Back On Track

Dalakhay

Trådstartare
Någon som har några erfarenheter utav det
Och vet nån vart jag hittar prisupgifter. Står ju inte på hemsidan :mad: Inte vad jag kan hitta i alla fall

Sv: Back On Track

Jag har inte provat sjalv,men har bara hort bra. det finns en kvinna som har sin hast pa Varmdo som saljer deras produkter. PM om du vill veta mer

Dalakhay skrev:
Någon som har några erfarenheter utav det
Och vet nån vart jag hittar prisupgifter. Står ju inte på hemsidan :mad: Inte vad jag kan hitta i alla fall

Jag hade tänkt starta tråd om detta också. Kanske hemsidan kan hjälpa dig:
http://www.backontrack.nu/

Samtidigt undrar jag om det är nån som använder/använt deras täcken?är de bra, hjälper de så att säga? hur länge dröjer det innan man ser resultat om man gör det??:smirk: :banana:

jag annvänder back on track och lindar mina häst efter hård ridning elelr tävling, det funkar jätte bra och ger verkligen resultat, killen min har lätt för att svullna och få gallor, men nu efter att ha venjt in honom på back on track är det aldrig några problem,

Min hopptränare annvänder back on track täcke, lägger det närmst hästen efter ridning elelr hårdare pass, enligt henne funkar det jätte bra och slitna elelr trötta muskler återhämmtar sig och ger en skön känsla för hästen. Har sett hästen med det täcket både i boxen på tävlings platsen ioch ute i hagen. Funderar på om jag ska ta och införskafa mig ett sådant också,. :D

Kan hästen ha backontrack på sig hela dygnet?? I mitt stall tar ingen av lindorna på morgonen, så då får de gå ute med dom om dom är lindade, tänkte att man kanske kunde ha backontrack underlägg varannan dag tills gallor och andra problem försvunnit?

Sanne:L skrev:
Kan hästen ha backontrack på sig hela dygnet?? I mitt stall tar ingen av lindorna på morgonen, så då får de gå ute med dom om dom är lindade, tänkte att man kanske kunde ha backontrack underlägg varannan dag tills gallor och andra problem försvunnit?

jag själv tycker inte hästen bör vara lindad ett helt dygn. Och jag skulle inte vilja att mina hästar går med lindor på sig i hagen, iaf inte "stall bandage" som nästan är samma sak som back on track med flece lindor på, det blir ganska så tjockt och klumpigt.

I början är det också invänjnings period som man måste följa, vissa hästar reagerar på back on track dock inget allvarligt, utan dom kan första gången med back on track på sig bli lite sega och hängiga, samt att benen kan svullna lite och bli tjocka, vilket försvinner sedan igen, inget man ska bli orolig över. På brukbeskrivningen som man ska få med står det hur man vänjer in hästen och hur länge dom bör sitta på dom första gångerna osv, ( första gången ska BoT sitta högst 4 timmar i streck och bör annvändas högst 3 dagar i rad) efter man har vänjt in hästen kan man låta dom ha dom på sig mkt längre, under ex hela natten osv, jag brukar bara ha på mina i 6 timmar max, tycker det räker, och annvänder dom offta under transport skydden hem från tävling/träning.

Har du inga möjligheter att låta hästen stå BoT under bara några timmar under dygnet, men det blir väl för dej att åka ut till stallet 1 gång extra för att linda av.

Jag tycker iaf att Back on Track är värd mödan, för dom e så himmla bra och det blir stor skilnad på hädtarna. :D

Jag diskuterade detta med min veterinär häromdagen. Hans åsikt är att det är bra kvalitet på grejorna, men de fungerar inte bättre än andra produkter med samma syfte. Rent kliniskt är det värmen som förbättrar blodcirkulationen, och det resultatet kan man få med vanliga stallbandage med rejäla paddar. Att ingen tar av lindorna på morgonen kan bli ett problem då huden helst ska andas en stund. Jag vet dock bekanta till mig som haft hästarna lindade i princip dygnet runt i åratal utan att det vållat några problem alls, så det är nog olika för varje häst hur mycket de tål.

Personligen känner jag att Back on Track-hysterin beror på en fluga inom hästvärlden och kommer nog att hålla mig till den äldre varianten med fluffiga paddar under lindorna nattetid om så behövs. Men så har jag mycket god service i stallet också, och vet att de åker av på morgonen.

Min önskan är inte att ha hästen lindad dygnet runt, utan det är endast nu under en period då han behöver det pga av överben och svullnad! Mycket snö i hagen ger höga benlyft och ökad risk att dom slår ihop bena och fullblod som min lilla häst är gör att han givetvis fått nytt överben och, vad jag tror, lyckats slå i det och aktivera det igen! Därav får han gå med lindor hela dygnet för tillfället! Tänkte därför att han kanske kunde ha backontrack istället på sig under denna perioden.. annars är planen att endast sätta på dem när jag är i stallet och mockar och pysslar, för den tiden ska ju räcka om de nu är så bra som det sägs! ;) tänkte däremot skaffa ngn typ av skydd som han kan ha på sig i hagen vintertid när det är halt och snö, för att förhoppningsvis inte få fler överben och halt häst!

Fast Back on Track reflekterar ju värme från kroppen med hjälp av keramiskt pulver, det gör ju inte vanliga paddar...

Jag köpte en ryggvärmare till min häst i går på Hästmässan i Västerås. Hon har problem med korsrygg och bäcken. Jag hade den idag när jag red och hon vart ju varm under den på ett annat sätt än med ett vanlgit ridtäcke... Vi får se hur det funkar.

Jo, de påstår ju det. Vilket jag inte har fått något som helst belägg för... Men även om de gör det så fungerar i så fall vanlig aluminiumfolie lika bra. Inte lika hållbart, kanske, men ändå... :smirk:

Jag tycker att det är lite trist att saker blir hypade såhär. Var är den sunda kritiska granskningen? Jag tycker mig inte vara särskilt konservativ, men vill ha lite mer belägg för varför prylar fungerar än att tillverkaren och ett antal välbetalda proffsryttare säger det.

Hittade en sida om kinesisk keramik för häst som gjorde mig direkt mörkrädd; de påstod att produkterna ökade blodcirkulationen genom att avge infraröd strålning vilket är helt omöjligt om inte samma energi tillförs. De här människorna vet ju inte ens vad de pysslar med! De vill bara tjäna pengar på oss, och vi går på det för att vi vill våra små älsklingar allt väl.

Ge mig en riktig förklaring som jag kan begripa så kan jag också lägga ut massa pengar på prylarna... :devil:

Jag har b o t ryggvärmare som sitter på ett tunt bomullstäcke, och i hagen har han täcket med ett 200 g vinter på.
Min häst blir lätt stel pga nervskada och är spänd i ryggen.
Han är mjukare i ryggen nu.. Men så här mjuk blev han även innan av "vanlig" värme.
Men det jag märkt är att spänningarna släpper mkt snabbare med massage nu, än vad det gjorde innan.
Funderar på att bara ha täcket under natten och se om det blir skillnad.

Det är min erfarenhet också - har ryggvärmaren i innetäcket.

Kan hålla med Mangis om att jag kanske hade fått samma resultat med liniment, men det är ganska smidigt att bara lägga på ett täcke (förutom att detta skaver värre eftersom det blir tyngre). Och i värsta fall blir det bar ett extra lager värme, men jag tror det fungerar bättre än så, hade ryggvärmaren på mina fötter innan jag tog den till stallet och den var förvånansvärt varm har jag för mig (jämfört med något annat i samma tjocklek/material)

Jag prövade också ryggvärmaren på mig själv innan jag prövade på hästen.
Jag lindade in handen i den och jag upplevde att den värmde, men på ett annorlunda sätt. Det kändes varmt, men åndå inte. Handen kändes varm inifrån och ut (kan vara inbillning men så kändes det)
När jag hade tagit bort den var den handen jag provade med varmare än den andra i nån timme efter.
Så på nånt sätt ökade den iaf blodcirkulationen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag får inte samma resultat med liniment.. tyvärr. Har provat med arnika massage liniment, och visst blir det resultat efter några timmar, men dagen efter är ryggen nästan värre. Speciellt om man använde det för ofta..

Har deras produkter för häst och människa (inte alla, men en hel del). Började med att prova på människa, inget resultat alls. Varken varmare eller på annat sätt effektivt. Efter två veckor, inte ett dugg resultat.

Har därför inte känt något behov av att prova på hästen, men paddarna är ju bra oavsett om de har någon specialverkan. Men DYRA.

jag använde Back-on-track på min lymfangithsät. Eftersom hon hade ganska svår kronisk lymfangit gjorde det ju inga underverk, men hon blev mjukare och lite mindre i benen.

Köpte mina på antinigen GBG eller Sthlm HS och minns inte riktigt vad dom kostade, tror 500:- för 2...

Lillhästen säljer ju BoT och jag har blivit ombedd att anvanda det på Olga (en av hästarna som ägs av Lillhästens ägare) vid ridning.
Ryggtäcket verkade hästen ogilla så det används inte.
Schabraket märker jag ingen skillnad med.
Olga är alltid lite tjockare i vänster fram och det är faktiskt bättre efter att jag ridit med BoT-lindor än utan!

I vårt stall har två hästar BoT-ryggtäcken och på den ena ger det en tydlig förbättring. Den andra har jag inte så stor koll på så där vet jag inte.

Prisuppgifter står inte än på sidan, men kommer väl komma i hope.

/Malin

Jag har haft BoT-stalltäcket och har paddarna, tycker dom är jättebra. Har även lindat på mig själv med paddarna på mina onda knän och det hjälpte, sen att jag hellre köper saker till hästen gör att jag inte köper knäskydden till mig ;)
Har bara hört positiva reaktioner och nu finns det ju även fler produkter såsom lindor, ridtäcke, fleecetäcke och nättäcke (som man kan ha året om, sånt ska jag köpa till min häst).
Det är värmen från hästen som kommer tillbaka till hästen och inte bara går rakt igenom täckena.
Min häst har lång värmningsperiod och med BoT-täcket (som jag bara lånade) så halverades den (alltså han stretade och gick emot, han ville inte arbeta med kroppen p.g.a. att den var kall) - det har inte lyckats med något annat sätt. Så nu när ägaren behövde sitt BoT-täcke har jag beslutat att köpa ett eget fast i nät för det kan jag använda året om. Sen är det inte lika dyrt som t.ex. stalltäcket.
www.butikenistallet.se --> Eshop har BoT-produkter! :)

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
142
Senast: aglaonema
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
971
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka