Back on Track på sommaren?

Train

Trådstartare
Hej!

Har nyligen inskaffat en BoT ryggvärmare och tänkte ställa lite frågor :p

Hur länge har ni på era hästar ryggvärmren?
Eftersom min står inne över 8 timmar om natten blir det så att han bara får ha den en liten stund (ca ½ timme) före och efter ridningen men vill eg ha på den längre då han har lätt att bli spänd och få lite ont om ryggen varit kall.

Ska man använda den på sommaren också när solen antagligen värmt ryggen?
Funderar på om det kanske blir lite för varmt att slänga på ryggvärmaren på sommaren eftersom min häst är nästan svart borde väl hans ryggmuskler redan vara ganska varma? Eller verkar BoTn på ett annat sätt än solvärmen?
Det är rätt svalt i stallgången där han står när han har ryggvärmaren så han kommer inte utsättas för både den och solen på samma gång ;)

Kan man lägga den på en blöt häst?
Om han råkat stått utan täcke i regnet och blivit kall om ryggen skulle det vara bra om man kunde lägga på honom ryggvärmaren så han fick stå en längre stund med den. Men man kanske måste låta honom torka innan man kan lägga på den?

// Train :)

Sv: Back on Track på sommaren?

som jag har fått lära mig av en ÅF så kan man ha produkterna på i ca 12 h. Dessutom bör man ha dom på minst 2 h för att de ska börja ge resultat. Bäst resultat blir det om hästen är i rörelse.

Jag förstår inte riktigt varför du inte skulle kunna ha ryggvärmaren på under natten?

Ska man använda den på sommaren också när solen antagligen värmt ryggen?
Jag använder mig av sommartäcket på sommaren under natten då hästen står inne. Inga problem som jag har upplevt det iaf.

Kan man lägga den på en blöt häst?
Nej det bör man ju inte göra. Vet inte hur det är med fleecetäcket osv men nej inte ryggvärmaren skulle jag säga.

Tack så mkt för svaret! :)

Måste ha läst fel för jag fick för mig att det var max 8 timmar och helst ca 4 enligt lappen som följde med men ska kolla igen när jag har den i närheten. Kan man ha den 12 timmar skulle det vara jättebra!

Hmm.. skulle man kunna använda ryggvärmaren som ett lite längre schabrak kanske? Han har inget täcke på sig just nu som jag kan sy in den i men isf skulle han ju ha den när han rör på sig ;) Funderar på att skaffa schabraket till hösten när det blir kallare men just nu är det lite tomt i plånboken :(

// Train

om det inte blir några veck eller andra obehagligheter för hästen borde du kunna använda den som schabrak.
visst är det metallringar på den? ta i så fall bort dom om dom hamnar där sadeln ligger an

sy fast det i ett bomullstäcke och ha över natten.

mina hästar har bot täcken på natten hela året förutom mitt på sommaren, då blir det för varmt. så då har jag ryggvärmaren i ett tunnt täcke istället.

tänk på att bot-tyget är rejält mkt varmare än ett tillsvarande vanligt täcke.

Tar nån knapp :)

Kollade på lappen när jag var i stallet och det visade sig att det stog MINST 8 timmar så det borde nog inte bli något problem att ha den över natten ändå :)
Nu är bara problemet hur jag ska vänja honom vid att ha det längre stunder för jag kan nog öka succesivt till 3 timmar men sen blir det lite svårt för jag antar att det inte är så jättebra att hoppa till drygt 10 timmar direkt sen..?
Annars får jag helt enkelt väcka någon som kan köra ut mig till stallet och ta av det mitt i natten några dagar :p

Att ha det som schabrak såg ganska svårt ut med kardborren på ryggen och så men provade aldrig hur det skulle legat under sadeln. Det kan kanske gå att få upp kardborren i kanalen så det inte blir obekvämt ändå.

Centaur: Hur sätter du fast ryggvärmaren och räcker det med kardborren längs ryggen för att den ska sitta bra eller behöver man sy fast fler kardborrebitar?

// Train

Tror manga ar overkansliga nar det kommer till invanjningen av BoT.
Har han haft den under nagra timmar tidigare skulle jag inte tveka att kasta pa det over natten.
Vara far ingen invanjnings tid alls. Borjar de anvanda tacke ligger det pa over natten om det ar varmt eller all tid de ar inne om det ar lite svalare. (de flesta av vara hastra star pa box 16 - 20 h/dygn)
Har de lindorna gar de med dem minst 20 h/dygn (aven vid utevistelse)
Har fortfarande inte stott pa nagon hast som visat minsta lilla negativa reaktion av vardera tacke eller lindor.

(Vi har tavlingshastar som gor ett mycket hart arbete med stora pafrestningar av muskler, leder, ligament och senor.)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 263
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 199
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka