Avvänja föl eller inte...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Susz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 648

Susz

Trådstartare
Jag har ett sto med föl som snart blir 6 mån. Stoet är inte ombetäckt och jag har inte föl i samma ålder hemma och det finns inte nånstans i närheten jag vill lämna fölungen till på utedrift med andra i hans ålder. Så nu är min fråga...ska jag avvänja fölet vid 6 månader från sin mamma och lämna bort mamman i ca 1 månad för att senare ta hem märren.

Då får fölet gå med 3 valacker i åldrarna 4-10 år eller med 1 valack 10 år som är väldigt lekfull men uppfostrande...eller tycker ni att han kan fortsätta gå ensam med sin mamma till hingstbetet maj 2009. Mamman är väldigt skarp så jag vet inte om hon OCH hingstungen kan gå med mina 3 valacker. Jag vill inte riskera att hon slår mot valackerna och ungen hamnar emellan...

Vad är bäst..avvänja fölet och lämna bort mamman 1 månad och sedan släppa ihop flocken eller kommer mamman fortfarande att skydda fölet om mamman har varit borta 1 månad...

Jag vill helst inte att hon får gå själv i egen hage..

Eller ska jag dela upp det så att ungen får gå med 1 valack (10 år och väldigt lekfull men uppfostrande) och märren får gå med de andra 2.

Låter lite rappakalja men jag hoppas att ni förstår...

Sv: Avvänja föl eller inte...

Det finns ingen som helst anledning att avvänja just vid 6 månader om nu inte stoet ska iväg på tex betäckning eller om fölet ska säljas. Det dära med 6månader är en kvarleva från gamla tider då stoet behövdes i gårdens arbete. Låter man naturen ha sin gång så fixar stoet detta vid 8-10 månaders ålder. Så varför ska du skilja just vid 6 månaders ålder då egentligen ingen anledning finns ? Vad är det som gör att 6 månader är så viktigt för dig att avvänja ?

Ska man välja mellan att låta fölet gå ensamt med sin mamma, eller avvänja vid 6 månader skulle jag HELT klart välja att fölet får träffa andra hästar!

Men varför hakar alla upp sig på just 6 månaders regeln ? Det finns ärligt talat INGET som tala för att 6 månader är absolut bästa ålder till avvänjning.

Mitt sto lessnade på sin unge när den knappt var 6 månader & stötte bort henne sjäv. Och inga men där inte. Vi särar på dem när de är 6-7 månader nattetid, morgondiar & de går ihop om dagarna.

Naturlig avvänjning tropr jag inte alltid funkar om stoet inte är dräktig på nytt. Vet ett fall där fölet (3 år) fortfarande snuttade av mamman:eek:

Men varför hakar alla upp sig på just 6 månaders regeln ? Det finns ärligt talat INGET som tala för att 6 månader är absolut bästa ålder till avvänjning.

Ja, fråga inte mig. Fölen här avvänjer jag när jag ser att de äter ordentligt ur creepfeddingen, och är mentalt mogna för avvänjning. Det är faktiskt ofta mellan 5-6 månader.

Men man måste ju göra en avvägning. Det jag ställer mig emot är att nästintill alla tror 6 månader är något magiskt, då ska det ske...Men varför ?

Jag skulle vänja av fölet, inte för att det måste ske vid 6 månaders-gränsen men för att fölet bara mår bra av att umgås med andra än mamman. Speciellt om hon är väldigt skarp, kanske fölis inte tar efter mammas dåliga humör så mkt. På jobbet skiljs de helt och hållet vid ca 7 månader, men då går de ju på lösdrift med de jämngamla.

Tack för era svar....

Det handlar inte om hans ålder det handlar om att han tycker inte det är roligt att gå med sin mamma för han vill leka och inte hon. Därför undrade jag vad som var bäst, att gå med sin tråkiga mamma eller med valacker som leker.

Jag har nämnligen INTE lust att släppa mamma och unge ihop med de andra valackerna då hon försvarar fölet till döden.

Ungen står i egen box när jag tar in. Ca 4 timmar. När jag kvällsfodrar släpper jag in honom till mamman igen.

Min andra fråga var, om jag avvänjer hur länge ska stoet vara borta från gården ?? Eller kommer hon iallafall att försvara ungen mot andra hästar oavsett om hon är borta 1 eller 2 månader eller behövs det ännu längre tid ??

/Susz

vi hade kvar både sto å föl på gården.. dom fick gå i olika hagar bara.. fölen med några 1å 2 åringar.. å mammorna med några andra.. de gick bara en vecka så var dom avvänjda.. enda vi gjorde var att fölen fick stå inne första 2 dagarna..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 990
Senast: fio
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 122
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 560
Senast: Puffindog
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 265
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka