Bukefalos 28 år!

Avvänjning

P

Philomena

håller på att vänja av mitt föl från att dia nu, men hur länge ska man låta fölet dia nån gång om dagen, allstså hur lång tid tar det allt som allt? har fölet i hagen bredvid med hingst fölet och låter hon komma in någon gång om dagen och dia hos mamman (de går på lösdrift)
också det här med ljuversinflamation, hur märker man om stoet får det? hur håller man kol på bästa sätt?
 
Du behöver inte låta fölet dia en enda gång per dag längre om du inte vill det. Separera helt du om du vill.

Håller du bara koll på att juvret inte blir väldigt varmt och ffa att juverhalvorna blir olika hårda så är det ganska svårt att missa juverinflammation.

Risken för att ditt sto ska få juverinflammation när du slutar med den där "en gång om dagen" snuttningen är nog obefintlig. Dels går hon på lösdrift (rörelse är bra) och dels så har han bara diat en gång om dag nu.

Så, låt du bli att låta fölis snutta alls om du vill avvänja helt nu. Och håll lite koll på stoets juver men jag tror inte du behöver oroa dig ett endaste dugg. Sällan de får problem, och då är det ofta när man från fullt diande bara separerar tvärt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En del gör det gradvis, andra abrupt. Några hävdar att fölet kan vänjas av vid fem månader, andra vill helst att det går kvar hos stoet...
Svar
5
· Visningar
1 145
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
3 042
Senast: russinbulle
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 760
Senast: cirkus
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp