Ni som har kört upp, har ni alla hyrt ekipage genom körskola?
Jag vill köra min egen bil, men vet inte vart jag ska få tag på ett släp eller hur jag ska få det till uppkörningen.. Typisk nog bokade jag i Göteborg, hade jag forskat lite i förväg så hade jag hellre bokat I Falkenberg där det på blocket går att hitta färdiglastat släp som levereras åt en.. Bokar jag om nu, får jag vänta till augusti/september istället för majO_o

En antagligen rätt dum fråga också.. Om jag hyr ett släp och kör till uppkörningen med annan bil som med vanligt b klarar vikterna, är det ok? :D

Nästa summa fråga : när man läser i be-boken, så står det att det alltid är bra att skicka ut nån att hålla koll när man ska backa.. Ska man skicka ut den som åker med på uppkörningen? :laugh:
 
Jag har precis kört upp för B96 och hyrde bil och släp via trafikskolan. Sedan ingick det en körlektion i paketet. Jag tog en extra lektion också för att vänja mig vid bilen och släpet. Det blir ju lite annorlunda än ens egen bil och hästsläp. Man ska alltid be körläraren/uppkörningsmannen gå ut och titta när man backar och ha rutorna nervevade så att man hör ordentligt. :-)
 
Jag har precis kört upp för B96 och hyrde bil och släp via trafikskolan. Sedan ingick det en körlektion i paketet. Jag tog en extra lektion också för att vänja mig vid bilen och släpet. Det blir ju lite annorlunda än ens egen bil och hästsläp. Man ska alltid be körläraren/uppkörningsmannen gå ut och titta när man backar och ha rutorna nervevade så att man hör ordentligt. :-)
När jag körde upp klev uppkörningsmänniskan ut självmant. Jag hade inte rutorna nere, blev godkänd ändå. Som jag fattat det så får man be personen om hjälp men man ska fortfarande har han hålla ordentligt koll i speglarna själv.
 
Jag tänkte att jag kunnat köra dit släpet med en bil som klarar högre vikt med B än min.. Men det kanske inte går ihop oavsett?
Säg att jag har ett släp med en totalvikt på 1450, maxlast 500 och jag lastar med minst 250kg.. Går det alltså inte ihop? :o
Sen lånar jag en bil som på B-kort får dra 1450, får min bil, som bara får dra 1120 på B, ditkörd och sen kör upp med den.. Tänker jag fel? :o

Det borde funka, så gjorde vi iaf! Nu kommer jag inte ihåg vikterna exakt eftersom det var några år sen men, vi köpte en volvo v60 och fick då inte dra våran husvagn utan att ha B96.
Dock hade vi även en subaru XV - och den fick dra husvagnen! Alltså drog vi dit husvagnen med subarun, och körde hem den med volvon efter att vi båda hade klarat uppkörningen :up:

Lastsäkringen bestod av att vi hade kilat fast förtältet inne vid sängen i husvagnen :angel::rofl: Kan tillägga att husvagnen är så jäkla nervägd så vi har typ 70 kg lastvikt i den så det var inte direkt några problem att lasta halva den vikten.


Nu nyligen så bytte vi bil till en kia som inte ens får dra husvagnen oavsett vilket kort man har :D Ibland undrar jag om vi är dumma i huvudet, men vi har en bra tanke - som vi får se hur den faller ut nu under de 3 åren vi leasar :rofl:
 
Jag har precis kört upp för B96 och hyrde bil och släp via trafikskolan. Sedan ingick det en körlektion i paketet. Jag tog en extra lektion också för att vänja mig vid bilen och släpet. Det blir ju lite annorlunda än ens egen bil och hästsläp. Man ska alltid be körläraren/uppkörningsmannen gå ut och titta när man backar och ha rutorna nervevade så att man hör ordentligt. :-)

När jag körde upp klev uppkörningsmänniskan ut självmant. Jag hade inte rutorna nere, blev godkänd ändå. Som jag fattat det så får man be personen om hjälp men man ska fortfarande har han hålla ordentligt koll i speglarna själv.
Vad skönt att höra, vet inte om jag "kunnat med" att be henom göra det annars :o
 
Du kan vara lugn! Min körskolelärare sa att man får be personen gå ut, men nämnde aldrig att man måste. Det vore ju konstigt egentligen, man bör väl visa att man reder it en sådan situation även om man vore ensam.

Fast de har alltid fokus på säkerhet och miljö, i den ordningen. Jag håller med dig, eftersom jag oftast är ensam, men inspektören blir nog mer impad av att en tänker Säkerhet än att en tänker Självständighet. Speciellt då körprovet görs i vanlig trafikmiljö och inte på manöverbana.
 
Nu har jag inte B96 utan BE men har aldrig hört att man ska eller får be om hjälp med backandet. Bara att man får gå ut och titta själv om det finns behov av det och att man ber om hjälp med säkerhetskontrollen av blinkers och bromsljus.
Själv hade jag backkamera på körskolebilen jag lånade (vilket jag inte har på min egen bil) så att få på släpet var inga problem alls även om jag inte var lika bra på att backa då som nu. När man har ett släp som är för tungt för att flytta mer än några mm för hand så gör man bäst i att backa till det ordentligt om man vill få på det. Själva backandet av hela ekipaget är generellt inget man behöver hjälp med utan åtminstone de jag vet om har fått rätt snälla situationer att backa i.
 
Du kan vara lugn! Min körskolelärare sa att man får be personen gå ut, men nämnde aldrig att man måste. Det vore ju konstigt egentligen, man bör väl visa att man reder it en sådan situation även om man vore ensam.
Vår körskolelärare sa att man absolut skulle be förarprövaren att gå ut och titta. Han som jag körde upp för sa självmant att nu går jag ut och tittar.
 
Vår körskolelärare sa att man absolut skulle be förarprövaren att gå ut och titta. Han som jag körde upp för sa självmant att nu går jag ut och tittar.

När jag körde upp för CE gick förarprövaren ut på eget bevåg. Skulle tro att det är rent pedagogiskt för att man är mindre nervös om hen inte sitter bredvid, speciellt då backa med CE-ekipage är en rätt stor hang-up för många i det läget. Det är liksom det som är svårt med CE, backningen... :angel:
 
Jag fick ta några omtag på backningen runt hörn men skulle aldrig komma på tanken att be kontrollmänniskan hjälpa mig att kika.
Jag körde för fort. Jag glömde blinka. Jag missade att byta fil. Men godkänd blev jag eftersom han bedömde mitt sätt att framföra ekipaget som säkert och citat: Du har kört släp i några timmar du...
 
När jag körde upp för b96 var det inte tal om att få ut och titta, inspektören satt lugnt bredvid.
Jag kan ju tycka att klarar man inte att backa runt ett hörn och ha uppsikt samtidigt så är man rätt usel på att backa med släp 🙄
 
När jag körde upp för b96 var det inte tal om att få ut och titta, inspektören satt lugnt bredvid.
Jag kan ju tycka att klarar man inte att backa runt ett hörn och ha uppsikt samtidigt så är man rätt usel på att backa med släp 🙄

Ja, men rekommendationen finns för att där det är skymd sikt ska en kunna backa utan risk för andra människor och egendom. En rätt bra grej. Jag är en jäkel på att backa men jag har ju inte inmonterade speglar eller kameror som ser runt hörn och överallt.
 
Ja, men rekommendationen finns för att där det är skymd sikt ska en kunna backa utan risk för andra människor och egendom. En rätt bra grej. Jag är en jäkel på att backa men jag har ju inte inmonterade speglar eller kameror som ser runt hörn och överallt.

Den kanske inte fanns när jag tog. Aldrig hört talas om det 😊
Eftersom jag 9 gånger av 10 kör ensam med släp så kan jag inte vara beroende av gluttare 😅
Bra kvinna reder sig själv 😁
 
Den kanske inte fanns när jag tog. Aldrig hört talas om det 😊
Eftersom jag 9 gånger av 10 kör ensam med släp så kan jag inte vara beroende av gluttare 😅
Bra kvinna reder sig själv 😁

Jag har tagit 3 olika behörigheter sedan 2015 och hört om den varje gång, nu gör jag en yrkesutbildning och det är högst aktuellt. Säkerhetsskäl helt enkelt. Men ja, jag åker alltid ensam så jag har aldrig bett nån om hjälp. Men jag har inget minne av att jag behövt backa utan sikt heller. Har jag varit tveksam har jag gått ut själv och tittat innan backning, då främst på stenar, dikeskanter och annat som är svårt att se bakom ekipaget.
 
När jag körde upp för CE gick förarprövaren ut på eget bevåg. Skulle tro att det är rent pedagogiskt för att man är mindre nervös om hen inte sitter bredvid, speciellt då backa med CE-ekipage är en rätt stor hang-up för många i det läget. Det är liksom det som är svårt med CE, backningen... :angel:
När jag körde upp för CE var det på den tiden manöverprovet i backningen fortfarande gjodes, det var enda gången förarprövaren inte var med i hytten. Sen när vi körde på vägarna och skulle vända/backa ute i trafiken satt förarprövaren kvar på sin stol, var inte ens tal om att denne skulle kliva ur hytten.

Ja, men rekommendationen finns för att där det är skymd sikt ska en kunna backa utan risk för andra människor och egendom. En rätt bra grej. Jag är en jäkel på att backa men jag har ju inte inmonterade speglar eller kameror som ser runt hörn och överallt.
Oftast är inte sikten så skymd att man inte ser från förarplatsen och är den det får man väl lägga ur växeln, i med handbromsen, ut och kika, sen tillbaka in och backa långsamt.
 
Jag har tagit 3 olika behörigheter sedan 2015 och hört om den varje gång, nu gör jag en yrkesutbildning och det är högst aktuellt. Säkerhetsskäl helt enkelt. Men ja, jag åker alltid ensam så jag har aldrig bett nån om hjälp. Men jag har inget minne av att jag behövt backa utan sikt heller. Har jag varit tveksam har jag gått ut själv och tittat innan backning, då främst på stenar, dikeskanter och annat som är svårt att se bakom ekipaget.

Tror jag tog mitt 2014 🤔
Där jag backade på uppkörningen var det bra sikt, vanligt villaområde.
Backar jag hästtransporten på okäns ställe går jag ut och tittar så jag har en plan först.
 
När jag körde upp för CE var det på den tiden manöverprovet i backningen fortfarande gjodes, det var enda gången förarprövaren inte var med i hytten. Sen när vi körde på vägarna och skulle vända/backa ute i trafiken satt förarprövaren kvar på sin stol, var inte ens tal om att denne skulle kliva ur hytten.


Oftast är inte sikten så skymd att man inte ser från förarplatsen och är den det får man väl lägga ur växeln, i med handbromsen, ut och kika, sen tillbaka in och backa långsamt.

Precis. Håller med dig. Men på ett körprov finns möjligheten då det finns en person till, jag tror att de tänker att man ska använda de möjligheter som finns men det är min gissning.
Edit: Han gick alltså ut på min CE-uppkörning innan backningen på eget initiativ bara för att jag skulle få vara ifred, inte för att jag bett honom titta. Han brukar tydligen göra så. Men det är inte fel att be förarprövaren gå ut om man är osäker på sikten.

När jag gjorde BE gjordes manöverprovet med förarprövaren utanför för det var ju på en manöverbana. CE var backningen under körningen sas, manöverprovet är borttaget generellt.
 
Senast ändrad:
Ja, men rekommendationen finns för att där det är skymd sikt ska en kunna backa utan risk för andra människor och egendom. En rätt bra grej. Jag är en jäkel på att backa men jag har ju inte inmonterade speglar eller kameror som ser runt hörn och överallt.
Det finns ingen rekommendation om det vad jag kan hitta i TSFSen som gäller utökad behörighet för körkort B utan det måste gå under "att uppvisa gott omdöme" isf och beror då på i vilken situation man ska backa. Själv fick jag inte ens backa runt ett hörn utan vända i en T-korsning bredvid en allmänning med jättebra sikt åt alla håll. Hade jag bett någon gå ut och titta tror jag snarare att det hade räknats som överdriven osäkerhet. Jag kan iof fråga grannen (som är trafikskolelärare) vad de lär ut idag här men jag har som sagt inte hört något om det.
 
Det finns ingen rekommendation om det vad jag kan hitta i TSFSen som gäller utökad behörighet för körkort B utan det måste gå under "att uppvisa gott omdöme" isf och beror då på i vilken situation man ska backa. Själv fick jag inte ens backa runt ett hörn utan vända i en T-korsning bredvid en allmänning med jättebra sikt åt alla håll. Hade jag bett någon gå ut och titta tror jag snarare att det hade räknats som överdriven osäkerhet. Jag kan iof fråga grannen (som är trafikskolelärare) vad de lär ut idag här men jag har som sagt inte hört något om det.
Hittar heller inget när jag försöker läsa mig till det där. Googlat runt en hel del och läst på trafikverkets/transportstyrelsens egna sida.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Snart är det dags för uppkörning B96, har övat säkerhetskontroll så den sitter som berget,behöver dock öva lite mer gällande...
Svar
4
· Visningar
799
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 703
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp