Bada från båt

Så här gör jag.
Badas det från båt har icke-simkunniga barn flytväst och vuxen med i vattnet. Från strand/brygga: vuxen med i vattnet om barnet inte bottnar, annars vuxen på bryggan/stranden/i vattnet.
 
Det rimliga om man badar från båt torde väl vara flytväst på barnet?
Armpuffar är såvitt jag vet inte i närheten av jämförbart som "livräddare"?
Förhoppningsvis använder man väl flytväst när man är ute och åker så då måste man väl rimligen kunna ha den i vattnet också.
Om man tycker det är jobbigt att ha den på sig medan den torkat så får man se till att ha en torr att byta med 😉.
 
Vi har något som kallas simväst från konfidence till vår mini. Har flytväst också men simvästen är nättare och lite lättare att bada i. Än så länge har mini bara fått bada med oss, till max midjan på oss föräldrar. Nu har vi ingen båt i vår närhet men att bada från en hade känts osäkert, speciellt utan vuxna i vattnet. Beror ju mkt på ålder och simkunskaper samt vattenvana hos alla med. Aldrig längre bort än armlängds avstånd iaf.

Har svårt att lita på andra i olika situationer med, vill ha mina barn utifrån min kunskap dvs jag ska kunna hantera situationen själv om något händer.
 
Jag tänker lite att det även beror på vad barnet gör i vattnet. Hade mitt barn velat hoppa från båten eller bryggan då hade jag varit i vattnet för att ta emot eller stått precis bredvid där hon tänkt landa.

Nu vill hon öva på att simma, alltså ligga på mage eller rygg och sprattla typ. Det funkar inte med flytväst då hon hela tiden hamnar i uppåt-läge och inte kan ligga ner. Då är armpuffarna jättebra.

Vårt barn har aldrig tappat sina puffar, kanske för att det inte är så vild lek? Eller så är det olika från märke till märke och hur mycket man blåser upp dem.
 
En liten öppen båt, vi sitter oftast redo att hoppa i på kanten där bak där man går i/går upp.
Okej, jag har lite svårt att förställa mig hur det går till i praktiken. Flyter barnet bara jämte båten? Och hur lyfter man enkelt upp ett barn med armpuffar i en båt? Som du hör har jag aldrig provat.
 
Vi var sjukt nojiga med bad tidigare vilket resulterade i ett barn som var väldigt rädd för att bada. Men min närmsta vän tillika barnets bästa väns mamma är simlärare så vi har fått en del tips så nu är vi nog sådana som andra tycker är slappa. Vi använder aquarapids armpuffar som man blåser upp efter man trätt på dom på armen och hon flyter som en kork. Vi är inte supernära när hon badar men släpper henne inte med blicken. Idag simmade hon och bästa kompisen iväg kanske 20-25m ifrån mig och hans mamma. Badar och hoppar från brygga på djupt vatten. Hade säkert kunnat låta henne bada själv från våran båt om vattnet var lugnt med full uppsikt. Badar vi i simhall eller på strand med många stökiga barn är vi naturligtvis nära hela tiden ifall hon skulle göra sig illa.
Jo fast det finns ju mellanting :) vi har aldrig varit sjukt nojiga med bad och barn. Jag bara älskar att bada.
Men det innebär ju inte att vi låtit barnet hoppa själv eller vara i vattnet utan vuxen när han inte kunde simma, eller ens innan han kunde simma 200 meter.

Hoppa är ju inget problem, det räcker ju med att en vuxen hoppar med eller hoppade innan och flyter i vattnet dit barnet ska hoppa. (vårt barn vågade inte hoppa innan han kunde simma, men hens kusiner hoppade).

Så lösningen är ju plättlätt, en vuxen badar helt enkelt på samma ställe som barnet tills barnet är klart, och man kan bytas av.
 
Min man lät en gång vårt barn bada i en liten pool i badring (ja vi vet att badringar är leksaker inte flythjälpmedel, men omständigheterna kändes säkra och han kunde simma ett par simtag 5 år), där han nära bottnade även på djupaste stället (om fötterna var i botten var näsan precis under vattnet). Men han gled ur som en liten fisk och blev då iofs direkt uppfångad. Men inte ens det var säkert kan man konstatera. Att de kan glida ur armringar har jag också hört. Så från båt skulle jag aldrig våga utan flytväst, ens med mig i vattnet.
 
Senast ändrad:
Okej, jag har lite svårt att förställa mig hur det går till i praktiken. Flyter barnet bara jämte båten? Och hur lyfter man enkelt upp ett barn med armpuffar i en båt? Som du hör har jag aldrig provat.

Ja, hon flyter/simmar bredvid. Hon går själv upp i båten då det längst bak på båten finns en nedsänkt del som är precis ovan vattnet. Skulle hon av någon anledning inte komma upp så går vi i och lyfter upp henne, inget konstigt.

19/20 gånger är vi dock i vattnet med henne men jag känner mig inte orolig om hon är i själv några minuter innan vi hunnit gå i. Förr eller senare går vi i vattnet men ibland tar det några minuter pga badkrukor till föräldrar. :laugh:
 
Så från båt skulle jag aldrig våga utan flytväst, ens med mig i vattnet.

Varför är det farligare att bada vid en båt än vid en brygga? Allt beror ju på djup, sikt och uppsikt? Bara för att man har båt så betyder det ju inte att man badar där det är djupt och dålig sikt?
 
Varför är det farligare att bada vid en båt än vid en brygga? Allt beror ju på djup, sikt och uppsikt? Bara för att man har båt så betyder det ju inte att man badar där det är djupt och dålig sikt?
Nej men jag modifierar då. Från en båt där det är djupt eller dålig sikt. (kan ju vara bra sikt ned många meter ibland)

Sedan skrev ju du senare -någon minut medan vi försöker ta oss i. Det är ju en helt annan sak, då är man ju mer eller mindre på g ned och snabb om något skulle hända.
 
Ja, hon flyter/simmar bredvid. Hon går själv upp i båten då det längst bak på båten finns en nedsänkt del som är precis ovan vattnet. Skulle hon av någon anledning inte komma upp så går vi i och lyfter upp henne, inget konstigt.

19/20 gånger är vi dock i vattnet med henne men jag känner mig inte orolig om hon är i själv några minuter innan vi hunnit gå i. Förr eller senare går vi i vattnet men ibland tar det några minuter pga badkrukor till föräldrar. :laugh:

Ja men då förstår jag och tycker inte heller det låter som att ni låter barnet bada på det sätt som beskrivs i trådstarten alltså själv vid en båt i djupare vatten . :)
 
Ja men då förstår jag och tycker inte heller det låter som att ni låter barnet bada på det sätt som beskrivs i trådstarten alltså själv vid en båt i djupare vatten . :)

Fast trådstarten är såhär: "Ser då och då hur man låter ej simkunniga småbarn bada ensamma från båt med armpuffar på (dom vuxna är inte med i vattnet utan på båten alltså)."

Det står alltså inget om djupt vatten eller liknande. :)

Det jag försöker få fram i mina inlägg är att det kan se väldigt olika ut beroende på båt och vatten. Det blir inte automatiskt farligt för att man har en båt.

Många tänker direkt att det måste vara djupt och mörkt vatten om man badar från en båt men det stämmer liksom inte. Alla båtar har inte djupgående motorer utan man kan komma in ganska grunt samt så kan man dra in båten längre om man går med den. En gång drog vi in båten till ca 50cm djupt liksom (sen att vi fastnade och behövde putta ordentligt är en annan historia :angel:)
 
Nej men jag modifierar då. Från en båt där det är djupt eller dålig sikt. (kan ju vara bra sikt ned många meter ibland)

Sedan skrev ju du senare -någon minut medan vi försöker ta oss i. Det är ju en helt annan sak, då är man ju mer eller mindre på g ned och snabb om något skulle hända.

Beredda får man alltid vara när barn är i vatten, oavsett vart man befinner sig. :) Så som vi gör så hade jag kunnat låta henne bada själv utan att hoppa i, men hon och vi tycker ju det är roligare att bada ihop så då blir det så!
 
Fast trådstarten är såhär: "Ser då och då hur man låter ej simkunniga småbarn bada ensamma från båt med armpuffar på (dom vuxna är inte med i vattnet utan på båten alltså)."

Det står alltså inget om djupt vatten eller liknande. :)

Det jag försöker få fram i mina inlägg är att det kan se väldigt olika ut beroende på båt och vatten. Det blir inte automatiskt farligt för att man har en båt.

Många tänker direkt att det måste vara djupt och mörkt vatten om man badar från en båt men det stämmer liksom inte. Alla båtar har inte djupgående motorer utan man kan komma in ganska grunt samt så kan man dra in båten längre om man går med den. En gång drog vi in båten till ca 50cm djupt liksom (sen att vi fastnade och behövde putta ordentligt är en annan historia :angel:)

Vi tolkade TS fråga olika. När vi tar båten till bad brukar vi förtöja båten på grunt vatten eller dra upp den på land. Det är då inte bad från båt i mitt språkbruk i och med att vi och barnen bottnar. :)
 
Vi tolkade TS fråga olika. När vi tar båten till bad brukar vi förtöja båten på grunt vatten eller dra upp den på land. Det är då inte bad från båt i mitt språkbruk i och med att vi och barnen bottnar. :)

fast vi badar från båten även att det är grunt, vi går inte i land på något sätt.
 
Evolutionen tar ut sin rätt?
Så skulle jag aldrig ha gjort med mina barn eller göra med några barn nu heller.
Och då så är jag extremt vattenvan (inkl. dykcert) och simmar mycket bra. Alla barnen, inklusive barnbarn, älskade vatten och simmar mycket bra.

Jag skulle vara med i vattnet med en seglarväst på mig själv och "kannor" på barnet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 026
Senast: lilstar
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 092
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 854
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 568
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Hitta tillbaka till varann?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp