Precis. Håller med dig. Men på ett körprov finns möjligheten då det finns en person till, jag tror att de tänker att man ska använda de möjligheter som finns men det är min gissning.
Edit: Han gick alltså ut på min CE-uppkörning innan backningen på eget initiativ bara för att jag skulle få vara ifred, inte för att jag bett honom titta. Han brukar tydligen göra så. Men det är inte fel att be förarprövaren gå ut om man är osäker på sikten.

När jag gjorde BE gjordes manöverprovet med förarprövaren utanför för det var ju på en manöverbana. CE var backningen under körningen sas, manöverprovet är borttaget generellt.
Jag körde upp för B96 när det kom och tog då ett par-tre lektioner.
Körde därefter upp för BE i januari i år och tog i samband med det också tre lektioner. Inte vid någon lektion eller uppkörning nämndes något om att uppkörningsförättaren skulle gå ut under backmomentet. Vid uppkörningen till BE hade jag dessutom två kontrollanter, en ordinarie och en som var med för att få behörighet för BE och trots det ingen sådan pryl alls. Inte heller nämns det i BE-boken. Måste vara väldigt olika runtom i landet?
 
Jag körde upp för B96 när det kom och tog då ett par-tre lektioner.
Körde därefter upp för BE i januari i år och tog i samband med det också tre lektioner. Inte vid någon lektion eller uppkörning nämndes något om att uppkörningsförättaren skulle gå ut under backmomentet. Vid uppkörningen till BE hade jag dessutom två kontrollanter, en ordinarie och en som var med för att få behörighet för BE och trots det ingen sådan pryl alls. Inte heller nämns det i BE-boken. Måste vara väldigt olika runtom i landet?
Jag läste det i BE-boken.. Kommer inte ihåg ordagrant, men där stod typ att det är bra att ha någon som håller uppsikt vid backning (jag tolkade som på trafiken, inte själva backandet) och att den som kör alltid är skyldig om nåt händer oavsett om man haft någon stått vakt eller inte.
 
När jag körde upp för b96 var det inte tal om att få ut och titta, inspektören satt lugnt bredvid.
Jag kan ju tycka att klarar man inte att backa runt ett hörn och ha uppsikt samtidigt så är man rätt usel på att backa med släp 🙄
Som jag uppfattat det och syftar på är ju trafiken i övrigt denne ska hålla koll på, inte assistera vid själva backandet.. Det bör man ju lösa
 
Jag läste det i BE-boken.. Kommer inte ihåg ordagrant, men där stod typ att det är bra att ha någon som håller uppsikt vid backning (jag tolkade som på trafiken, inte själva backandet) och att den som kör alltid är skyldig om nåt händer oavsett om man haft någon stått vakt eller inte.
Ah, då är jag nog med på vilken skrivning du tänker på - tolkade också den som att man om möjligt skulle ta hjälp med uppsikt rakt bakåt på trafiken - men som du säger, att det var väldigt tydligt vem som ändå var ansvarig (föraren). Enda gången som någon klev ur bilen under mina körlektioner och uppkörningar (B96 och BE) var när jag skulle parkera ekipaget efter färdig körning - och då inte för att hjälpa till utan för att granska. Däremot fick jag ju förstås själv gå ur om jag ville för att avståndsbedöma mot t.ex. väggen jag skulle parkera mot osv.
 
Svarar lite allmänt här. Nej jag har inte i minnet nån specifik skrivelse men det är 2-4 olika körlärare på minst 2 körskolor oberoende av varandra som tagit upp detta sedan 2015. Jag tror inte att det är helt taget ur luften. Men de brukar ju ha som arbetsuppgift att underlätta, vidga vyerna osv om hur eleverna ska tänka och agera för att bli säkra trafikanter, som dels klarar uppkörningen men även kan fortsätta köra och agera trafiksäkert efter den. Det handlar alltså om säkereht i första hand, inte huruvida du klarar att backa. Det ser ju förarprövaren om du behärskar ekipaget, men se runt tex ett skymt gathörn gör ingen oavsett hur skicklig man är på att rida ratten korrekt. Jag förstår inte varför folk blir så tveksamma till detta? Är det fri sikt i en t-korsning så nej, då behövs det inte. Men backa runt gathörn i ett villaområde kan vara vanskligt med tanke på ev buskar, barn osv. Om en sätts i en sådan sits kan det ju vara bra att veta om att det går att be någon titta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Snart är det dags för uppkörning B96, har övat säkerhetskontroll så den sitter som berget,behöver dock öva lite mer gällande...
Svar
4
· Visningar
794
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 701
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp