Babypelham?

SunnyT

Trådstartare
Blev rekommenderad av min hopptränare att byta till ett babypelham från mitt vanliga tredelade då min häst blir väldigt pigg efter hinderna, ibland kan det ta flera varv innan jag får stopp på henne. Har införskaffat mig ett babypelham, men vet inte riktigt hur det funkar och vilket håll man ska ha det på. Har sett att man ska ha delta eller dubblatyglar. Tanken är att jag bara ska ha det på hoppträningarna och annars rida på det vanliga tredelade.

Så hur funkar det? Eller hur ska det sitta? Vad har ni för erfarenheter av bettet?? Är det jättestarkt? Är inte van att rida med skarpa bett...

Vill inte vara helt ute och cykla nästa vecka på träningen....:)

Om du inte är van att rida på pelham eller med dubbla tyglar skulle jag absolut rekommendera delta, även om jag generellt anser att det förstör halva poängen med pelham.

Hur skarpt det är beror på handen och på vad hästen tycker. Finns de hästar som tycker pelham är väldigt skarpt, och de som inte bryr sig nämnvärt så.

Jag skulle be tränaren förklara vad hen vill ha ut med pelhamet. Av det lilla du skrivit här och att du inte är van rida på skarpare bett är det inte det första jag skulle tyckt man skulle testa med - men det är ju tränaren som sett er och hur hästen är osv =)

Så köp deltor, och så tar du med bettet på nästa träning och låter tränaren visa hur det ska sitta osv.

Är väl inget fel med att inte veta om man inte haft det förut, bry dig inte om om ngn annan skulle tycka du verkar vara ute och cyklar. Alexandra gav ett bra råd. :up:

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 385
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 714
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer