Bukefalos 28 år!

Både suppar och salva?

Fresubin

Trådstartare
Lite smått pinsam fråga, men jag har varit hård i magen och därför fått sprickor i ändtarmen. Skall försöka behandla detta själv hemma och har köpt xyloproct salva och suppar. Nu är frågan kan man använda både salva och suppar samtidigt? Eller överdoserar man då? Det står inget i lappen som ligger i förpackningen, om man kan använda både och samtidigt.

Hoppas buke vet!
 
Det ska ju användas vid bl.a. hemorrojder och då används det sammtidigt. Salvan är ju mest som "smärtstillande", så du kan absolut använda bägga samtidigt. Supparna används ju som intern behandling medans salvan är för extern behandling. Så har du sprickor som även ligger utanför kan du absolut ta bägge!
 
Maxdosen av salvan är 6 g per dygn (svårt att dosera), av supparna är maxdos 5 st per dygn. Använder du båda måste du minska doserna. Enklast är väl att inte blanda dem.

Använd inte för länge, kortisonet kan göra huden/slemhinnan skör och problemet värre.

Ett tips om du har mycket besvär med smärtor är att även ta värktabletter, typ Ipren eller diklofenak om du tål det. Och se till att inte bli förstoppad!

/Dr Marvin
 
supparna smärtstillar rätt bra de med.
Men har du mest ont precis i öppningen så använd salvan.
Gör det mest ont innanför använd supparna.
 
Vill bara höja ett varningens finger att supparna kan göra ordentligt ont. Har haft mycket problem med sånt genom livet och numera vågar jag inte använda suppar ö.h.t. Alla märken jag testat har gjort något så vansinnigt ont att jag legat i sängen och skrik-gråtit så länge det varit aktivt.

Inte sagt att det är så för alla, men så är det för mig iaf, så smärtstillande salva kan nog vara på sin plats att ha till hands. Numera kör jag endast smärtstillande salva och ser sedan till att äta sånt jag inte blir hård i magen av, så att det lätt kommer ut.
 
Maxdosen av salvan är 6 g per dygn (svårt att dosera), av supparna är maxdos 5 st per dygn. Använder du båda måste du minska doserna. Enklast är väl att inte blanda dem.

Använd inte för länge, kortisonet kan göra huden/slemhinnan skör och problemet värre.

Ett tips om du har mycket besvär med smärtor är att även ta värktabletter, typ Ipren eller diklofenak om du tål det. Och se till att inte bli förstoppad!

/Dr Marvin
Tack för svar! har problem både invändigt och utan på. testar att kombinera men tar bara 2 suppar och salva 2 ggr om dagen- Då borde jag inte överdosera.
Bra tips att inte köra för länge, men vad är då för länge? 10 dagar står det på förpackningen, är det lugnt?
 
Vill bara höja ett varningens finger att supparna kan göra ordentligt ont. Har haft mycket problem med sånt genom livet och numera vågar jag inte använda suppar ö.h.t. Alla märken jag testat har gjort något så vansinnigt ont att jag legat i sängen och skrik-gråtit så länge det varit aktivt.

Inte sagt att det är så för alla, men så är det för mig iaf, så smärtstillande salva kan nog vara på sin plats att ha till hands. Numera kör jag endast smärtstillande salva och ser sedan till att äta sånt jag inte blir hård i magen av, så att det lätt kommer ut.
jag har använt en supp för någon timme sedan och jag känner då ingen smärta iaf! :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 465
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 347
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·
Tjatter Skall hålla i en möhippa nu till helgen. Och på min lott har det fallit att hitta på olika "konsekvens" till en sorts sanning och...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp