Bukefalos 28 år!

Bäcken och ridning efter förlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cillavan

Jag funderar på när jag ska börja rida igen nu efter födseln. Förra gången väntade jag ganska länge pga att jag var mer medtagen och sedan hade jag hästfritt i en månad. Tror att jag red efter ca fem veckor om jag inte minns fel.
Den här gången känner jag mig jättebra i underliv osv och skulle kunna sätta mig i sadeln nu (har gått drygt en vecka) men jag känner att mitt bäcken är lite ostabilt. Så för att inte äventyra det undrar jag hur lång tid man kan tänka sig att det tar innan det stabiliserat sig? Jag tänker att det inte är så bra att rida för tidigt. Hur har ni gjort? Och är det någon som har några fakta om just bäckenet?
Jag vill inte ta i för mycket och riskera att man får bekymmer. :confused:
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Nu kommer inte jag ihåg ex hur många veckor jag väntade men jag tror att det var efter återbesöket hos gyn.

Jag hade en hemsk föglossning så när jag väl började rida tog jag det jätte försiktigt.

Normalt är väll att man ska vänta några veckor efter förlossningen..för sitt eget bästa.
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Jag tror att kroppen är rätt bra på att säga ifrån om det inte är OK - dvs jag tror att det gör ont eller är obehagligt om kroppen inte tycker att ridning är OK. Eftersom det verkar vara så väldigt olika hur folk mår efter förlossningar, så tror jag det är jättesvårt att säga ett visst antal veckor - känn efter istället!

Jag väntade själv 5 veckor, pga att jag inte hade nån häst, och då kändes allt som vanligt. Men det finns ju folk som rider bara ett par dagar efter förlossningen utan problem, och så finns det de som måste vänta flera månader innan det känns OK.

Att sitta upp, ta en skrittrunda och så att säga känna sig för kan väl vara en bra idé, kanske?
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Jag tycker mig ha läst att 4-6 veckor är minsta tid att vänta. Detta bl.a. för att undvika framtida problem med livmoderframfall.
Du får kanske satsa på tömkörning under en period?!
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Min BM på sjukhuset sa att jag kunde rida direkt om det kändes bra (var snittad då), och att jag själv visste skillnaden på "ridning" och RIDNING. Alltså lugna turer i skogen är en sak, det är kanske inte så lämpligt att ge sig ut och hoppa svår hoppning (hmm...) direkt.
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Tack för era svar!
Javisst så känner man ju själv också hur det är, och jag är rätt bra på att lyssna på min kropp.
Jag har ju tömkört lite på slutet av graviditeten så det tänkte jag fortsätta med. Det där med livmoderframfall undrar jag över? Styrs inte det av hur bra bäckenbottensmusklerna är?
Är det någon som fått problem av att ha ridit för tidigt efter förlossningen?
Ja, någon svår hoppning är det väl inte tal om...Men jag är lite sugen på en timmes rejäl dressyr! Fast det får nog bli en kort skrittrunda till att börja med, och jag väntar ett tag till.
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Puttar upp.
Frågar igen, är det någon som börjat rida för tidigt och fått problem? Och det här med livmoderframfall, det kan man väl inte få om man har bra bäckenbottensmuskler?

Jag red igår en kort sväng, det gick bra, men det känns att man är känslig i slemhinnorna så det blev lite skav. Jag tänkte rida lite då och då korta stunder.
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Tror som många andra här att det är väldigt inviduellt när man kan börja rida igen! Man måste nog lyssna på sin kropp och hellre (enligt mig) vänta lite för länge än att börja för tidigt!

Pratade med en tjej för ett tag sen vars mamma hade bröjat rida bara några dagar efter förlossningen och sen tävlat hoppning nån ytterligare vecka efter det. Tjejens mamma var nu förstörd för livet och kan inte rida längre :cry: .
Så man ska nog ha i åtanke att det kan gå illa om man har riktig otur och vad gör det att man väntar lite längre med ridningen när man kanske har igen det resten av ens hästliv!
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

ojdå! På vilket sätt blev hon förstörd??
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Tror det var att bäckenet blev förstört genom att det gick sönder. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men det var nåt sånt!
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Har fött tre barn o börjat rida inom 2 veckor efter alla 3 förlossningarna älsta är 19 o yngsta 14 , har inga som helst problem red ganska mycket under graviditeterna också . Men om du har haft foglossning kan det va bra att vänta 4-6 veckor.Fö känn dig för allt som känns bra är OK .
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Om man har haft rejäl foglossning så finns risken att fogarna växer ihop snett, om man har otur...
Mitt bäcken har väl inte suttit ihop alls den sista månaden av graviditeten :smirk: och jag har för avsikt att vänta med att rida i flera månader framöver, för att inte riskera att bli handikappad pga detta i resten av livet. Tänker man bli gravid fler gånger så kanske det inte är lika allvarligt iom att fogarna luckras upp nästa graviditet också. Men för min del är det nog färdigavlat nu, så fogarna ska växa ihop för all framtid nu.

I övrigt så brukar man ju kunna göra det som känns bra. :)
 
Sv: Bäcken och ridning efter förlossning

Det var ju trevligt att höra!
Nepp, ingen foglossning. Jag rider väldigt korta stunder och försiktigt, och hörde även med barnmorskan om det var ok, och det var det om det kändes bra!

Det enda som känns jobbigt är urinröret som svider lite (inte infektion) och det beror väl på att slemhinnorna är sköra. Kände av det förra gången också. Lite märkligt att urinröret blir påverkat av förlossning, man kan väl också spricka där?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp