Tips och råd om återkommande kolikproblem

Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Hej!
Tidigare har hon gått i dränerad sand/grushage på vintern, men hon grävde och fick i sig grus, sand, lera, rötter osv när det var töväder. Hon har fri tillgång på hö av god kvalité (även hygienisk kvalité testad), hon står på halm i boxen, har kvistar att gnaga på i hagen. Kommunalt vatten i stallet.

Grus kan ligga kvar oerhört länge i tarmarna - och då menar jag oerhört länge.
Kan ge väldigt mkt bekymmer med magont, kramper osv.

Julia var allvarligt angripen av blodmask när hon kom till mig. Träckprov har visat noll i parasitförekomst sedan våren 2007. Veterinär misstänker att det kan vara permanenta maskskador som orsakar hennes mag-tarmproblem.

Vi hade en ponny som hade detsamma när han kom till oss(97).
Han hade 6 kolikanfall de första två åren - sedan dess är han helt symtomsfri.

Vi tog bort alla sockerprodukter från honom (mest för att han var krubbitare, men vi fick "gratis" effekt på en lugnare mage). Sedan fick han kokta linfrö varje fodringstillfälle i alla år (fortfarande hos de nya ägarna). Vi blandade hackad luzern, skållat, krossat korn + havre , matolja - inget pelleterat foder, inga saftprodukter alls.

Flera gånger varje dag lyssnade vi på hans mage, lärde oss se hans tecken INNAN anfallen gått för långt, och genom att longera, rida, åka en sväng i transporten hävde vi flera anfall i "sin linda".

Mycket utevistelse i stora ,bra hagar hjälper givetvis också till.

Det krävdes en del för att få honom allert o frisk,men det var det verkligen värt.:love: Ponnyn har sedan 1999 tävlat medelsvåra klasser utan kolikanfall, trots att det är en ponny med mkt nerv(stress).

Själv tror jag att kokade linfrö var den stora hjälpen - har använt det på många hästar efter det, och de har rättat till sin mage kvickt efter bara några fodertillfällen.

Hooppas det ordnar sig med din häst.
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Har du inte provat foderjäst? Det förbättrar tarmfloran avsevärt.
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Ge hästen ett paket vanlig bakjäst/dag resten av hennes liv.
Det var det enda som hjälpte min kolikhäst.
Aspbarkspellets är inte heller dumt att ge om du inte har hagen full med aspar så att hon kan knapra i sig barken på det viset.
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Det verkar som om du bor i borlängetrakten? Det finns en leverantör av aspbarkspellets i stora skedvi... Om du nu inte kan hitta farsk asp, bönderna brukar bli glada om man frågar om man kan få röja i dikena....
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

*kl*

Angående bandmask så har jag nu kollat med Bayer (Droncit-tillverkare).

Prazikvantel tar både adulta och juvenila stadier av bandmasken, alltså står det FEL i FASS på Ivomec Comp och Cydectin Comp när det bara står adulta.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 685
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp