Back on track - måste man ha på bägge ben?

Agent Orange

Trådstartare
Har använt sökfunktionen och inte riktigt fått svar på min fråga.. Funderar på att införskaffa ett BoT knäskydd o ev padd/-ar t en elak svullnad som hästen dragit på sig, antagligen efter en spark eller repa i hagen. Självklart blir det resa till veterinärklinik om det inte ger med sig snart, men eftersom han inte är halt tänkte jag prova detta först. Så till min fråga. Måste man ha knäskydd/paddar på bägge ben eller räcker det med att ha BoT på det ena benet och llinda med vanlig padd på det andra?

Tacksam för svar...

Sv: Back on track - måste man ha på bägge ben?

Måste och måste.. Nej, man måste inte, men om det är en sträckning eller något annat som kan göra ont för hästen så väljer jag alltid att linda båda med BoT för att eftersom risken att hästen avlastar det skadade benet och lägger mer tyngd på det andra är stor, och då hjälper jag gärna även det friska benet på traven lite.
Om det är t ex en svullnad runt ett sår eller nåt som jag vill få bort utan att hästen har ont av det, så lindar jag bara det benet som det gäller, men jag tror inte att det finns nåt rätt och fel när det gäller det.

Ok, tack för svar. Lutar nog åt att jag köper ett knäskydd och två paddar, blir så dyrt om man ska ha hela kitet till bägge...:( Det borde ju räcka med att linda förebyggande med BoT-padden och inte knäskyddet, eller?

Lånar tråden lite.

Funkar det att använda paddarna till arbetsbandage eller är det för stora? Hästen har en lindrig gaffelbandskada på ett bakben och jag funderar på att skaffa en BoT pad till det benet när jag sätter igång honom. Jag har sett att de har lindor men jag är inte så pigg på att linda utan pad. Benskydden känns lite för dyra för att användas sporadiskt eller tillfälligt.

Jag skulle aldrig bara linda ett ben eller ha skydd på bara ett ben. Hästen lär belasta det ena frambenet mer än det andra då.

Men bot på det ena benet och en vanlig padd på det andra då? Det antog jag att TS menade i alla fall. För mig har det alltid varit självklart att man inte lindar bara ett ben.

Svarar inte specifikt till någon nu, utan snarare lite allmänt.

Jag förstår ärligt talat inte grejen med att alltid linda båda benen. Okej i de (enstaka) fall när hästen har så ont i det skadade benet att de knappt belastar det och därmed lägger mer betydligt/all vikt på det friska benet. Men jag tvivlar ändå starkt på att en benlinda i fleece (eller annat material) + pad kan vara så starkt stödjande att det avlastar flera 100 kg häst... Lindan sitter ju egentligen bara runt om benet och bär på så vis inte upp någon vikt. Ex. en häst på 500 kg med 60% av sin vikt på frambenen, det ger 150 kg på varje ben. Tror knappast att lindan gör någon skillnad där.

Det enda lindningen egentligen tillför är värme, vilket i sig ökar blodcirkulationen i området och som på så vis påskyndar läkningen. Så i och med det tycker jag att vitsen med att linda det friska benet helt försvinner... Finns liksom ingen skada att läka där.

Den dagen någon kan visa någon form av studie/rapport på att lindning verkligen avlastar hästens ben så är jag kanske beredd att tro på det, men inte förr. Skulle dessutom vara intressant att höra någon som har haft en häst som fått sitt ena ben överbelastat pga att det inte varit lindat. Jah har i alla fall aldrig stött på det.

Och dessutom angående BoT, så visst, jämför du med en exakt likadan (lika tjock) pad men utan de keramiska egenskaperna så kommer BoT att hålla huden varmare tack vare att den reflekterar kroppsvärmen bättre. Men du kommer få precis samma effekt om du istället väljer en helt vanlig men tjockare (=varmare) pad, som även den håller kvar värmen bättre. Det är värme (--> ökad blodcirkulation) som allt handlar om när det gäller läkning.

Så till Ts, så länge hästen inte är i det närmaste trebent så skulle jag enbart linda det skadade benet. Och tycker du att det blir dyrt så använd inte nödvändigtvis just BoT, se bara till att de hålls så varmt som möjligt m.h.a. en tjock pad.
Vart sitter svullnaden? Hade nog varit mest orolig för senskada om jag var du. Och OM det skulle vara det så ska skadan inte värmas i det akuta stadiet, snarare kylas. Vet dock inte hur länge sedan det var som skadan skedde.

Lycka till och hoppas benet blir bra snart! :)

Min häst har en gammal skada på sitt ena bakben. Hon går lindad med BoT på endast det bakbenet och vanlig pad på andra.

På nya skador ska man inte använda bot alls. Det är först efter den akuta fasen som bot kan hjälpa till att läka. Den akuta fasen räknas som 10-14 dagar lite beroende på skadans art.

Orsaken till att man ska linda motsvarande ben är inte just för stödet utan för att hästen ska stå lika på båda benen. Vissa hästar får för sig att de inte kan trampa ned ordentligt på det skadade benet när det är lindat och då blir ju blodgenomströmningen därefter. Lindar man då motsvarande ben så är problemet ur världen.

Bot ger mer smärtlindring än andra material, det vet jag efter att ha testat de mesta för att smärtlindra mej själv. Bot är oslagbart men fungerar inte på alla individer precis som allt annat

Jag brukar rida med min BoT ibland och det funkar superbra, mina paddar är inte superstora (30x30 kanske? 20x30? vet inte exakt) så det funkar. Iofs skulle jag inte vara orolig för att rida med större heller, jag brukar ha eskadrons stora climatex under lindorna när jag rider vintertid.

Det är knäet som är svullet, mest på utsidan. På morgonen går det ner och är svullet även längre ned, men efter lite rörelse (promenad för hand eller bara hagvistelse) så är svullnaden endast kvar på knäet. Det har dock bara gått 4 dagar så jag antar att vi fortfarande befinner oss i den akuta fasen, så BoT eller värme övht är nog kanske inte aktuellt.

Tänkte avvakta i en vecka innan vi bär av, har haft lite problem att hitta bra veterinär så det blir en lång resa.. Därför vill jag inte slänga mig iväg det första jag gör, speciellt inte då hästen inte verkar vara halt eller ha särskilt ont.

Håller tummarna på att det ser bättre ut nu när jag ska upp på morgonkollen.....

Till alla: Tack för råd o tips!

Paddarna finns i olika storlekar, så du hittar säkert några som passar till arbete. :)

Du hittar inget litet sticksår någonstans? alltid lite vanskligt när det är en led inblandad... Jag skulle nog prövat med ett våtomslag, linfrö eller arnika tex. medans du väntar på tid hos vetrinär, för frågan är just värme eller kyla när man inte vet orsaken till svullnaden.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: LilaTiger
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 392
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 154
Utrustning Vad anser ni om märket back on track på unghäst på 1,5-3 åringar? Jag själv har använt bot täcke osv på en av mina gamlare hästar pga...
Svar
9
· Visningar
1 634
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur