Back on Track ryggpad - åsikter?

Linda_A

Trådstartare
Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det inte alltid blir att man använder de där dyra rehabgrejerna så mycket som man trodde. Jag håller ju på med rehab för ryggproblem (kissing spines med aktiv inflammation i ryggligamentet samt en liten SI-ledsinflammation) och kikar på den nya ryggpaden från Back on Track (den som heter Royal och som inte har kardborrband ovanpå). Nån som har erfarenhet av denna? Tänker mig användning före och efter arbete till att börja med, sen att kanske också lämna på den under täcke. Men i huvudsak i samband med arbete, så inga jättelånga stunder. Ev under arbete också, man kan ju tydligen rida med den.

Alternativet är ett nättäcke, men då ska det funka att det sitter under det vanliga täcket hela tiden vilket kanske blir för varmt om nån månad. Tänker att nättäcket blir mindre använt överlag under vår och sommar, speciellt som hon måste ha eksemtäcke så snart det dyker upp lite flygande plågor.
 
Jag tror att nättäcket är mer användbart! Det är så tunt så det kan användas som det är eller under varmare täcke beroende på temperatur. Och funkar lika bra att lägga på innan/efter arbete också.
 
Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det inte alltid blir att man använder de där dyra rehabgrejerna så mycket som man trodde. Jag håller ju på med rehab för ryggproblem (kissing spines med aktiv inflammation i ryggligamentet samt en liten SI-ledsinflammation) och kikar på den nya ryggpaden från Back on Track (den som heter Royal och som inte har kardborrband ovanpå). Nån som har erfarenhet av denna? Tänker mig användning före och efter arbete till att börja med, sen att kanske också lämna på den under täcke. Men i huvudsak i samband med arbete, så inga jättelånga stunder. Ev under arbete också, man kan ju tydligen rida med den.

Alternativet är ett nättäcke, men då ska det funka att det sitter under det vanliga täcket hela tiden vilket kanske blir för varmt om nån månad. Tänker att nättäcket blir mindre använt överlag under vår och sommar, speciellt som hon måste ha eksemtäcke så snart det dyker upp lite flygande plågor.

Jag har Royal padden och gillar den. Tycker att den ligger an bättre mot ryggen än den "gamla" ryggvärmaren. Tycker det är smidigt att ta av och på, brukar lägga på direkt efter arbete och låta hästen ha när han får kraftfoder osv innan han ska ut igen. Också bra att ha i transporten när man gillar att köra med öppna fönster, så blir hästen inte kall över ryggen. Föredrar padden framför täcket eftersom jag använder den mycket mer än täcket som blir mer omständigt :)
 
Jag har Royal padden och gillar den. Tycker att den ligger an bättre mot ryggen än den "gamla" ryggvärmaren. Tycker det är smidigt att ta av och på, brukar lägga på direkt efter arbete och låta hästen ha när han får kraftfoder osv innan han ska ut igen. Också bra att ha i transporten när man gillar att köra med öppna fönster, så blir hästen inte kall över ryggen. Föredrar padden framför täcket eftersom jag använder den mycket mer än täcket som blir mer omständigt :)

Ja, som du beskriver är nog lite som jag har tänkt, att jag nog skulle få använt padden mer. Har du bröstan som finns att köpa till eller hur sätter du fast den?
 
Jag har den gamla varianten med brösta på. Hade den när jag tömkörde och red men har den även till min f.d tävlingstavare med korsförlamning problematik. Hon hade den oftast när hon skulle iväg och tävla när hon behövde stå på transporten. Den är i vilket fall som helst väldigt användbar!
 
Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det inte alltid blir att man använder de där dyra rehabgrejerna så mycket som man trodde. Jag håller ju på med rehab för ryggproblem (kissing spines med aktiv inflammation i ryggligamentet samt en liten SI-ledsinflammation) och kikar på den nya ryggpaden från Back on Track (den som heter Royal och som inte har kardborrband ovanpå). Nån som har erfarenhet av denna? Tänker mig användning före och efter arbete till att börja med, sen att kanske också lämna på den under täcke. Men i huvudsak i samband med arbete, så inga jättelånga stunder. Ev under arbete också, man kan ju tydligen rida med den.

Alternativet är ett nättäcke, men då ska det funka att det sitter under det vanliga täcket hela tiden vilket kanske blir för varmt om nån månad. Tänker att nättäcket blir mindre använt överlag under vår och sommar, speciellt som hon måste ha eksemtäcke så snart det dyker upp lite flygande plågor.

Jag har ryggpadd från BOT. Och det är väl mysigt för dem att bli lite varmare och få igång blodgenomströmningen lite mer.
Men jag hade hellre till en KS-häst köpt en bra hyaluronsyra. Det ser jag bättre resultat på hos rehabhästar Med besvär likt din hästs.
 
Jag älskar min bot pad!!!
Haft min i 10år nu och har den vid;
Klippning
Skoning
Rykt
I transporten
Longering
Tömmkörning
Körning
Ridning
Promenader
Efter träning så hästen inte blir kall för snabbt
M.m :banana:

Älskar den och kan inte leva utan min padd :rofl:
Har den däremot inte i boxen, ligger för dåligt utan en stabil gjord över och kasar lätt bak. Men där så har jag bot fleecetäcket istället vilket även var ok att ha på fd hästen under utetäcket när hon var som dåligast (ks och spondylos).


Bot funkar bäst under träning och alla hästar jag haft den på har blivit varma och avslappnade i kroppen så mycket fortare med bot på än utan. Så där är ryggvärmaren mycket mer fördelaktig än ett täcke.
 
Ja, som du beskriver är nog lite som jag har tänkt, att jag nog skulle få använt padden mer. Har du bröstan som finns att köpa till eller hur sätter du fast den?
Jag har precis köpt till bröstan faktiskt då jag upplevde att padden åkte bak, har tyvärr inte hunnit utvärdera ordentligt ännu men har bekanta som rekommenderade den :)
 
Jag är övertygad, det ska bli en padd. Svängde förbi två affärer idag efter stallet, men ingen hade den nya modellen inne, bara den äldre. Så får beställa.
 
Jag är övertygad, det ska bli en padd. Svängde förbi två affärer idag efter stallet, men ingen hade den nya modellen inne, bara den äldre. Så får beställa.

Har utvärderat bröstan och den är jättebra men man hade precis som någon skrev precis lika gärna kunnat ta ett bensnöre :)
 
Ryggpaden har nu anlänt och dessutom var vi hos veterinären igår och fick klartecken att allt ser bra ut. Finns lite muskelspänningar kvar runt SI-leden, så det blir ju alldeles utmärkt med ryggpaden i kombination med massage.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track...
2
Svar
39
· Visningar
3 619
Senast: Tora
·
R
Hästvård har en islandshäst hemma med utläkt spatt , hittade denna sida: http://www.backontrackshop.se/product.asp?product=12 ¨ där det...
Svar
9
· Visningar
2 539
Senast: gazira
·
R
Hästvård Min foderhäst har kissing spines. Har funderat på Back on Track-täcke, eller kanske ländtäcke. Någon med en KS-häst som har provat det...
Svar
2
· Visningar
1 338
Senast: Marita73
·
E
Hästvård Hej! Jag har hört talas om Back on Track-bandage, men inte mer än att jag vet om att det finns. Jag har också hört att det kan vara...
Svar
12
· Visningar
5 214
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp