Aysu har tävlat!

Red_Chili

Trådstartare
För ganska exakt 11 månader sedan kom hon till mig, min älskade guldsaluki som då var i fruktansvärt dåligt skick. Att gå en 4km lång promenad i koppel var nästan mer än hon orkade med, hon var extremt stressad och hade därmed en mängd konstiga idéer för sig, samtidigt som hon blev rädd för allt och ingenting.

Väldigt snabbt blev det bättre. Hon gick ner i vikt, blev mindre stressad och blev en mycket gladare och tryggare saluki. Att hon var riktigt bra mentalt tvivlade jag aldrig på eftersom hon är nära släkt med många riktigt fantastiska salukis jag lärt känna. Hon hade bara haft det lite svårt i förra hemmet.

Att få henne i bra skick tog dock lång tid och pga en muskelskada som fysioterapeuten hittade så tog jag det också väldigt lugnt med igångsättning osv. I våras var hon ändå bra och i så bra form att jag kunde låta henne ta lure coursing-licens, något som hon fixade galant.

Så igår var det dags! Vi lastade in oss i bilen och körde hela vägen ner till Skåne för att vara med på Aysus första lure coursing-tävling! Lure coursing är vinthundarnas bruksprov, en tävling där hundarna två och två jagar trasa som går kors och tvärs på en äng och där hundarna bedöms efter bland annat snabbhet, smidighet och hur bra de följer trasan.

Det var inte många hundar med, men de som var med var riktigt duktiga. Banan var dessutom väldigt tuff, rejält kuperad och med många snäva svängar, en bana som tagit duktigt på en testhund som i alla fall tidigare varit bland de absolut bästa i Sverige. Därför bestämde jag mig för att vara nöjd bara Aysu tog sig runt banan utan att skada sig och tyckte att det var kul.

Resultatet? Aysu sprang strålande och hamnade på 2a plats! Hon hade dessutom samma poäng som vinnaren (hamnar de på samma totalpoäng finns ett visst system för hur man räknar ut vem som vann), poäng som absolut hade varit riktigt bra oavsett tävling.

Älskade lilla guldsaluki! Gissa om jag är stolt över henne nu? :D
85480_1405844677.jpg

39905_1405844681.jpg

11967_1405844684.jpg

Hur_det_gick_pa_lure_coursing_tavlingen_Ja_Det_gick_hur_bra_som_helst_D_Jag_blir_nojd_bara_hon_tar.jpg


Och som kontrast, såhär såg hon ut när hon kom till mig...
Sahar_ser_hela_Minah_ut_nu_Hon_vager_22_1_kg_Jag_vet_inte_hur_mycket_hon_egentligen_ska_vaga_men.jpg

1147630_234595556688832_1033342524_o.jpg
 
Tack alla :D
Och ja @Jenka, det finns nog inte mycket som är vackrare än hundar som får göra det som de "ska" göra! Aysu är så extremt övertydlig med att hon älskar det här också, så vi har ingen anledning att inte fortsätta ;)
 
Vad kul att det går så bra för er! Grattis!

Jag försökte komma loss från jobbet så jag kunde åka och titta, men det gick inte. :(

(Det är inte Igors storasyster hon springer mot på tredje bilden va? ;) )
 
Vad kul att det går så bra för er! Grattis!

Jag försökte komma loss från jobbet så jag kunde åka och titta, men det gick inte. :(

(Det är inte Igors storasyster hon springer mot på tredje bilden va? ;) )

Tack! :D Synd att du inte kunde komma loss från jobbet. Men jo, jag tror faktiskt att det är storasyrran ;) Gemma kallas hon i alla fall. Nu har jag inte stenkoll på alla kullarna från kenneln, men hon är ju från G-kullen i alla fall.
 
Tack! :D Synd att du inte kunde komma loss från jobbet. Men jo, jag tror faktiskt att det är storasyrran ;) Gemma kallas hon i alla fall. Nu har jag inte stenkoll på alla kullarna från kenneln, men hon är ju från G-kullen i alla fall.

Slutade kl. 14.00, så hade det inte varit så varmt så hade jag kanske hunnit.

Tyckte väl jag kände igen henne. Hon och Igor har samma mamma. :)
 
Vilket fantastiskt jobb du har gjort med henne! Inte bara fysiskt utan även mentalt! Minns första videon du la upp på henne hemma och sen någon senare där man ser en bra mycket mer självsäker och levnadsglad hund än på första! :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 025
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp