Avverka skog

Fille

Trådstartare
Vi ska kolla på en gård i veckan, troligen blir gården alldeles för dyr för oss men vi vill i alla fall titta! Stor del av skogen är avverkningsbar. Så därför funderar jag på vad som krävs för att ta ner skog? Måste man ansöka om tillstånd tex? Och vad kostar det? Vi tänkte ta hjälp av företag som har maskiner för att avverka, skogen är mest gran. Vad brukar det kosta att hyra in folk och maskiner för att ta ner skog? Brukar tex sågverk hämta timmer (mot kostnad) eller hur får man bort det?
Så många frågor ;)
 
Man ringer närmaste skogsbolag och säger att man har skog som man vill antingen avverka eller gallra, beroende på ålder och sånt. Sen skickar de ut folk som kikar på vad det är för typ av skog och gör en grovuppskattning på hur mycket det blir och sen får man ett preliminärvärde och där brukar det också vara avräknat för kostnaderna.

Att tänka på är att det också kostar att återställa och återplantera. Vilket man måste göra när man avverkat, men det kan man också leja in i samma veva som man beställer avverkning.
 
Vi tänkte ta hjälp av företag som har maskiner för att avverka, skogen är mest gran. Vad brukar det kosta att hyra in folk och maskiner för att ta ner skog? Brukar tex sågverk hämta timmer (mot kostnad) eller hur får man bort det?
Så många frågor ;)

Kostnaden beror på läge, körväg ex, vad mellanskillnaden blir till er sas beror på vad skogen är värd.
Du kan ju höra med flera skogsbolag, närmaste är inte alltid vare sig bäst eller billigast.;)

Sedan kan det vara bra att ha i bakhuvudet att det alltid finns om än en liten risk att någon del inte får avverkas.
 
Det krävs en avverkningsanmälan hos Skogstyrelsen för att få genomföra en föryngringsavverkning/slutavverkning, dvs att i princip alla träd tas ner. För att få slutavverka krävs att skogen uppnått en viss ålder. Vid en gallring tas bara en del träd ut. När avverkningsanmälan kommit in till skogsstyrelsen har de 6 veckor på sig att titta på anmälan och se om den går att genomföra enligt anmälan eller om extra hänsyn måste tas. Ha i åtanke att det kan finnas skyddsvärd skog som inte får avverkas.

Vill bara tillägga att ni måste inte vända er till ett skogsbolag för att få hjälp, som skogsägare kan man själv göra en avverkningsanmälan och sedan anlita ett företag som avverkar. Det går att sälja virket på olika sätt, skogens tillstånd och bolagen som finns i närheten är avgörande där. Kolla med olika bolag innan ni bestämmer er.

Kostnaden beror på köravstånd, grovleken på skogen, terräng mm. Intäkten kan variera beroende på trädslag, röta, skogens form mm.
 
Det krävs en avverkningsanmälan hos Skogstyrelsen för att få genomföra en föryngringsavverkning/slutavverkning, dvs att i princip alla träd tas ner. För att få slutavverka krävs att skogen uppnått en viss ålder. Vid en gallring tas bara en del träd ut. När avverkningsanmälan kommit in till skogsstyrelsen har de 6 veckor på sig att titta på anmälan och se om den går att genomföra enligt anmälan eller om extra hänsyn måste tas. Ha i åtanke att det kan finnas skyddsvärd skog som inte får avverkas.

Vill bara tillägga att ni måste inte vända er till ett skogsbolag för att få hjälp, som skogsägare kan man själv göra en avverkningsanmälan och sedan anlita ett företag som avverkar. Det går att sälja virket på olika sätt, skogens tillstånd och bolagen som finns i närheten är avgörande där. Kolla med olika bolag innan ni bestämmer er.

Kostnaden beror på köravstånd, grovleken på skogen, terräng mm. Intäkten kan variera beroende på trädslag, röta, skogens form mm.

Brukar man få någon ersättning för skog som inte får avverkas?
 
Vi ska kolla på en gård i veckan, troligen blir gården alldeles för dyr för oss men vi vill i alla fall titta! Stor del av skogen är avverkningsbar. Så därför funderar jag på vad som krävs för att ta ner skog? Måste man ansöka om tillstånd tex? Och vad kostar det? Vi tänkte ta hjälp av företag som har maskiner för att avverka, skogen är mest gran. Vad brukar det kosta att hyra in folk och maskiner för att ta ner skog? Brukar tex sågverk hämta timmer (mot kostnad) eller hur får man bort det?
Så många frågor ;)

Vi tog kontakt med alla skogsbolag i stan, tur det för från ett fick vi 100kr mer per kubik än övriga. Man måste ju inte anlita skogsbolag men för oss var det väldigt smidigt då det var mycket skog och flera skiften och vi inte kunde så mycket. Skrev även avtal om markbearbetning och återplantering hos samma bolag så blev liksom ett "paket" där de skötte allt, vi behövde bara skriva på papper de ordnade och ange kontonummer. Det man får tänka på är att man oftast skriver en avtalstid eller vad det nu kallas, i vårat fall hade de två år på sig att avverka så är inte säkert att man får alla pengarna direkt. Vi kunde ta ut hälften av beräknat direkt vid avtalsskrivning och sedan resten (blev betydligt mer kubik än beräknat så mycket mer än första utbetalningen) när allt var avverkat och uppmätt 1,5år senare.
 
Vi tog kontakt med alla skogsbolag i stan, tur det för från ett fick vi 100kr mer per kubik än övriga. Man måste ju inte anlita skogsbolag men för oss var det väldigt smidigt då det var mycket skog och flera skiften och vi inte kunde så mycket. Skrev även avtal om markbearbetning och återplantering hos samma bolag så blev liksom ett "paket" där de skötte allt, vi behövde bara skriva på papper de ordnade och ange kontonummer. Det man får tänka på är att man oftast skriver en avtalstid eller vad det nu kallas, i vårat fall hade de två år på sig att avverka så är inte säkert att man får alla pengarna direkt. Vi kunde ta ut hälften av beräknat direkt vid avtalsskrivning och sedan resten (blev betydligt mer kubik än beräknat så mycket mer än första utbetalningen) när allt var avverkat och uppmätt 1,5år senare.

Tack för info, låter smidigt med skogsbolag!
 
Vi ska kolla på en gård i veckan, troligen blir gården alldeles för dyr för oss men vi vill i alla fall titta! Stor del av skogen är avverkningsbar. Så därför funderar jag på vad som krävs för att ta ner skog? Måste man ansöka om tillstånd tex? Och vad kostar det? Vi tänkte ta hjälp av företag som har maskiner för att avverka, skogen är mest gran. Vad brukar det kosta att hyra in folk och maskiner för att ta ner skog? Brukar tex sågverk hämta timmer (mot kostnad) eller hur får man bort det?
Så många frågor ;)
Räkna inte med att ni kan ta ned skogen när det passar er och finansieringen av gården. Har ni frisk skog kan det dröja, beroende på var man bor.
Där jag bor är det otroligt långa köer pga granbarkborrens framfart (trivdes i torkan).
Vi har angripen skog, men får in inte ta ned den när vi hade tänkt. Vi hade gärna sett att den skulle varit nede för länge sedan.
Det anses inte som akut nog för oss, många andra har det värre. Helst vill de att man tar ned träden ett och ett tills vidare. För de kan inte ta hand om allt, kapaciteten kalkylerade inte med det lilla krypet är klart.
Så jag håller tummarna för att ni bor i ett område som inte är angripet. :)
 
Räkna inte med att ni kan ta ned skogen när det passar er och finansieringen av gården. Har ni frisk skog kan det dröja, beroende på var man bor.
Där jag bor är det otroligt långa köer pga granbarkborrens framfart (trivdes i torkan).
Vi har angripen skog, men får in inte ta ned den när vi hade tänkt. Vi hade gärna sett att den skulle varit nede för länge sedan.
Det anses inte som akut nog för oss, många andra har det värre. Helst vill de att man tar ned träden ett och ett tills vidare. För de kan inte ta hand om allt, kapaciteten kalkylerade inte med det lilla krypet är klart.
Så jag håller tummarna för att ni bor i ett område som inte är angripet. :)

Hur vet man om området är angripet? Eller är det olika även inom kommunerna? (Jag förstår att alla som äger skog i en kommun inte är angripna, men mer om det finns någon översiktskarta där borren finns i större mängd)
 
Hur vet man om området är angripet? Eller är det olika även inom kommunerna? (Jag förstår att alla som äger skog i en kommun inte är angripna, men mer om det finns någon översiktskarta där borren finns i större mängd)

Västra Götaland i synnerhet Skaraborg är hårt drabbat. Värmland i vissa stråk. Södra Sverige har jag sämre koll på men kontakta Skogsstyrelsen i ditt län.
 
Det här verkar vara en bra tråd för mina funderingar;

Jag bor på ett ställe där det är flera små skogsskiften runt omkring vår mark. Stora delar av det har (tyvärr) slutavverkats till kalhygge, men ett par småsnuttar precis vid vår tomtgräns (omger 2 sidor av vår tomt) står kvar då det är en annan ägare enl uppgift av de som avverkade de stora kalhyggena.

Nu börjar de skogsområdena se VÄLDIGT ovårdade och ogallrade ut, döda träd, träd som halvligger, träd som hotar att falla in på vår tomt över vårt staket osv (en stoooor gran föll ner över staketet för några år sen, ren tur att den inte nådde hela vägen fram till vårt hus...)

Vem/vilken myndighet (?) vänder man sig till om man vill veta ägare till skogen och/eller kontrollera hur gammal skogen är/när den måste åtgärdas? Det är ju kanske så att bara för att skogen ser totalt ovårdad och ogallrad ut, så kanske den inte är det ur ett praktiskt perspektiv tänker jag som inte är påläst på skogsvård mer än bara ytligt :)?

Det är ingen panik just nu för vår del, men kommer det ett gäng vårstormar till så kommer det nog bli rätt mycket plockepinn av gigantiska och ibland "döda/halvdöda" träd in på vår tomt.
 
Hur vet man om området är angripet? Eller är det olika även inom kommunerna? (Jag förstår att alla som äger skog i en kommun inte är angripna, men mer om det finns någon översiktskarta där borren finns i större mängd)
Alla som drabbades hårt av torkan förra året ligger väl i riskzonen?
Hör med skogsägare i området. Ska ni ut ock kolla skogen själva, innan ni köper kan du läsa på lite på Skogsstyrelsen.
Men lättast är är att anlita ett proffs, eller få med dig en gammal skogsman ut i skogen.

Jag tyckte att jag hade bra kläm på vår skog och kände att vi hade klarat oss, tills jag hade en kompis ute. :O
Herrejösses vad jag fel jag hade. Jag hade inte alls samma örnsyn kan man säga. Fick utpekat massor som jag hade missat. Så nu åker rubbet ned. :( Vilket inte alls vad tanken. När det nu blir.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 514
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 715
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Som rubriken lyder, hur tar man reda på vem som äger ett visst parti skog? Vårt hus är omgivet av skog, där det finns flera små skiften...
Svar
14
· Visningar
1 309
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Det finns en gård i närheten som har ett markareal på ca 150ha som jag och en kompis satt och funderade på vad som krävs för att kunna...
Svar
9
· Visningar
2 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp