Avvänjning av föl.

P

Poziomka

Ska åka och hämta ett föl som vi köpt.Fölet är ca 5 månader och har aldrig varit ifrån sin mamma.Uppfödaren säger att de alltid gjort så här och det har gått bra. Är det inte brukligt att man vänjer av fölet innan den flyttas.Kan detta ge hästen psykiska skador?
 
Jag kommer göra så. Fast jag säljer inte, utan lämnar iväg min plutt på lösdrift med andra små karlar. När mamman åker iväg kör jag iväg fölet också, men han kommer vara 6 månader. Det känns lite tufft att byta miljö på fölet samtidigt. Mitt första föl fick gå kvar i samma stall med sina vanliga kompisar och så flyttade jag mamman, det gick jättebra.
 
Jag vet inte om det kan ge psykiska skador, men jag tror att det är bättre att man tar det lite sakta först. Dels så att fölet får äta ensam ett tag (t.ex. nattetid) så den är van vid det. Risken är ju att den mest har druckit mjölk även om den verkar äta bra ihop med sin mamma. Då kan den få problem med magen i början. Dessutom är 5 månader precis i tidigaste laget tycker jag. Kan inte fölet få stå i egen box nattetid några veckor innan ni hämtar den?
Så blir den lite äldre och får öva på att vara en egen individ innan den måste skiljas av.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 631
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp