda ut på andra märken.

Jag plockar upp en gammal tråd istället för att skapa en ny:

Vi har haft avtagbar krok på vår bil. Den kom med bilen så vi vet inte hur mycket den använts innan vi köpte bilen för några år sedan, men jag har kört häst en del senaste året.

Vi har också haft problem att få loss kroken så den har fått sitta ganska länge, för att micklas loss när det varit dags för besiktning. Eftersom det är knepigt har det tagit emot att försöka, och så har den blivit sittande.

I februari skulle jag åka på hopptävling. Det var mer vinter än vanligt, och jag borde nog inte gett mig ut, men jag gjorde det ändå. På motorvägen började släpet plötsligt wobbla (som det aldrig gjort förr; jag har stadigt släp och bra dragbil), och sen for vi runt. Jag vet att släpet var uppe på högersidan av bilen för jag minns att jag tänkte "oj, en lastbil bredvid oss, nej, det var visst släpet", och det var en rejäl buckla i bilen där släpet gått emot. Och vi stannade med nosen mot vägräcket och släpet i tvär vinkel mot vänstersidan. Jag störtade ut för att kolla hur det gått med hästen, och han tittade på mig och sa "matte, höet är slut". :love::love: Snälla människor stannade och hjälpte mig att räta ut ekipaget, och jag tackar min lyckliga stjärna för att det faktiskt inte var någon annan bil bredvid mig när vi dansade runt.

Nu har vi haft bilen på verkstad och de lyckades till sist titta på dragkroken. Glapp, är deras bedömning. Jag funderade förstås först på om glappet kunde vara orsakat av olyckan, men nej, det är det inte. Istället tänkte både mek-människan och jag samma tanke: det kan nog vara så att det där var orsaken till olyckan istället. En sån där dragkrok ska bara sitta i när man använder den, säger de, annars blir materialet utmattat.

Nu blir det ny dragkrok. Och denna gången blir det fast krok, trots att jag får vänta ett tag på den (fast å vad jag vill ut och åka).

Så jag rekommenderar tveklöst fast krok istället för avtagbar.

Jag har varken bil eller släp men håller just nu på att ta körkort. Jag skulle ALDRIG våga använda en bil med avtagbar dragkrok som dragbil och inte mamma eller pappa heller.

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 389
Senast: Liten
·
Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att... 2
Svar
25
· Visningar
9 897
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31