Fiorano

Trådstartare
Har till slut fått tummen ur och bokat tid för uppkörning för B96. Har eget ekipage att köra och naturligtvis är det ett hästsläp. Hur mycket är det en måste lasta? Hur gjorde ni? Tar gärna mot alla tips och gärna ex Youtubeklipp osv😃. Var hittar jag info om allt sånt här med kultryck osv som kan komma upp under säkerhetskontrollen?
 
Har för mig att totalvikten ska vara över 4250, men lasten typ 50% av max lastvikt på släp Obs! Du får inte köra dit ekipaget själv men det vet du säkert. Därifrån går förhoppningsvis bra ;) Jag staplade spånbalar och kilade fast typ spånpelletspåsar så att inte balarna kunde röra sig. Det var enkelt att veta vikten på balarna helt enkelt. Man behöver inte krångla till det, bara lasten sitter säkert :)
 
Har till slut fått tummen ur och bokat tid för uppkörning för B96. Har eget ekipage att köra och naturligtvis är det ett hästsläp. Hur mycket är det en måste lasta? Hur gjorde ni? Tar gärna mot alla tips och gärna ex Youtubeklipp osv😃. Var hittar jag info om allt sånt här med kultryck osv som kan komma upp under säkerhetskontroll
Jag hjälpte en kompis när hon skulle köra upp (jag fick mitt när jag tog CE så jag har inte koll på youtube), du måste iaf lasta halva maxvikten. I vårt fall använde vi spånbalar som förankrades mha förstängning. Och så körde jag ekipaget till uppkörningen.
På Trafikverket står: Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg men inte 4250 kg.
 
Har för mig att totalvikten ska vara över 4250, men lasten typ 50% av max lastvikt på släp Obs! Du får inte köra dit ekipaget själv men det vet du säkert. Därifrån går förhoppningsvis bra ;) Jag staplade spånbalar och kilade fast typ spånpelletspåsar så att inte balarna kunde röra sig. Det var enkelt att veta vikten på balarna helt enkelt. Man behöver inte krångla till det, bara lasten sitter säkert :)
Ja har värvat en kompis som får köra dit ekipaget 😃. Under 4250 ska det vara iaf😁. Ska börja med spånpellets och då borde det funka att lägga ut dom över hela golvet, eller det kanske inte räknas som tillräckligt säkrat?
 
Mellan 3500 kr och 4250 ska ju totalvikten vara. Släpet ska vara lastat med minst halva maxlasten och bra förankrat.

När sambon tog B96 hade vi planerat att fylla golvet med spånbalar och göra en förstängning, men vi fick hjälp av stallägaren och istället tog vi en stor halmbal som vi spände fast med rejäla spännband framåt och bakåt. Det kluriga i vissa hästtransporter är ju spännmöjlighet tyvärr, så det får man kika på i så fall. Tänk på att du måste kunna redogöra för spännbandens hållfasthet och hur du har tänkt kring det (därav så mycket smidigare med förstängning). :)
 
Har till slut fått tummen ur och bokat tid för uppkörning för B96. Har eget ekipage att köra och naturligtvis är det ett hästsläp. Hur mycket är det en måste lasta? Hur gjorde ni? Tar gärna mot alla tips och gärna ex Youtubeklipp osv😃. Var hittar jag info om allt sånt här med kultryck osv som kan komma upp under säkerhetskontrollen?
Googla säkerhetskontroll b96 så får du upp mycket tips och filmer.😊
 
Mellan 3500 kr och 4250 ska ju totalvikten vara. Släpet ska vara lastat med minst halva maxlasten och bra förankrat.

När sambon tog B96 hade vi planerat att fylla golvet med spånbalar och göra en förstängning, men vi fick hjälp av stallägaren och istället tog vi en stor halmbal som vi spände fast med rejäla spännband framåt och bakåt. Det kluriga i vissa hästtransporter är ju spännmöjlighet tyvärr, så det får man kika på i så fall. Tänk på att du måste kunna redogöra för spännbandens hållfasthet och hur du har tänkt kring det (därav så mycket smidigare med förstängning). :)
Jag tror att man kan få frågor om spännband även om man har säkrat med annan metod. Säkert inte det vanligaste men jag skulle vara beredd på att få frågor om lastsäkring generellt oavsett hur jag säkrat i släpet på uppkörningen.
 
Jag skulle rekommendera att hyra släp från trafikskola så får man släpet lastat och klart 😊
Jag var väldigt nöjd med att slippe tänka på den delen när jag tog BE..

Samma här när jag tog BE. Så dumt och onödigt att kugga på den delen för att man råkat göra fel.
 
Jag tror att man kan få frågor om spännband även om man har säkrat med annan metod. Säkert inte det vanligaste men jag skulle vara beredd på att få frågor om lastsäkring generellt oavsett hur jag säkrat i släpet på uppkörningen.
Man kan få, men när det bara är B96 så behöver du inte ha lika ingående kunskap som om det är BE. Det var i alla fall vad jag fick till mig när jag tog BE. Hade lektion på körskolan tillsammans med andra som skulle ta B96, och de behövde inte öva in samma detaljkunskap.
 
Ja har värvat en kompis som får köra dit ekipaget 😃. Under 4250 ska det vara iaf😁. Ska börja med spånpellets och då borde det funka att lägga ut dom över hela golvet, eller det kanske inte räknas som tillräckligt säkrat?
Jag är för snål för att betala för lastat släp men tyckte inte att det var några konstigheter att lasta själv. :p Jag skulle inte ta bara spånpellets eftersom att påsarna är mjuka och rätt små. Ska man lasta utan typ spännband får det inte röra sig. :)
 
Har till slut fått tummen ur och bokat tid för uppkörning för B96. Har eget ekipage att köra och naturligtvis är det ett hästsläp. Hur mycket är det en måste lasta? Hur gjorde ni? Tar gärna mot alla tips och gärna ex Youtubeklipp osv😃. Var hittar jag info om allt sånt här med kultryck osv som kan komma upp under säkerhetskontrollen?
det finns flera tidigare trådar med liknande frågeställningar, om du söker lite ;)
Något som är viktigt att tänka på om du lastar själv är, utöver rätt vikt och lastsäkring, att du får tyngdpunkten på rätt ställe. Hästtransporter är gjorda för att ha all last bakom frambommen. Det försvårare en del vad gäller lastsäkringen, särskilt om man tänker sig "förstängning", som är enklast att ordna genom att lasta mot fronten.
 
det finns flera tidigare trådar med liknande frågeställningar, om du söker lite ;)
Något som är viktigt att tänka på om du lastar själv är, utöver rätt vikt och lastsäkring, att du får tyngdpunkten på rätt ställe. Hästtransporter är gjorda för att ha all last bakom frambommen. Det försvårare en del vad gäller lastsäkringen, särskilt om man tänker sig "förstängning", som är enklast att ordna genom att lasta mot fronten.
Jag sökte och hittade mest bara trådar vilket en bör välja, B96 el BE. (Och konstaterade att B96 är helt meningslöst enligt de flesta.)
 
det finns flera tidigare trådar med liknande frågeställningar, om du söker lite ;)
Något som är viktigt att tänka på om du lastar själv är, utöver rätt vikt och lastsäkring, att du får tyngdpunkten på rätt ställe. Hästtransporter är gjorda för att ha all last bakom frambommen. Det försvårare en del vad gäller lastsäkringen, särskilt om man tänker sig "förstängning", som är enklast att ordna genom att lasta mot fronten.
Jag lånade torvbalar av Granngården när jag skulle köra upp. Lade dom över hela golvet och stängde till genom förstängning. Var inga problem vid uppkörningen, förklarade hur jag tänkt och det fick godkänt.
 
Jag sökte och hittade mest bara trådar vilket en bör välja, B96 el BE. (Och konstaterade att B96 är helt meningslöst enligt de flesta.)
Känns mest som det är dom som väljer BE som tycker B96 är värdelöst.. Alla som jag känner inkl mig själv som tagit B96 är nöjda med det. Jag kommer aldrig ha mer än en häst och har eget släp så behöver inte hyra så för mig känns det meningslöst att lägga pengar på BE. Min ena bil får jag dra 1990 kg med B96 och det klarar jag mig långt på tycker jag!
 
Jag tog B96 i höstas, hyrde släp till uppkörningen. Det man behöver ha koll på är totalvikt, hur mycket just den bilen får dra på b eller b 96 har jag för mig.

Jag typade sedan upp mitt släp så den har en lastvikt på 1010 kg. Ska väl räcka åt två ponnyer hoppas jag.

Lycka till! Jag var så stolt när jag klarat det (även om jag vet att det är en hyfsat enkel uppkörning) Jag var tydligen väldigt bra på att backa och det är ju alltid kul att höra 😇
 
Känns mest som det är dom som väljer BE som tycker B96 är värdelöst.. Alla som jag känner inkl mig själv som tagit B96 är nöjda med det. Jag kommer aldrig ha mer än en häst och har eget släp så behöver inte hyra så för mig känns det meningslöst att lägga pengar på BE. Min ena bil får jag dra 1990 kg med B96 och det klarar jag mig långt på tycker jag!
...och vi som var lata och tog B96 när det kom för att sedan inse att alla jäkla bilar bara blir tyngre och tyngre och därför tvingats lägga tid och pengar på att ta BE också.
Mvh bara lite bitter :D
 
Ja har värvat en kompis som får köra dit ekipaget 😃. Under 4250 ska det vara iaf😁. Ska börja med spånpellets och då borde det funka att lägga ut dom över hela golvet, eller det kanske inte räknas som tillräckligt säkrat?
Risken med det är att det blir obalans och för högt kultryck = underkänt direkt vid säkerhetskontrollen. De körskolor jag kört upp med (eftersom jag tagit både B96 och BE är det två olika) har båda byggt en förstängning som innebär att lasten (spånbalar i ett fall, timmerstockar i det andra) ligger i höjd med frambommen och bakåt. Konstruktionen har visserligen varit ganska enkel (några brädor som reglats), men ändå inget jag hade gett mig på själv men jag är sjukt ohändig (och lat).
 
...och vi som var lata och tog B96 när det kom för att sedan inse att alla jäkla bilar bara blir tyngre och tyngre och därför tvingats lägga tid och pengar på att ta BE också.
Mvh bara lite bitter :D

Som hästmänniska känner man ju ett antal sådana som var lata och tog B96. Och många av dem kör idag lika olagligt som innan B96, eftersom det bytts bilar och släp sedan dess eller för all del ponnysar bytts ut mot stora hästar :angel: :banghead:

Min far tex, vägrade plugga och tog B96 när han bytte bil. Vilket nu medför att han alltid får sitta på passagerarsidan när vi ska köra saker med min hästtransport. Han kan bara ställa upp som packhjälp om vi inte hyr ett lättare släp (och får in mindre grejer) :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Snart är det dags för uppkörning B96, har övat säkerhetskontroll så den sitter som berget,behöver dock öva lite mer gällande...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 695
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp