Bukefalos 28 år!

Axel ur led..suck.

Cydonia

Trådstartare
Lyckades med bedriften att trycka axeln ur led igår..
Hästen snubblade till i nedförsbacke och gick ned på knä, mjukt underlag så inga skador som tur var och han skrittade på som om inget hänt.
Men själv så lyckades jag med bedriften att ta emot överkroppen med höger armbåge rakt mot manken, smärtan var förj*vlig men jag förstod inte riktigt vad som hänt fören jag insåg att jag inte kunde trycka upp mig själv med samma arm utan den bara hängde, den hoppade dock tillbaka själv men åkte sen ur igen när jag hoppade av.
Tillbaka i stallet lyckades jag trycka tillbaka axeln utan någon större svårighet, blev lite kallsvettig och darrig minuterna efter men det gick över och jag fortsatte med stallsysslorna något långsammare men ingen hemsk smärta.

Väl hemma igår så duschade jag varmt och smörjde in med voltaren samt tog voltarentablett.
Har sovit utan större problem och idag är axeln samt fästande muskler stela samt gör ont ifall jag lyfter armen över axelhöjd men har fungerat helt okej att jobba med ändå. Har dock inte lyft tungt mer än nödvändigt.
Läste dock lite om "axel ur led" nu på vårdguidens hemsida och där ordinerades röntgen samt relativt lång rehab efter, jag som trodde att den bara behövde vila nån dag.. :o
Men eftersom den hoppade tillbaka enkelt och jag inte är helt orörlig, är det ändå värt att åka in och röntga?
Blah, har inte tid för sånt här... :banghead:
 
Tyvärr är det bara att palla sig till VC eller till akuten. Du behöver och MÅSTE ha en ordentlig undersökning. Muskler och och leder/senor kan vara sönder och det måste dokumenteras.
 
Tycker också du ska ta dig till en läkare för en grundlig funktionsgenomgång. Det finns flera små muskler kring axelleden och om någon av dem blivit illa skadad är det bra att behandla det tidigt, annars kan du bli stel i leden och det är jobbigt att komma tillrätta med.

Sen kan det vara bra att tala med en sjukgymnast om övningar som stärker musklerna kring leden så du minskar risken att det händer igen.

Hoppas så klart att du inte fått några värre skador än blåmärken :)
 
Lyckades med bedriften att trycka axeln ur led igår..
Hästen snubblade till i nedförsbacke och gick ned på knä, mjukt underlag så inga skador som tur var och han skrittade på som om inget hänt.
Men själv så lyckades jag med bedriften att ta emot överkroppen med höger armbåge rakt mot manken, smärtan var förj*vlig men jag förstod inte riktigt vad som hänt fören jag insåg att jag inte kunde trycka upp mig själv med samma arm utan den bara hängde, den hoppade dock tillbaka själv men åkte sen ur igen när jag hoppade av.
Tillbaka i stallet lyckades jag trycka tillbaka axeln utan någon större svårighet, blev lite kallsvettig och darrig minuterna efter men det gick över och jag fortsatte med stallsysslorna något långsammare men ingen hemsk smärta.

Väl hemma igår så duschade jag varmt och smörjde in med voltaren samt tog voltarentablett.
Har sovit utan större problem och idag är axeln samt fästande muskler stela samt gör ont ifall jag lyfter armen över axelhöjd men har fungerat helt okej att jobba med ändå. Har dock inte lyft tungt mer än nödvändigt.
Läste dock lite om "axel ur led" nu på vårdguidens hemsida och där ordinerades röntgen samt relativt lång rehab efter, jag som trodde att den bara behövde vila nån dag.. :o
Men eftersom den hoppade tillbaka enkelt och jag inte är helt orörlig, är det ändå värt att åka in och röntga?
Blah, har inte tid för sånt här... :banghead:

Jag tycker absolut att du ska till läkare, NU. Jag råkade ut för något liknande, dock ryckte hästen till när jag håll i grimskaftet. Inte jätteont - då, men efter två dagar kom smärtan! Fruktansvärt ont i axel och överarm. Jag väntade dock en vecka innan jag gick till läkare.Läkare konstaterade att inget var av men att jag fått nervskador och inflammation eftersom jag väntat för länge med att få hjälp. I tre veckor kunde jag inte göra någonting, verkligen ingenting. Jag låg i soffan och grät av smärta! Detta är 7 veckor sedan och jag är fortfarande inte återställd. Jag får värk och armen domnar bort flera gånger per dag. Går hos sjukgymnast och går hjälp. Jag kan rida och så nu men enl sjukgymnasten kommer det att ta ca 6 månader innan nervskadan läkt och då anser han att jag hade tur att inte axeln gick ur led!

Så mitt råd - sök läkare så fort som möjligt!
 
Tack alla för svar.
Får ta och pallra mig till närmsta sjukhus efter jobbet imorgon då.. hinner inte tidigare tyvärr.
Så jäkla onödig skada känns det som, varför är det oftast de minsta händelserna som skapar de värsta skadorna... :wtf:
 
Lyckades med bedriften att trycka axeln ur led igår..
Hästen snubblade till i nedförsbacke och gick ned på knä, mjukt underlag så inga skador som tur var och han skrittade på som om inget hänt.
Men själv så lyckades jag med bedriften att ta emot överkroppen med höger armbåge rakt mot manken, smärtan var förj*vlig men jag förstod inte riktigt vad som hänt fören jag insåg att jag inte kunde trycka upp mig själv med samma arm utan den bara hängde, den hoppade dock tillbaka själv men åkte sen ur igen när jag hoppade av.
Tillbaka i stallet lyckades jag trycka tillbaka axeln utan någon större svårighet, blev lite kallsvettig och darrig minuterna efter men det gick över och jag fortsatte med stallsysslorna något långsammare men ingen hemsk smärta.

Väl hemma igår så duschade jag varmt och smörjde in med voltaren samt tog voltarentablett.
Har sovit utan större problem och idag är axeln samt fästande muskler stela samt gör ont ifall jag lyfter armen över axelhöjd men har fungerat helt okej att jobba med ändå. Har dock inte lyft tungt mer än nödvändigt.
Läste dock lite om "axel ur led" nu på vårdguidens hemsida och där ordinerades röntgen samt relativt lång rehab efter, jag som trodde att den bara behövde vila nån dag.. :o
Men eftersom den hoppade tillbaka enkelt och jag inte är helt orörlig, är det ändå värt att åka in och röntga?
Blah, har inte tid för sånt här... :banghead:

Hästmänniskor förnekar sig aldrig. Så länge hästen inte skadade sig så är allt ok. Slår vad att om något på din häst gått ur led, vare sig det hoppade in eller inte hade du hängt på luren till distriktaren eller lastat och åkt till närmsta klinik NU och krävt röntgen och UL. Men eftersom det 'bara' var du så en voltaren och funderingar på att eventuellt åka till VC när du har tid. :D

Om hästägare behandlade sina hästar som de behandlar sig själv skulle de flesta anmälas för vanvård ;)
 
Hästmänniskor förnekar sig aldrig. Så länge hästen inte skadade sig så är allt ok. Slår vad att om något på din häst gått ur led, vare sig det hoppade in eller inte hade du hängt på luren till distriktaren eller lastat och åkt till närmsta klinik NU och krävt röntgen och UL. Men eftersom det 'bara' var du så en voltaren och funderingar på att eventuellt åka till VC när du har tid. :D

Om hästägare behandlade sina hästar som de behandlar sig själv skulle de flesta anmälas för vanvård ;)

Nu förstår jag inte alls vad du menar.. :angel:
 
Lyckades med bedriften att trycka axeln ur led igår..
Hästen snubblade till i nedförsbacke och gick ned på knä, mjukt underlag så inga skador som tur var och han skrittade på som om inget hänt.
Men själv så lyckades jag med bedriften att ta emot överkroppen med höger armbåge rakt mot manken, smärtan var förj*vlig men jag förstod inte riktigt vad som hänt fören jag insåg att jag inte kunde trycka upp mig själv med samma arm utan den bara hängde, den hoppade dock tillbaka själv men åkte sen ur igen när jag hoppade av.
Tillbaka i stallet lyckades jag trycka tillbaka axeln utan någon större svårighet, blev lite kallsvettig och darrig minuterna efter men det gick över och jag fortsatte med stallsysslorna något långsammare men ingen hemsk smärta.

Väl hemma igår så duschade jag varmt och smörjde in med voltaren samt tog voltarentablett.
Har sovit utan större problem och idag är axeln samt fästande muskler stela samt gör ont ifall jag lyfter armen över axelhöjd men har fungerat helt okej att jobba med ändå. Har dock inte lyft tungt mer än nödvändigt.
Läste dock lite om "axel ur led" nu på vårdguidens hemsida och där ordinerades röntgen samt relativt lång rehab efter, jag som trodde att den bara behövde vila nån dag.. :o
Men eftersom den hoppade tillbaka enkelt och jag inte är helt orörlig, är det ändå värt att åka in och röntga?
Blah, har inte tid för sånt här... :banghead:

Min axel hoppade ur led (plus att jag fick två frakturer) i januari i år och enligt både ortopeden och sjukgymnasten, så ska man vara jätteförsiktig med detta. Har den en gång hoppat ur led, så hoppar den ur led lättare sen och man kan få stora problem om den hoppar ur flera gånger. Åk till läkare omgående!
 
Var iväg till sjukan idag, blev skickad till ortopeden och en läkare kom och petade och drog lite i armen.
Ingen större skada skedd som tur är! Lite bristningar i deltamuskeln och ledband. Remiss till sjukgymnast och hemskickad med värktabletter och att "ta det lite lugnt" i några veckor.
Skulle dock axeln ploppa ur igen så fick jag lova att åka in åtminstone samma dag för att undvika framtida komplikationer, och det kan jag väl gå med på.. :up:
 
Skönt att det inte var något allvarligare än så! :)

Hästmänniskor förnekar sig aldrig. Så länge hästen inte skadade sig så är allt ok. Slår vad att om något på din häst gått ur led, vare sig det hoppade in eller inte hade du hängt på luren till distriktaren eller lastat och åkt till närmsta klinik NU och krävt röntgen och UL. Men eftersom det 'bara' var du så en voltaren och funderingar på att eventuellt åka till VC när du har tid. :D

Om hästägare behandlade sina hästar som de behandlar sig själv skulle de flesta anmälas för vanvård ;)
Haha... det här påminner mig om i vintras när jag blev sparkad i huvudet och på axeln av min broddade häst. "Nä mamma, vi behöver ingen ambulans eller åka in till sjukhuset. Jag måste ta in och borsta Hugo så han kan gå ut i hagen igen!". Tog in han (vinter, unghäst och snö gjorde att han bockade i grimskaftet när jag ledde in honom, aj...), borstade av han tills jag var tvungen att avbryta för att jag var så himla yr och kände som om jag skulle kräkas, tog ut honom och sen fick mamma sopa gången medans jag satt på en stol och mådde sämre och sämre. Slutade med att mamma ringde ambulans och vägrade köra in mig själv, jag sattes på bår med nackstöd och allt (kände mig väldigt pluttig, jag var ju typ okej och kunde gå själv..) men när jag gick in i chocktillstånd så var jag glad över att ha smärtstillande och morfin. :p

Bröt nyckelbenet, hjärnskakning och en otroligt svullen kind. Hade min häst däremot varit halt efter att han blivit sparkad så hade vi åkt till klinik asap...
 
Min axel åkte ur led när jag longerade en häst för många år sedan. Hästen gjorde inget utan stannade och höjde huvudet. Jag höjde armen och tog tag högre upp på grimskaftet, utan kraft, och sen föll jag bara ihop av smärta och fattade ingenting. Axeln gick inte tillbaka av sig själv utan jag fick tillbringa kvällen på Södersjukhuset. Med morötter utstickande ur ridbyxfickan. Efter röntgen och sedan stesolid så las axeln på plats igen. Men jag fick enorma nervskador så jag kunde inte använda armen och handleden ö h t på 2-3 månader och tre fingrar gick inte att räta ut på 9 månader. Jag har 30 år senare inte riktigt rätt känsel i fingrarna.
Så var glad att det inte var värre och kosta på dig att ta det lugnt någon vecka.
 
Min axel åkte ur led när jag longerade en häst för många år sedan. Hästen gjorde inget utan stannade och höjde huvudet. Jag höjde armen och tog tag högre upp på grimskaftet, utan kraft, och sen föll jag bara ihop av smärta och fattade ingenting. Axeln gick inte tillbaka av sig själv utan jag fick tillbringa kvällen på Södersjukhuset. Med morötter utstickande ur ridbyxfickan. Efter röntgen och sedan stesolid så las axeln på plats igen. Men jag fick enorma nervskador så jag kunde inte använda armen och handleden ö h t på 2-3 månader och tre fingrar gick inte att räta ut på 9 månader. Jag har 30 år senare inte riktigt rätt känsel i fingrarna.
Så var glad att det inte var värre och kosta på dig att ta det lugnt någon vecka.

Nä, precis. Det låter lite som min skada fast det har "bara" gått 7 veckor och fingertopparna sover fortfarande och jag är så öm under naglarna att jag inte kan fila dem!
 
"Ta det lite lugnt" betyder nog olika för hästfolk och för läkare... :idea:
Axel ur led, långt hem, gå med hästen för man kommer inte upp, ta av sadel mm, sätta på eksemtäcke med en arm, frågar en läkare privat hos stallägaren men får bara luddigt svar, går hem och hoppas att det ska gå över då man inte insett att axel är ur led, ska försöka jobba efter en sömnlös natt, blir ivägskickad till VC av kompisar och kör med en arm.
Sen blev det akuten och läkaren frågade bryskt varför i friden jag inte kommit tidigare. Trodde det skulle gå över :o. JÄKLA HÄSTFOLK var kommentaren. 3 mån sjukskriven
 
Jag fick min högra axel ur led för många år sedan när jag var 16 år då min häst råkade slå till med sitt huvud på min utsträckta arm. Det blev ju omedelbar sjukhusfärd och reponering. Sedan gick den ur led 20 gånger under en 10-årsperiod. Mot slutet var den så slapp så jag kunde själv få den tillbaka genom att ligga på ett bord och låta armen hänga ner utanför med en tyngd bunden i den. Till slut blev det ohållbart och jag blev opererad och sedan höll den sig på plats. Tills för sex år sedan när jag halkade när jag körde upp gödselkärran på gödselvagnen. Då gick båda ur led samtidigt... Inte så kul, tur att det fanns en tjej i stallet som kunde ringa ambulansen.
Efter det gick vänster ur led fem gånger på ett år. Det räckte med att jag sträckte ut armen för att ta något så luxerade den. Då opererades vänster också men trots att den har inte gått ur led igen så har jag haft väldigt ont i den i flera år. Förmodligen en nervinklämning tror läkarna. Så axel ur led är verkligen inte att leka med! Som det låter på TS beskrivning så var det förmodligen en subluxation iom att den gick tillbaka så pass lätt.

Men var riktigt försiktig i framtiden, det är lätt att få riktiga besvär av det och det blir inte lättare när man blir äldre.

A
 
Jag vet läkare som säger "Ta det lite lugnt" till alla - utom hästfolk som får höra "Håll dig borta från stallet/hästarna". Somliga börjar lära sig :o :angel:
Till mig sa läkaren "jag tycker inte om hästar men du kan börja rida igen bara du inte ramlar av hästen för då går benbrottet upp igen".
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter återbesök, undersökning och besked så måste jag bara få fortsätta min kärleksbombning av Södersjukhuset! Jag är så oerhört nöjd...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags fick jag något smärre bryt. Min hjärna gick in i superstressläge och det bara snurrade i skallen av alla saker jag är uppbokad...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp