Back on track!

Qvistis

Trådstartare
Min foderhäst måste man linda bakbenen med back on track efter man har ridit men nu är det så att jag lånar bandageunderläggen av en gubbe i stallet.
Hon får gallor annars.

Han ska ha dom på sin häst i morgon.

Så jag undrar hur jag ska göra?

Jag hade tänkt så här.

Massera benen med anirka gel.

Linda med vanliga paddar. En aning hårt.

Tror ni det kommer funka?

Ska köpa egna back on track!

Men till dess måste jag låna och behöver snabbt svar då det gäller imorgon bitti!

Sv: Back on track!

Räcker det inte med vanliga lindor?

Varför ska du linda hårt?.. kan ju inte vara bra.

Linda med vanliga fleecebandage då - då behövs inga paddar. Du skall ju inte linda hårt utan för att skapa värme. Linda så hårt som behövs för att de inte skall hasa ner och lossna.
Min poppo får just nu lätt spray dusch med radital liniment som får lufttorka in ngn timme och därefter back on track nattetid och bandage med fleece ute i hagen. Funkar bra - ser inga gallor!

Har han varit varm i någon kota så har jag på liniment där (finns ju även salva Djävulsklo om man misstänker inflammation) Vet en kompis som har det men har bara provat själv 3 ggr och gick tillbaka till liniment och bandage.

Linda med vanliga fleecebandage då - då behövs inga paddar. Du skall ju inte linda hårt utan för att skapa värme.

Vill man ha någon effekt av stallbandage så måste man ju ha paddar, att bara linda med fleece känns ganska så onödigt. Visst behöver man inga paddar under pga att det inte är så stor risk att det stasar med fleece men det är ju mest för syns skull som man lindar utan paddar. Iallafall gör jag de.

TS:
Tror det går lika bra med vanliga paddar under, man ska endå göra uppehåll med BoT varannan eller va tredje vecka så det går säkert bra.

Vill du ha storre effekt kan du lagga en svett.
Anvand alkohol eller annat "milt" liniment och kla in paddarna (vanliga) med gladpack. Nu varmer ju inte detta som BoT gor men det haller nere eventuella svullnaderoch gallor. Vi anvander det som snappet "over" BoT tex dagen innan och efter tavling etc.

Haller med om att polos inte ger nagon som helst effekt forutom att vara svagt stotdampande. Kan anvandas "for sakerhets skull" men har ingen effekt gentemot att halla reda pa benen. Vare sig i rorelse (tex vid senskada eller taskiga kotor) eller som varmande bandage.

Vill man ha någon effekt av stallbandage så måste man ju ha paddar, att bara linda med fleece känns ganska så onödigt. Visst behöver man inga paddar under pga att det inte är så stor risk att det stasar med fleece men det är ju mest för syns skull som man lindar utan paddar. Iallafall gör jag de.

TS:
Tror det går lika bra med vanliga paddar under, man ska endå göra uppehåll med BoT varannan eller va tredje vecka så det går säkert bra.

Jag har använt BoT i flera år och aldrig gjort uppehåll på det brukar ha det varje natt med BoT täcket. Mina hästar har aldrig varit bättre i benen än när jag gjorde det. La täcket på 1åringen för några dagar sedan i en timme och hon som knappt är tränad hade spänningar i ryggen som släppte när jag använde täcket. Vill man ha en bra effekt så skall man använda arnica och BoT i en vencka och sedan enbart BoT jag hade ofta bandage i hagen så cabejos värme paddar med fleece bandage. Rekomenderar varmt dessa täcken och lindor för dagligt bruk. Även för oss häst folk har alltid en BoT Tshirt under när jag gör något i stallet nu för tiden:bow::bow: Också en varning linda inte för hårt utan använd lite tejp istället få dom inte glider så mycket. Om du har en häst som rör sig mycket i boxen.

Menade inte linda hårt på det settet utan att spänna lite mer än jag brukar.
Tog vanliga paddar! Red inte henne idag! Utan bara tömkörning.
Så vi får hoppas det går bra.

Men varför är hon så känslig?

Menar du att hon får gallor så fort du inte lindar?

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 172
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 194
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 285
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår