Sv: back on track
Jag har en ryggvärmare (och har precis köpt ett par bandageunderlägg men de har inte kommit än). Ryggvärmaren köpte jag när unghästen hade sin muskelskada och det var order om VÄRME, och jag fick SPUNK på värmeler och plastfolie/tidiningar och liniment och fan och hans moster. Så istället fick hon en BoT ryggvärmare. Fungerade lika bra som 'annan värme', hon hade det mellan 12 - 24 h/dygn och det blev aldrig för varmt. Om det hjälpte muskelskadan eller ej är ju svårt att säga, bra blev hon iaf.
Sen har valacken fått ha det, han har en 'problemrygg' och blir lätt spänd. Är mjuk och fin och jättefräsch i ryggen av ryggvärmaren, och tycks gilla den med (men det KAN vara ett förmänskligande). Men på hans rygg ser jag STOR skillnad om han haft ryggvärmaren eller ej. (Jag syr förresten fast den i täckets foder med hjälp av ringarna).
Nu har jag beställt ett par bandageunderlägg (för 250 spänn, begagnade..ha ;P ) att linda bak med på nätterna här när stallperioden kommer. Han har börjat fylla i ffa bak när han står inne. Ingen aning om varför, men eftersom han inte är helt kry i sina ben, och jag sett sådan skillnad av ryggvärmaren så tänker jag prova. Har Cabejo Heaterpadder (värmepaddar) som gör skillnad, men jag har råkat punktblistra honom med dem ett par gånger och är lite 'nervös' över att använda dem, minsta veck och han får punktblistring. Men min tanke är faktiskt att göra lite experiment och se vilken skillnad det är mellan heaterpaddarna och BoT. Typ en padd på vardera benet.
Ser jag skillnad och tycker BoT bandageunderläggen fungerar är det väl bara köpa sex stycken till och linda båda hästarna runt om på nätterna (och gå upp klockan fyra för att linda av *stön*)