back on track

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jessica19
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 999
J

jessica19

hej

Finns här ngn som har erfarenhet av "back on track"?

Jag har läst lite om dem på internet och jag tycker att dem verkar vara bra, min häst har nästan alltid gallor på frambenen. Gallorna är visserligen inte hårda så det är inget farligt.

Jag funderar på om man skulle köpa de här back on track och ha min hästs ben lindade under natten? Försvinner gallorna då?

De verkar så bra när man läser om dem på internet men jag skulle vilja ha lite andra synpunkter på dem, är de verkligen så bra som alla säger?

MVH // Jessica

Sv: back on track

Jag vet flera som säger att de verkligen hjälper, men på min häst har de inte funkat så bra.
Fast jag har inte möjlighet att linda varje dag, det kanske man ska för att få resultat?

Jag har inte fått något synbart resultat trots regelbunden användning. Tror att ägarens samvete mår bättre än hästens ben.
Finns mängder av trådar om detta så sök och läs.

Hej,

Jag ska hämta ett stalltäcke av BOT i dag som vi ska prova, så jag återkommer med vad vi tycker om det sedan vi använt det ett tag. Är lite osäker om storleken eftersom dom visst är lite stora så jag ska få prova ett innan jag bestämmer storleken.

Jag har BoT's ryggvärmare i pålles täcken. Han har känslig rygg efter att ha bblivit riden i felpassade sadlar tidigare. BoT'n hjälper verkligen och han är mjuk, oöm och fin i ryggen.

Berätta gärna vad du ansåg om passform osv, har hört att täckena ibland är dåligt sydda och att bukgjordarna sitter konstigt.

Jag lindade med back on track ett tag varje natt. Hon fick jättefina ben! Hon hade väl inga stora gallor, men lite grann sådär, och hennes ben blev torra och fina med bot. Jag hade dem bara fram iof, hade velat prova dem bak oxo, men de var inte mina... :angel:

Jag har 4 bandageunderlägg. Jag tycker dom funkar ganska bra, nu är jag sugen på en ryggvärmare. Undrar bara hur den funkar, sätter man fast den i täcket på något vis eller kan den ligga lös under?

Har både bandageunderlägg och innetäcke från BoT och har bara possitiva erfarenheter.
Har en häst med ganska "fula" bakben och spänningar i ryggen. Blir mkt bättre av användning av BoT. Täcket gör att han blir mkt mjukare och finare i ryggen.
Brukar inte vara lindad så ofta men han står ett par timmar innan jobb med BoT runt om. Efter jobb så kyler jag och när det torkat (och vi har kommit hem) står han över natten med BoT vilket brukar ge som resultat ett par riktigt fina ben på morgonen.

Vad kostar dom paddarna?
Vi fick tips att linda med plastfolie under paddarna över natten då hästen var öm i ena gaffelbandet vilket borde ge ungefär samma effekt. Alltså mycket värme, utan att bännas. Funkade jättebra och ömheten försvann helt!! Nu ska vi snart försöka samma metod på gallorna bak och se hur det funkar. Billigare?

Har haft mina paddar så länge... tror de kostar runt 300:- paret.
Hans "fula" bakben beror just på gamla gaffelbandsskador.
Plastfolie borde ju ge liknande effekt men jag personligen är lite försiktig med linement och lindor.
Även om de är lite dyra så rekomenderar jag BoT och i allafall har mina hållt länge. Köptes april -04 och håller ännu... :)

Joo..nej linement och värmande paddar/platsfolie aktar jag mig nog för. DET måste brännas!

rocketmin skrev:
Jag har 4 bandageunderlägg. Jag tycker dom funkar ganska bra, nu är jag sugen på en ryggvärmare. Undrar bara hur den funkar, sätter man fast den i täcket på något vis eller kan den ligga lös under?
Det finns 6st öglor i ryggvärmaren samt två gjordhållare som man kan trä gjordar igenom. Jag syr dock fast värmaren i täckenas foder med hjälp av ögglorna och det har funkat super!Att lägga den lös under är nog inte så bra för den kommer glida ut när hästen rör sig. Provade att ha den lös under fast med gjord men den gled bak och satt runt baken istället på morgonen... :crazy:

Jag är nöjd med täcket. Kanske kan det vara något stort i storlekarna men jag har 145 på mitt och det drar han i normala fall också. Sitter bra över hals och bogar, ligger still och det är det enda täcket han inte får skav utav.
Kvaliten...ja vad ska man säga, det håller ännu :D
Fast det kanske inte var det du var ute efter???

Det var det jag var ute efter :)

Har hört att täcken gått upp i sömmar och att bukgjordens placering varit fel osv så det var därför jag undrade.

Brukar hästen stå med täcket hela nätter?

Har hämtat mitt provtäcke och provat det i dag. Jag måste säga att jag är mycket positivt överaskad. Satt som gjutet på Lukas och han är stor i bogen. Drar normalt 145 och detta var också det men gick upp högre i halsen och föll fint framtill.

Täcket går högre upp och sitter då inte åt lika mycket fram. Det kändes rejält och välsytt. Bra placering på gjorden och lätt att spänna åt. Mer som en sadelgjord.

Detta är det nya täcken som jag nu provat. Den gamla blåa modellen (finns nya blå också) har tydligen gått upp i sömmar och dylikt. Detta är svart med turkosa revärer.

Tycker passform och storlek är lika Rambotäckena, Lukas har Rambo orginal som regntäcke.

Använde såna hela vintern, tycker varken bu eller bä. Det beror ju lite på varför dom har gallor från första början. Min t.ex. har förslitningar i ligamenten i kotorna, vilket gör att det blir trångt = gallor. Mer när det är varmt och knappt några alls när det är ösregn och snålblåst :smirk: Så det märktes ingen skillnad på henne, men det gjorde gott för mattes samvete!

Har inte testat paddarna på nån som bara "är" lite gallig, eller blir tjock efter jobb. Kan hända att dom funkar jättebra då.

Det hade jag för mig att de kostade också, för på nätet läser man ju alltid det priset. Men när jag verkligen behövde dem och stod i affären här i stan så kotade de 300 STYCK! Hutlöst! :mad:
Jag har tyvärr inte hunnit få nåt resultat än, han har bara haft det i tre dagar. Återkommer med det sen! :)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 168
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 193
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka