B-vitamin i pelletsform?

psychogrrl

Trådstartare
Jag får i nästa vecka hem min häst som då har transporterats i 3-4 dagar (med nattpauser såklart!). B-vitamin sägs ju underlätta för hästen när den utsatts för stress och mycket belastning, jag tänkte därför ge honom det (kan ju också hjälpa till lite med pälssättningen). Han kommer dock bara få fri tillgång på hösilage och alltså inte något tilläggsfoder. Flytande b-vitamin lär ju därför vara ganska svårt att få i honom om jag inte köper något annat att blanda det med.
Finns det i Sverige färdiga vitaminpellets? Sett det i andra länder (Tyskland bla), men aldrig sett någon i Sverige använda det.
Något annat förslag på vad jag kan ge honom?
 
Om du köper t.ex ShyFeeder så brukar hästarna slicka i sig det utan något till, det är sött och gott. Annars kan du göra som jag gjort med mitt föl när han skulle ha en massa vitaminer: ta en 20 ml spruta (utan kanyl såklart :) ) och dra upp vitaminerna och spruta in i munnen som när man avmaskar. Funkar super!
 
Han har gått vild i hela sitt liv och det enda han ätit förutom det som erbjudits naturligt av markerna är lite pellets ibland (och hö), därför tänkte jag att det kunde vara lättast att få i honom saker i pelletsform.

Det är ju dock möjligt att han tycker det verkar gott med shyfeeder och slickar i sig :D
Att spruta in känns som en sista utväg...
 
:banana: :banana: :banana:

VAD ROLIGT! :bump:

Om han inte äter enbart shy-feedern så kan du ju köpa lite pellets- t.ex. krafft groov, och rulla runt i b-vitaminen..?

Hoppas allt går bra nu, du får gärna PM:a och berätta hur allt går nu så här dagarna före..! :banana:
 
Kan man köpa LITE pellets då? Är det inte bara stora 25kg (?) säckar? :confused: Får väl se vad analysen visar sen också, kanske det blir att ge tillskottsfoder ändå :smirk:

jaja, får se vad jag hittar i butiken ;)

Kanske jag kan blanda i shyfeeder och elektrolyter i vatten och försöka få i honom? fast det lär väl smaka blä så det är frågan ;)
 
30 kg:s säckar t.o.m.

Men kanske kan du få köpa ur en söndrig säck.

Annars kan jag ju skicka dig lite pellets om du vill. :smirk:
 
det enda riktigt effektiva sättet att ge hästen extra B-vitamin är en B-vitaminsprta som veterinär ger (tyvärr).

Jag har pratat med veterinären om detta.

Kul att du äntligen får hem underverket! Ska bli kul att följa er.
 
om de har en "akut b-vitaminbrist", så är det nog bäst att spruta med b-vit, ja. Ett par gånger kanske.
Men för att förebygga, kan man vid flytt och liknande hellre ge B-vitamin i fodret. (shy feeder innehåller inte alla B-vitaminerna, det gör däremot tex Emins variant)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Foder & Strö Nu kommer jag snart få svar från analysen av hösilaget. Jag borde behöva fodra med nåt annat också (vitaminer, mineraler) Fri tillgång...
Svar
3
· Visningar
628
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 616
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp