Backar i att använda potta

vinkelina

Trådstartare
I sommar har vi tränat lillebror att vara utan blöja och sedan midsommar har han inte alls haft dagtid. Nattetid använder vi då han inte är helt torr ännu (men där är de ju andras saker som styr)

två första veckorna på förskolan I augusti gick de jättebra, han sa till Och inga olyckor. Sedan blev vi förkylda och var hemma 1,5 v. Efter det (3 dagar) har han VÄGRAT potta på dagis, på fredagen höll han sig över 7 timmar. Hemma har de fungerat bra men nu I helgen har det även varit motstånd här och många byxbyten.

gissar att orsaken på förskolan är att nu har alla i gruppen börjat (många nya barn) samt att 1,5 nya ledare, en delar en tjänst med en av ordinarie. (är totalt 3 ledare)

för oss är det egentligen inget problem och vi väntar gärna ut och hoppas han ”mognar” med allt det nya. Men På förskolan har speciellt en av de nya pratat om att han behöver blöja igen och tom satt på en av deras reserv. (var efter det vi fick problem hemma).

vet inte hur vi skall lösa detta. Hålla sig kan han ju, men de är ju inte hälsosamt att göra de 7-8 timmar och det är då de händer olyckor.
 
Kan han prova sitta på toaletten (toaring) istället för pottan?

Har testat om han skulle vilja stå på en pall och kissa på wc (han har kissat rätt mycket ståendes på vårt äppelträd i sommar så ”tekniken” finns) men de är för mycket vatten i wc enligt honom 🤷‍♀️
 
I sommar har vi tränat lillebror att vara utan blöja och sedan midsommar har han inte alls haft dagtid. Nattetid använder vi då han inte är helt torr ännu (men där är de ju andras saker som styr)

två första veckorna på förskolan I augusti gick de jättebra, han sa till Och inga olyckor. Sedan blev vi förkylda och var hemma 1,5 v. Efter det (3 dagar) har han VÄGRAT potta på dagis, på fredagen höll han sig över 7 timmar. Hemma har de fungerat bra men nu I helgen har det även varit motstånd här och många byxbyten.

gissar att orsaken på förskolan är att nu har alla i gruppen börjat (många nya barn) samt att 1,5 nya ledare, en delar en tjänst med en av ordinarie. (är totalt 3 ledare)

för oss är det egentligen inget problem och vi väntar gärna ut och hoppas han ”mognar” med allt det nya. Men På förskolan har speciellt en av de nya pratat om att han behöver blöja igen och tom satt på en av deras reserv. (var efter det vi fick problem hemma).

vet inte hur vi skall lösa detta. Hålla sig kan han ju, men de är ju inte hälsosamt att göra de 7-8 timmar och det är då de händer olyckor.

Vi har backat flera gånger, just nu är vi i någon form av mittemellan-land. Går gärna på pottan/toa men ber om att få på blöjan sen. Tycker det viktigaste är att barnet är trygg och nöjd.

Ett sätt kan ju bara att fsk sätter på blöjan vid toatider så får han kissa i den, om han vill det hellre än gå på toa?
 
Vi har backat flera gånger, just nu är vi i någon form av mittemellan-land. Går gärna på pottan/toa men ber om att få på blöjan sen. Tycker det viktigaste är att barnet är trygg och nöjd.

Ett sätt kan ju bara att fsk sätter på blöjan vid toatider så får han kissa i den, om han vill det hellre än gå på toa?

han vill inte ha blöja heller. Krävs vissa diskussioner för att lägga på den till natten (iom att han inte är torr nattetid)

verkar vara en låsning just kring pottan för tillfället. För att utesluta någon form av förstoppning så kör vi lite mjukgörande medikament just nu.
 
I sommar har vi tränat lillebror att vara utan blöja och sedan midsommar har han inte alls haft dagtid. Nattetid använder vi då han inte är helt torr ännu (men där är de ju andras saker som styr)

två första veckorna på förskolan I augusti gick de jättebra, han sa till Och inga olyckor. Sedan blev vi förkylda och var hemma 1,5 v. Efter det (3 dagar) har han VÄGRAT potta på dagis, på fredagen höll han sig över 7 timmar. Hemma har de fungerat bra men nu I helgen har det även varit motstånd här och många byxbyten.

gissar att orsaken på förskolan är att nu har alla i gruppen börjat (många nya barn) samt att 1,5 nya ledare, en delar en tjänst med en av ordinarie. (är totalt 3 ledare)

för oss är det egentligen inget problem och vi väntar gärna ut och hoppas han ”mognar” med allt det nya. Men På förskolan har speciellt en av de nya pratat om att han behöver blöja igen och tom satt på en av deras reserv. (var efter det vi fick problem hemma).

vet inte hur vi skall lösa detta. Hålla sig kan han ju, men de är ju inte hälsosamt att göra de 7-8 timmar och det är då de händer olyckor.
Hur gammal är lillebror? (Letade men kunde inte hitta att du skrivit det 😊).
 
2 år 2 månader.
Aha! Så pass liten. Då ser jag absolut inte det som något konstigt att man får prova med blöja igen i någon/några månader om det skulle strula. Och då tänker jag inte på strula som att det händer olyckor ofta utan att han tex vägrar gå på potta/toalett eller liknande. Förutsatt att barnet själv tycker det är ok med blöja. Är barnet väldigt antiblöja så är det svårt det också. Det ska ju inte vara att barnet upplever det som någon form av bestraffning att börja med blöja igen.
 
Aha! Så pass liten. Då ser jag absolut inte det som något konstigt att man får prova med blöja igen i någon/några månader om det skulle strula. Och då tänker jag inte på strula som att det händer olyckor ofta utan att han tex vägrar gå på potta/toalett eller liknande. Förutsatt att barnet själv tycker det är ok med blöja. Är barnet väldigt antiblöja så är det svårt det också. Det ska ju inte vara att barnet upplever det som någon form av bestraffning att börja med blöja igen.

Tror de skulle funkat när han ännu var utan kalsonger. Men nu har han fått kalsonger precis som storebror och pappa och vi har köpt blöjor till kommande baby= bebisar har blöja.

mycket tror jag hänger på att de blev en massa ”förändringar” på dagis när han var sjuk. Nya ledare och nya barn. Han är en sådan som gömmer sig när tex mormor och morfar hälsar på, vilket de i snitt gör en gång i veckan. Låter man honom vara går de över på en 10 min men han måste vänja sig med ”främmande”
 
Har testat om han skulle vilja stå på en pall och kissa på wc (han har kissat rätt mycket ståendes på vårt äppelträd i sommar så ”tekniken” finns) men de är för mycket vatten i wc enligt honom 🤷‍♀️

Funkar det att stå och kissa i en potta istället om det är för mycket vatten i wc:n?:) Kan det funka bättre om han får med en välbekant potta hemifrån till förskolan?
Jag skulle nog bara hålla huvudet kallt och låta det bli några olyckor. Inte fråga, inte tjata för då upplever jag att det ofta bara blir mer motstånd mot pottan. Om man ser det från barnets synvinkel vill de ofta bli torra för att känna sig stora och klara saker själv, så om man frågar/tjatar/påminner tänker jag att man förstör den grejen lite. Och det låter ju som ert barn kan och klarar det här med pottan, bara att det låst sig lite.
Kissar han varje natt? Jag tänker att det kan förvirra lite också att han ska ha blöja på natten. Om det skulle funka med noggrann kissning på kvällen och kanske sova på plastad frotté skulle jag nog testa det 🙂
 
Är han bekant med byxblöjor? Det skulle kanske kunna användas som "hjälp-byxor", för att inte byxorna ska bli blöta.

Mina barn har ju alltid älskat klistermärken. Periodvis har vi kunnat använda det som lockbete så att säga. Varje gång man provar på toaletten kanske man kan klistra dit ett speciellt klistermärke på väggen vid toaletten och varje gång det kommit nåt i toaletten får man ett annat att klistra dit. Det kan ju vara en lösning hemma åtminstone. Jag tänker lite att förskolan löser sig, tids nog när det lugnat sig där.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
520
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 089
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Vi har börjat ha vår dotter blöjfri här hemma. Det går hur bra som helst i stort sett inga olyckor alls, men vi sätter henne på pottan...
Svar
12
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp