Sv: Back on track - måste man ha på bägge ben?
Svarar inte specifikt till någon nu, utan snarare lite allmänt.
Jag förstår ärligt talat inte grejen med att
alltid linda båda benen. Okej i de (enstaka) fall när hästen har så ont i det skadade benet att de knappt belastar det och därmed lägger mer betydligt/all vikt på det friska benet. Men jag tvivlar ändå starkt på att en benlinda i fleece (eller annat material) + pad kan vara så starkt stödjande att det avlastar flera 100 kg häst... Lindan sitter ju egentligen bara runt om benet och bär på så vis inte upp någon vikt. Ex. en häst på 500 kg med 60% av sin vikt på frambenen, det ger 150 kg på varje ben. Tror knappast att lindan gör någon skillnad där.
Det enda lindningen egentligen tillför är värme, vilket i sig ökar blodcirkulationen i området och som på så vis påskyndar läkningen. Så i och med det tycker jag att vitsen med att linda det friska benet helt försvinner... Finns liksom ingen skada att läka där.
Den dagen någon kan visa någon form av studie/rapport på att lindning verkligen avlastar hästens ben så är jag kanske beredd att tro på det, men inte förr. Skulle dessutom vara intressant att höra någon som har haft en häst som fått sitt ena ben överbelastat pga att det inte varit lindat. Jah har i alla fall aldrig stött på det.
Och dessutom angående BoT, så visst, jämför du med en exakt likadan (lika tjock) pad men utan de keramiska egenskaperna så kommer BoT att hålla huden varmare tack vare att den reflekterar kroppsvärmen bättre. Men du kommer få precis samma effekt om du istället väljer en helt vanlig men tjockare (=varmare) pad, som även den håller kvar värmen bättre. Det är värme (--> ökad blodcirkulation) som allt handlar om när det gäller läkning.
Så till Ts, så länge hästen inte är i det närmaste trebent så skulle jag enbart linda det skadade benet. Och tycker du att det blir dyrt så använd inte nödvändigtvis just BoT, se bara till att de hålls så varmt som möjligt m.h.a. en tjock pad.
Vart sitter svullnaden? Hade nog varit mest orolig för senskada om jag var du. Och OM det skulle vara det så ska skadan inte värmas i det akuta stadiet, snarare kylas. Vet dock inte hur länge sedan det var som skadan skedde.
Lycka till och hoppas benet blir bra snart!