Avverka skog

Västra Götaland i synnerhet Skaraborg är hårt drabbat. Värmland i vissa stråk. Södra Sverige har jag sämre koll på men kontakta Skogsstyrelsen i ditt län.

Okey, bor i Degerfors som ligger i värmland... Men tillhör örebro län, får höra med skogsstyrelsen!
 
Alla som drabbades hårt av torkan förra året ligger väl i riskzonen?
Hör med skogsägare i området. Ska ni ut ock kolla skogen själva, innan ni köper kan du läsa på lite på Skogsstyrelsen.
Men lättast är är att anlita ett proffs, eller få med dig en gammal skogsman ut i skogen.

Jag tyckte att jag hade bra kläm på vår skog och kände att vi hade klarat oss, tills jag hade en kompis ute. :O
Herrejösses vad jag fel jag hade. Jag hade inte alls samma örnsyn kan man säga. Fick utpekat massor som jag hade missat. Så nu åker rubbet ned. :( Vilket inte alls vad tanken. När det nu blir.

Får man mindre pengar för angripna träd?
 
Det här verkar vara en bra tråd för mina funderingar;

Jag bor på ett ställe där det är flera små skogsskiften runt omkring vår mark. Stora delar av det har (tyvärr) slutavverkats till kalhygge, men ett par småsnuttar precis vid vår tomtgräns (omger 2 sidor av vår tomt) står kvar då det är en annan ägare enl uppgift av de som avverkade de stora kalhyggena.

Nu börjar de skogsområdena se VÄLDIGT ovårdade och ogallrade ut, döda träd, träd som halvligger, träd som hotar att falla in på vår tomt över vårt staket osv (en stoooor gran föll ner över staketet för några år sen, ren tur att den inte nådde hela vägen fram till vårt hus...)

Vem/vilken myndighet (?) vänder man sig till om man vill veta ägare till skogen och/eller kontrollera hur gammal skogen är/när den måste åtgärdas? Det är ju kanske så att bara för att skogen ser totalt ovårdad och ogallrad ut, så kanske den inte är det ur ett praktiskt perspektiv tänker jag som inte är påläst på skogsvård mer än bara ytligt :)?

Det är ingen panik just nu för vår del, men kommer det ett gäng vårstormar till så kommer det nog bli rätt mycket plockepinn av gigantiska och ibland "döda/halvdöda" träd in på vår tomt.
Det du beskriver är ju finfint för den biologiska mångfalden. Kan bli klassad som en viktig biotop när som helst. ;)
Men om träd faller ned på din tomt, ska ägaren åtgärda detta.
Ring till kommunen och begär att de skickar angränsande ägare till er. Kan ju vara bra att ha numret hemma om det är plockepinn när du kommer hem och något träd blockerar.
 
Det du beskriver är ju finfint för den biologiska mångfalden. Kan bli klassad som en viktig biotop när som helst. ;)
Men om träd faller ned på din tomt, ska ägaren åtgärda detta.
Ring till kommunen och begär att de skickar angränsande ägare till er. Kan ju vara bra att ha numret hemma om det är plockepinn när du kommer hem och något träd blockerar.

Toppen, tack för info :up:!

Ja den biologiska mångfalden frodas vilt i skogen runt om oss :D ! Så jag hoppas personligen att inte även detta lilla skogsparti jämnas med marken som de större partierna om oss blivit, utan bara kanske kommer lite under översyn och lite upprensning med just allt detta plockepinn som händer lite då och då :) .
 
Vad menar du för bidrag? Har aldrig hört talas om det :).
Det finns info på skogsstyrelsens hemsida (https://www.skogsstyrelsen.se/aga-skog/stod-och-bidrag/) och har för mig att detalj finnas pengar att söka från naturvårdsverket och evetntuellt EU-bidrag också . Ska se om jag hittar mina papper från skogsbrukarkursen jag gick. Iof verkar skogsstyrelsen vara en extremt tungrodd myndighet men i teorin finns det pengar att söka iaf.
 
Jag vet att det är överbelastning- på skogsbolagen- men det betyder väl inte att ni inte skulle FÅ ta ner er skog själva ex?
Vi kan klippa ned den själva, men vi behöver ju sälja och få iväg den. Det kan vi inte göra själva.
Det var en rekommendation att låta det stå eftersom det behövde komma till sågverket inom 5-6 veckor typ. För att hindra spridning kanske?
Vi anmälde för rätt länge sedan (mot vanligt), men har inte fått klartecken än.
Jag är inte proffs på granborre, första gången vi har blivit drabbade.
Blir ingen mer gran där i alla fall. :)
 
Man ringer närmaste skogsbolag och säger att man har skog som man vill antingen avverka eller gallra, beroende på ålder och sånt. Sen skickar de ut folk som kikar på vad det är för typ av skog och gör en grovuppskattning på hur mycket det blir och sen får man ett preliminärvärde och där brukar det också vara avräknat för kostnaderna.

Att tänka på är att det också kostar att återställa och återplantera. Vilket man måste göra när man avverkat, men det kan man också leja in i samma veva som man beställer avverkning.
Tänk med på att få med i kontrakten om körskador med - annars kan de få för sig att förvandla skogen till stora spår kors och tvärs. Bara för att ändå många entreprenörer är seriösa så går det inte att förutsätta att alla är det.
Skogsägarna erbjuder tex "spårgaranti" men de flesta bolag har nog liknande tjänster idag (sen är det fan likt att där ska vara en extra tjänst för att de inte ska bära sig åt, men det är en annan diskussion.
 
När jag avverkade så förhandlade min sambo åt mig. Och det var ganska stor skillnad i avverkningspremier hos de olika bolagen.
Eftersom jag inte hade några avdrag ackumulerade på gården så gick nästan 50% bort till Skatteverket. Också en viktig aspekt att planera för.

Där det behövs har vi i kontrakten att eventuella skogsvägar ska återställas efteråt och avlägg ska städas.
 
När jag avverkade så förhandlade min sambo åt mig. Och det var ganska stor skillnad i avverkningspremier hos de olika bolagen.
Eftersom jag inte hade några avdrag ackumulerade på gården så gick nästan 50% bort till Skatteverket. Också en viktig aspekt att planera för.

Där det behövs har vi i kontrakten att eventuella skogsvägar ska återställas efteråt och avlägg ska städas.

Skogskonto?
 
Det ska i princip inte köras sönder. Gamla fastmarksbasvägar och stigar som blir till två diken och de sen tar en grävmaskin och petar i lite sten och gojja i spåren ser förvisso återställt ut, men skadorna är där och bärigheten är borta, rötterna på träden inteill söndertrasade osv.
 
Ta "referenser" på skogsentreprenörerna. Billigast är inte alltid bäst och det är en lång kedja.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 401
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 170
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Som rubriken lyder, hur tar man reda på vem som äger ett visst parti skog? Vårt hus är omgivet av skog, där det finns flera små skiften...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Det finns en gård i närheten som har ett markareal på ca 150ha som jag och en kompis satt och funderade på vad som krävs för att kunna...
Svar
9
· Visningar
2 371
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp