Sv: Avtagbart eller fast drag på bil?
Jag plockar upp en gammal tråd istället för att skapa en ny:
Vi har haft avtagbar krok på vår bil. Den kom med bilen så vi vet inte hur mycket den använts innan vi köpte bilen för några år sedan, men jag har kört häst en del senaste året.
Vi har också haft problem att få loss kroken så den har fått sitta ganska länge, för att micklas loss när det varit dags för besiktning. Eftersom det är knepigt har det tagit emot att försöka, och så har den blivit sittande.
I februari skulle jag åka på hopptävling. Det var mer vinter än vanligt, och jag borde nog inte gett mig ut, men jag gjorde det ändå. På motorvägen började släpet plötsligt wobbla (som det aldrig gjort förr; jag har stadigt släp och bra dragbil), och sen for vi runt. Jag vet att släpet var uppe på högersidan av bilen för jag minns att jag tänkte "oj, en lastbil bredvid oss, nej, det var visst släpet", och det var en rejäl buckla i bilen där släpet gått emot. Och vi stannade med nosen mot vägräcket och släpet i tvär vinkel mot vänstersidan. Jag störtade ut för att kolla hur det gått med hästen, och han tittade på mig och sa "matte, höet är slut".


Snälla människor stannade och hjälpte mig att räta ut ekipaget, och jag tackar min lyckliga stjärna för att det faktiskt inte var någon annan bil bredvid mig när vi dansade runt.
Nu har vi haft bilen på verkstad och de lyckades till sist titta på dragkroken. Glapp, är deras bedömning. Jag funderade förstås först på om glappet kunde vara orsakat av olyckan, men nej, det är det inte. Istället tänkte både mek-människan och jag samma tanke: det kan nog vara så att det där var
orsaken till olyckan istället. En sån där dragkrok ska bara sitta i när man använder den, säger de, annars blir materialet utmattat.
Nu blir det ny dragkrok. Och denna gången blir det fast krok, trots att jag får vänta ett tag på den (fast å vad jag vill ut och åka).
Så jag rekommenderar tveklöst fast krok istället för avtagbar.