Backande galning!!! (långt)

miss_kala

Trådstartare
Detta problem kanske passar under flera olika kategorier, men det är ju ett rid-problem, så jag lägger tråden här.

Min häst har nu, efter 8 år i min ägo, kommit på ett utmärkt knep för att komma undan mig när vi rider ut..
Något som är hemskt jobbigt... vet INTE hur jag ska ta ur henne det här beteendet.

Kan börja med att berätta lite allmänt om hästen.. Hon är 15 år, f.d. travare, slutade på travet när hon var 6 och har sen dess varit ridhäst. Hon är otroligt snäll och välmenande, har aldrig bockat, kickat eller stegrat med ryttare på ryggen. Däremot är hon fruktansvärt het och när andra hästar är med vill hon bara tävla. Hon är också väldigt stark och hård i munnen när hon sätter den sidan till.
Så har hon alltid varit, men jag har alltid kunnat kontrollera henne. Tills nu.. Nu har hon nämligen kommit på knepet. Hon backar... Var som helst och när som helst. Rakt ner i diken och in i buskar, snår, träd och rishögar. Hon har plöjt hela åkrar..! :crazy: Och backar hon inte så går hon på tvären. MYCKET svårt att kontrollera! :(

Och det blir ju så otroligt fel alltihop. Jag säger: "Du får inte gå framåt." Hon säger då: "Nähäpp, men då går jag bakåt i stället." Vilket resulterar i att jag blir livrädd (vill ju inte ramla ner med en häst över mig i ett krondike..) och ber henne då att gå framåt igen. Ibland med en kraftig skänkel så att hon gör värsta skuttet. Det är inte meningen, och jag vet att det blir fel.. Men VAD ska jag göra då!???

På "ofarliga" platser är ju problemet inte lika stort, eftersom jag där kan låta henne backa tills hon själv tröttnar. Jag sitter bara med tyglarna hängande. Men där det finns djupa diken o.d. är det omöjligt för mig att "vinna".. Jag blir ju tvungen att ge mig och låta henne gå framåt.

Sen trodde jag att det bara var när hon vill iväg som hon gör så här, men nu har hon kommit på att det funkar annars också. Igår red jag ut själv, en lugn och harmonisk ridtur, utan bråk tänkte jag. Men så fick hon syn på nåt och blev rädd, och började såklart BACKA!!!

Jag har använt lite olika bett för att se om det kan göra nån skillnad. Förr red jag alltid på pessoabett, men bytte när hon började med det här. Nu har jag antingen 3-delat D-rings bett, eller pelham. Det senare bara när jag behöver lite extra broms...I sällskap med andra hästar t.ex. Hon gick JÄTTEFINT på det de första gångerna, gick lugnt och harmoniskt i alla gångarterna och utan att snedda eller backa när andra hästar var med och jag behövde knappt ta henne i munnen. Jag var så lycklig så jag kunde gråta.. Men sen funkade inte heller det längre.

Hon är fullt frisk och har inte ont i ryggen eller tänderna.

Snälla snälla.. hjälp mig med lite förslag på vad jag ska göra! :cry:

Skrev även på "foder" angående att ge henne groov, istället för havre, vilket jag nu har börjat med och hoppas att det ska ge effekt.

//Miss Kala\\ aningen uppgiven..

Min herre har också såna hyss för sig emellanåt, ganska smart av dom att överlista oss tycker du inte ;)
Jag löser det genom att ta ett överdrivet böjande tygeltag åt ena hållet och "tvingar" honom att snurra runt, runt, efter ett par varv släpper jag och frågar snällt: ska vi gå framåt nu? nehe säger han och backar, jaha säger jag och snurrar igen. Efter ett par gånger ger han sig och går snällt framåt igen. Det fungerar faktist både när hästen vill hetsa framåt och när den backar, stegrar eller kickar. Ett enligt mig bra sätt att ta ifrån hästen "kontrollen" utan att behöva straffa den eller använda brutala metoder.

Du kan även hitta en bra plats där du kan konfrontera henne på ett säkert sätt, börjar hon backa så BE/tvinga henne backa, lugnt och stilla. Skall inte slänga sig bakåt, Då är det DU som bestämmer backningen helt plötsligt, inte hästen.
Sluta inte förrän hon inte tycker det är kul längre o backa ett par meter till. kan vatra allt mellan ett par meter till kilometer.
Låter kanske lite grymt men sen blir det obehagligt/inte lika kul & jobbigt att backa längre och hon undviker situationen.
Men träna kontrollerade ryggningar ändå, så inte allt backande är hemskt.

Joo, det där är ett trick som mina hästar också brukar tillämpa! Man blir ganska försvarslös.Jag reagerar på att du skriver att du har haft ett pessoabett på henne. Ett sånt bett hade jag på min ena häst också i början. Efter ett tag insåg jag att han hatade det bettet. Nästan så att jag såg ett samband mellan backandet och pessoabettet?
Du säger att du är tvungen att "ge dig" och låta henne gå framåt. Försök att inte se det på det sättet, att du får "ge dig". Det är inte en tävling, och det är inte heller så farligt att "ge sig". Hästen blir inte "förstörd" av det.Jag tycket att man skall försöka att inte göra så stor affär av det. Jag tycker inte att man skall backa mera, eller snurra runt hästen. Med vissa hästar kanske det fungerar. Men annars så tror jag att man förvärrar problemet.Ta det bara lugnt, gör inte ett krig av det. Ge bara tygel och få henne att gå framåt. Jag vet inte vad det är för situation när du säger åt henne att hon inte får gå framåt? Kom ihåg att en travare är inte som en islandsponny!
En islandsponny kan du "parkera" och njuta av utsikten hur länge du vill.Men en travare, tjatar som ett otåligt barn, "skall vi gå snart!"

Jag har haft samma problem med två hästar och jag gjorde som de andra, antingen drog tag i ena tygeln så att hästen snurrade runt (väldigt effektivt om hästen försöker stegra sig också) eller, för det mesta, backade ännu mer. Det var det som var mest effektivt när det gällde backningen, jag behövde bara göra detta ett par-tre gånger, sen var det inte så roligt längre, och efter det så har de aldrig backat (utom när jag har begärt det såklart!).
Men var tuff när du gör detta, poängen är att du ska överrumpla hästen och backa på tills du märker att hästen har ledsnat, då backar du lite till och sen går du framåt och berömmer.
Testa med det!
Lycka till! :)

Jag är väldigt skeptisk till det där. :cry:

Jag tror att problemet som trådskrivaren har, bottnar i en felaktig syn på hästens karaktär. Det går inte att göra våld på personligheter.Hoppas att du inte tar illa upp för att jag skriver så? Det är inte meningen att vara "taskig"!
Jag kan ju ha fel också. Jag har haft fel en gång förut.

Man måste döma inlägg efter vad som egentligen efterfrågas också, i det här fallet vill tjejen ha konkreta råd på hur hon får stopp på hästens backande för att inte hamna i en farlig situation förr eller senare. Hur hon hanterar hästens övriga problem eller personlighet är en annan femma, här handlar det om att ge råd som ökar säkerheten i den situationen som redan finns.

Jag har en kallblodstravare som kan få för sig att efter en halt, (vi tränar mkt halter när vi rider ut för att lära honom hur man står still och tar det lungt)kan få för sig att backa. Detta händer när vi inte hunnit komma så långt hemifrån ännu, och då låter jag honom snurra om inget annat hjälper. På honom har det funkat mkt bra(tur det, jag tycker det är OTÄCKTmed backande hästar), och numera slår han sällan i backen, och gör han det brukar det räcka med passiva ben och smackningar för att få fram honom igen.

Håller tyvärr inte med Pippi, låter du henne gå fram blir det ju en belöning för hennes beteende.

Försök att snabbt försöka få bukt med detta, talar av egen erf då jag hade en häst som gjorde som din, det slutade med att hon slog över, hamnade på mig, och jag blev ridrädd...

Det är precis det jag försöker säga, hur hon skall få stopp på hästens backande. Och framförallt, att inte hamna i en farlig situation.Om det räcker med att låta hästen gå framåt för att få stopp på backandet, då tycker jag att hon skall låta hästen gå framåt, för att inte utveckla situationen till en prestigefylld kamp.Och farlig kamp.

När min pålle gör så så brukar jag acka ca 5 steg ut mot skogen å sen vända. då brukar han va snäll som ett lamm.. :)
men alla e ju olika...

Jag tror inte det behöver ses som en belöning för hennes backande. För mig så låter det resonemanget lite grann som det "gamla snacket" att man skall ALDRIG GE SIG. Det där snacket har orsakat väldigt mycket onödiga problem.Även om du låter henne gå framåt, och inte egentligen hade tänkt låte henne gå framåt just då, så innebär det inte att hon aldrig kan lära sig att göra en halt. Mina båda hästar har som sagt försökt lite såna trick med mig, och det har vi inga problem med idag.Dom blir bara bättre och bättre för varje dag. :) Och vi har aldrig slagit över heller.

Det handlar inte alls om våld eller kamp, tvärtom. Hästar tänker inte på samma sätt som vi, att "snurra" hästen är ett sätt att göra det lätt för hästen att göra rätt. Gör den rätt, dvs går lugnt framåt = eftergift och bra, vill den fortsätta muttra så gör jag det svårt för hästen istället och frågar sedan igen om den vill ta den enkla vägen. Har INGET med kamp eller prestige att göra.

Min herre har också såna hyss för sig emellanåt, ganska smart av dom att överlista oss tycker du inte ;)
Jag löser det genom att ta ett överdrivet böjande tygeltag åt ena hållet och "tvingar" honom att snurra runt, runt, efter ett par varv släpper jag och frågar snällt: ska vi gå framåt nu? nehe säger han och backar, jaha säger jag och snurrar igen.

Dom är mycket smarta ja!! :p
Detta har jag provat nån gång och jag vet inte om det blev bättre eller sämre. Men jag ska definitivt prova fler gånger och verkligen lägga märke till hennes reaktion. Sist jag snurrade henne, var det bara i stundens hetta så att säga.

Du kan även hitta en bra plats där du kan konfrontera henne på ett säkert sätt, börjar hon backa så BE/tvinga henne backa, lugnt och stilla. Skall inte slänga sig bakåt, Då är det DU som bestämmer backningen helt plötsligt, inte hästen.
Sluta inte förrän hon inte tycker det är kul längre o backa ett par meter till. kan vatra allt mellan ett par meter till kilometer.
Låter kanske lite grymt men sen blir det obehagligt/inte lika kul & jobbigt att backa längre och hon undviker situationen.
Men träna kontrollerade ryggningar ändå, så inte allt backande är hemskt.

Problemet är att jag har backat och backat och backat henne. Det verkar som om hon aldrig lär sig att om hon backar så får hon fortsätta med det tills hon kräks..

Hon är ju inte envis i sitt backande.. alltså som en ponny som plötsligt kommer på att han inte vill längre. ;)
Hon är ju hetsig och vill framåt, helst i 180!
När jag stoppar henne blir hon helt stissig och börjar då backa. Eller egentligen är det väl tvärar hon gör. Hon går på snedden mer och mer och till slut blir det ju bakåt, ner i diket.

Jag reagerar på att du skriver att du har haft ett pessoabett på henne. Ett sånt bett hade jag på min ena häst också i början. Efter ett tag insåg jag att han hatade det bettet. Nästan så att jag såg ett samband mellan backandet och pessoabettet?

Jag hade bettet i många år, och hade aldrig några problem. Men sen när hon började krångla, misstänkte jag att bettet var slitet och nöps. Bytte bort det direkt och har inte använt det sen dess. Har också köpt bett med mindre storlek nu.
Du säger att du är tvungen att "ge dig" och låta henne gå framåt. Försök att inte se det på det sättet, att du får "ge dig". Det är inte en tävling, och det är inte heller så farligt att "ge sig". Hästen blir inte "förstörd" av det.Jag tycket att man skall försöka att inte göra så stor affär av det.

Nej det är inte farligt att ge sig, och jag ser det absolut inte som en tävling. Det enda jag vill är att jag ska känna att JAG har kontrollen. Men hela situationen går så snabbt så man hinner knappt tänka, mer än "HJÄÄÄLP!" Jag kan inte ta det helt lugnt och sansat i det läget.

Ta det bara lugnt, gör inte ett krig av det. Ge bara tygel och få henne att gå framåt.

När hon är riktigt igång, backar hon bara mer, ju mer tygel och framåtdrivande hjälper hon får! :confused:

Jag vet inte vad det är för situation när du säger åt henne att hon inte får gå framåt? Kom ihåg att en travare är inte som en islandsponny!
En islandsponny kan du "parkera" och njuta av utsikten hur länge du vill.Men en travare, tjatar som ett otåligt barn, "skall vi gå snart!"

Jag vill att min häst ska kunna stå still och kunna lyssna på mig när jag ber henne sänka tempot, travare eller ej. Det handlar om hennes och min säkerhet. Situationen som gör att detta problem uppstår är när vi rider med andra hästar och min häst inte får gå först. Och det får hon inte jämt.

Jag tror att problemet som trådskrivaren har, bottnar i en felaktig syn på hästens karaktär. Det går inte att göra våld på personligheter.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar här. Jag försöker absolut inte kväsa hennes naturliga temperament, men jag måste väl ändå kunna kräva något så grundläggande som att hon lyssnar på mig när jag säger stopp? Hon kan ju inte få rusa omkring som en galning bara för att det är hennes personlighet? Och travare var hon en gång i tiden, ja, men nu är hon ridhäst och har varit det i åtta år.

Och det blir ju så otroligt fel alltihop. Jag säger: "Du får inte gå framåt." Hon säger då: "Nähäpp, men då går jag bakåt i stället."
Varför får hon inte gå framåt? :confused:

Därför att jag vill att hon t.ex. ska sakta av till trav eller skritt, eller bara minska tempot. Ibland vill jag även att hon ska göra halt. Är det konstigt?? :crazy:

Jag red en travare förut som testade mig genom att frysa fast i marken, (jätte skojigt) jag var ganska liten då och när jag började backa henne så började hon i princip att trava bakåt, det var lite läskigt så om din häst gör lika dant så skulle jag inte backa henne.

Jag håller med bengall snurra när hon börjar backa, snurra ett varv fråga om hon vill gå framåt, snurra ett varv åt andra hållet fråga om hon vill gå framåt, fortsätt att snurra flera varv och fråga henne vad hon vill göra, gå framåt el snurra, om hon hälldre vill snurra efter sjutioelva varv måste det ju va någe fel på kusen :p
Men det du ska tänka på är att inte bli arg, el dra henne i munnen utan bara snurra henne lungt som om det vore någon rörelse som du brukar göra. När du ber henne att gå framåt så gör det lungt och fint gör hon rätt så BERÖM massor och mycket och ge EFTERGIFT. Gör hon fel så strunta i det å sätt igång karuselen igen

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: Elo
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 840
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 962
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 407
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka