Bukefalos 28 år!

Babytecken.

Jag gick på en kurs när min stora son var liten men det var inte så anpassat just efter barn utan mer en vanlig teckenspråkskurs för föräldrar, anordnad av en organisation för döva.

Men nu med min lilla son (snart 1,5 år) så blir det en del teckenspråk ändå, främst från hans sida, och det har inte varit medvetet utan har bara kommit. Han pratar inte ännu.

Han tecknar gärna Bamse, Pippi, Bockarna Bruse, mössa, med mera. Kul tråd, jag ska nog börja jobba vidare på detta!
 
Jag gick på en kurs när min stora son var liten men det var inte så anpassat just efter barn utan mer en vanlig teckenspråkskurs för föräldrar, anordnad av en organisation för döva.

Men nu med min lilla son (snart 1,5 år) så blir det en del teckenspråk ändå, främst från hans sida, och det har inte varit medvetet utan har bara kommit. Han pratar inte ännu.

Han tecknar gärna Bamse, Pippi, Bockarna Bruse, mössa, med mera. Kul tråd, jag ska nog börja jobba vidare på detta!

Låter intressant med kurs! Hur kommer det sig att du gick en sån? (Om man får fråga :))

Jag gillar just när det bara är. Att det kommer av sig självt/man utvecklar sina gester lite och sen verkar det kul för barnet att kunna göra sig förstådd på ett tydligt sätt om talet inte är igång. (Sen också för den delen)

Det verkar som att barnen fastnar på roliga tecken i första hand (otippat :D)
Hur gjorde du med din stora son? Började du teckna praktiska saker eller det som va lite mer på kul?
Jag tänker att det lär väl va lättast att "få igång" tecknandet om man börjar med det roliga :D
 
Det verkar som att barnen fastnar på roliga tecken i första hand (otippat :D)
Hur gjorde du med din stora son? Började du teckna praktiska saker eller det som va lite mer på kul?
Jag tänker att det lär väl va lättast att "få igång" tecknandet om man börjar med det roliga :D

Vet inte om det klassas som "roliga" men tecken som brukar fastna rätt fort är:
- Ja/Nej/Sluta
- Namn på barnet och familjemedlemmarna (och då inte handalfabetet utan personliga, påhittade tecken)
- Vardagsverb (äta, dricka, sova, leka, busa, åka bil etc)
- Ord för intressen/leksaker (djur, boll, sagofigurer, bilar etc)

/Logopedstudenten :angel:
 
Vet inte om det klassas som "roliga" men tecken som brukar fastna rätt fort är:
- Ja/Nej/Sluta
- Namn på barnet och familjemedlemmarna (och då inte handalfabetet utan personliga, påhittade tecken)
- Vardagsverb (äta, dricka, sova, leka, busa, åka bil etc)
- Ord för intressen/leksaker (djur, boll, sagofigurer, bilar etc)

/Logopedstudenten :angel:

Å vad kul att ett proffs svarade :D
Då ska jag satsa på just dom tecknen, de flesta är ju sånna som upprepas flera ggr dag.
Men alltså påhittade tecken för namn låter ju helt fantastiskt! Jag får direkt en sån där känsla av att det kan bli lite speciellt/hemligt och superfint :love:
Vet du om det finns ett tecken där man gör en spiral i luften med pekfingret?
 
Å vad kul att ett proffs svarade :D
Då ska jag satsa på just dom tecknen, de flesta är ju sånna som upprepas flera ggr dag.
Men alltså påhittade tecken för namn låter ju helt fantastiskt! Jag får direkt en sån där känsla av att det kan bli lite speciellt/hemligt och superfint :love:
Vet du om det finns ett tecken där man gör en spiral i luften med pekfingret?

Inte en susning. Och om det nu råkar göra det är det inte hela världen. De flesta namn-tecken är "riktiga" tecken som bara förknippats med den personen. Hörde om en man som ofta gick omkring med en keps med en propeller på som liten och därför tecknades just med en snurrande rörelse ovanför huvudet. Han är nu i 40 års åldern och har fortfarande samma namntecken :D

Sen vill jag trycka lite på att faktiskt även ge barnet "negativa" tecken. Att ha möjlighet att uttrycka saker om "nej", "sluta", "vill inte" och till och med "du är dum" kan minska antalet ordlösa, förvirrande raseriutbrott. Med lite äldre barn kan man även lägga till "arg" och "ledsen" men det är lite mer komplexa begrepp.
 
Inte en susning. Och om det nu råkar göra det är det inte hela världen. De flesta namn-tecken är "riktiga" tecken som bara förknippats med den personen. Hörde om en man som ofta gick omkring med en keps med en propeller på som liten och därför tecknades just med en snurrande rörelse ovanför huvudet. Han är nu i 40 års åldern och har fortfarande samma namntecken :D

Sen vill jag trycka lite på att faktiskt även ge barnet "negativa" tecken. Att ha möjlighet att uttrycka saker om "nej", "sluta", "vill inte" och till och med "du är dum" kan minska antalet ordlösa, förvirrande raseriutbrott. Med lite äldre barn kan man även lägga till "arg" och "ledsen" men det är lite mer komplexa begrepp.

Vad roligt :laugh:
Jag tänkte ha ett tecken ungefär som jag beskrev för min dotter kallas för knoen och få tänkte jag på en knorr :D

Det ska jag tänka på, jag tänker nog att just ja och nej lär väl bli vanliga huvudskakningar men det kan ju kanske va bra att förstärka med tecken.
 
Åh, kollade ett klipp på youtube och det är ju skitroligt! Det här är verkligen något som jag kommer att satsa på, både i mitt yrke och med framtida barn!
 
Åh, kollade ett klipp på youtube och det är ju skitroligt! Det här är verkligen något som jag kommer att satsa på, både i mitt yrke och med framtida barn!

Jag är också helt fast! Tecknar till dottern som är 5 månader och hon tycker mest att jag är konstig :laugh:

Du jobbar inom psykiatrin va? Då kan man ju verkligen ha användning för det! Jag jobbade som boendestödjare förut och kan nu i efterhand se typ 100 situationer där jag skulle haft bra användning för tecken. Speciellt till dom brukare som inte är så pratglada, då kunde det vart enklare för dom att teckna och då öppnar man ju för en kommunikation :)
 
Just nu jobbar jag inom dagvård, men jobbade tidigare flera år inom psykiatrin och är påväg tillbaka dit så småningom. Tänkte satsa på barn- och ungdomspsykiatri, och där är det ju verkligen ett bra verktyg!
 
Det här låter jätteintressant för mig. Dels för att kommunikation i allmänhet är det roligaste som finns och dels för att jag har en lättare hörselskada redan som inte lär bli bättre med åren. Risken finns också att den är ärftlig.

Har laddat ner appen som tipsades om tidigare, fler förslag på hur man kan lära sig? Någon sorts kurs vore ju grymt. Har fått erbjudande om TSS kurs förut men det passade inte i tiden då. Kanske ska kolla upp den igen.
 
Låter intressant med kurs! Hur kommer det sig att du gick en sån? (Om man får fråga :))

Jag gillar just när det bara är. Att det kommer av sig självt/man utvecklar sina gester lite och sen verkar det kul för barnet att kunna göra sig förstådd på ett tydligt sätt om talet inte är igång. (Sen också för den delen)

Det verkar som att barnen fastnar på roliga tecken i första hand (otippat :D)
Hur gjorde du med din stora son? Började du teckna praktiska saker eller det som va lite mer på kul?
Jag tänker att det lär väl va lättast att "få igång" tecknandet om man börjar med det roliga :D
Klart du får fråga! Jag har för mig att jag läste om babytecken i Allt för föräldrar och att det stod att den här organisationen för döva hade kurser. Jag var mammaledig och lite rastlös och tyckte det verkade intressant så jag anmälde mig. TrorKollade också en del på youtube, det fanns mest amerikanska klipp.

Sen provade jag väl under en kort men intensiv period men tröttnade av någon anledning, var väl annat som kom emellan. Kommer knappt ihåg vad det var vi tecknade men kommer iaf ihåg att vi övade på "mer" (mat/dricka) och "lampa".
 
Väcker liv i den här tråden. Har laddat ner appen det tipsats om och ska välja ut några lämpliga tecken. Äta och lampa lär vi nog börja med eftersom det är dotterns stora intressen just nu. Familjens djur och övriga medlemmar också.

Men hur tidigt kan man börja? Hon är inne på tolfte veckan nu men räknas som på åttonde då hon kom fyra veckor tidigt.
 
Du kan börja när du vill. Du pratar ju med henne redan nu, inte sant? Däremot dröjer det förstas ett tag innan bebisen själv kan teckna nagot (det tidigaste jag har hört var fem manader, men det är nog extremt tidigt).

Ha det sa kul!
 
Bara börja direkt @Balahé!
Min dotter gjorde första tecknet vid 6 månader, sen hade hon inte tid med sånt längre :grin:
Nu är hon 14 månader och tecknar: kom, upp, hund, katt, törstig, kiss och bajs :D
Jag har dock varit lite slö och tecknar typ bara 10-15 olika ord, men det verkar ha fastnat iaf.
Hon tecknar helst "på mig" tex hund är ju klapp på låret, då kommer hon till mig, pekar på hunden och klappar mig på låret :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 487
Senast: Farao
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 262
Senast: Destiny_D
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 514
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp