Babyphelam

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare The_grinch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 430
T

The_grinch

Är det nån som har ridit med det? Vad tycks?
Har ingen bild men det är det från Equalityline med korta skänklar, tvådelat och "kulor".

Sv: Babyphelam

Jag googlade lite och fick fram en bild:

tvr70.jpg

är det inte ett sånt som är malin baryards favoritbett? var nån artikel om bett i ridsport, och där uttalade sig kända ryttare om vilka bett de gillade osv.

Ja Malin har sådana bett till flera av sina hästar.

Tack för bilden Pazuzu:bow:

Det där ser intressant ut till min kräsna dam... Finns dem med hel stång? Alltså inte delade?

//E

Nej det finns inte som stång i Sverige ialla fall.. Men det finns med rullar som är i samma material som det övriga bettet.:D

JAg har ett vanligt bett med likadana rullar på, dock inte detta märket... Min häst blöder från munnen efteråt men jag hittar inte skadan. Klämmer sig nog på rullarna...

Rullar, hävstång och tvådelad... Inget jag skulle putta i en hästmun! :crazy:

Det låter som ett väldigt skarpt bett..

Nä de är väl förvisso en sanning med modifikation enligt mig........ om du "tar" i detta bettet så kommer mundelen onekligen vika sig i munnen på hästen, det är liksom bara faktum eftersom det inte finns nåt stopp på leden. Sen blir det ju värre om handen som håller i bettet drar o sliter, men faktum kvarstår, bettet kommer inte inverka på ett behagligt sätt, enligt MITT tycke :smirk:

Själv är jag helt emot alla former av enkelledade bett, oavsett om dom har skänklar eller ej.

Bett med skänklar ska vara OLEDADE med eller utan port, beroende på vad hästen tycker om....

Vad jag vänder mej emot är alla dessa som "skriker" så fort man nämner bett med skänkel, typ pelham m.m.

Jag har ridit ett flertal hästar som tävlat svår dresyr genom åren, och att ge sej ut i skogen på dom med bara ett tränsbett skulle jag aldrig ens drömma om...

Om man behöver ett bett med skänkel, använd det då...men ge f***n i och slita och dra i tyglarna då...

Hellre ett rakt skänkelbett, än att man ska behöva slita och dra för kung och fosterland med ett vanligt tränsbett för att få stopp på hästen....

Nej men anser du då att hästen är riden på rätt sätt?? Om det är omöjligt att rida den på tränsbett i skogen? Knappast..

Min häst är en riktigt vilde, men för det är han inte hård att hålla ute... Hästmunnen blir så känslig som man gör den.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Senast: Capybara
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II