Bukefalos 28 år!

Bäddar ni sängen?

Otherside

Trådstartare
Jag håller ÄNTLIGEN, efter sju (nä, sjutton!) svåra år börjat fixa vårt sovrum. Nya fina garderober, avställningsbord, och ut med allt skräp. Det ska bli en liten rofylld oas där jag kan ligga och läsa ostört när jag vill (ja, förutom att sova förstås...).

Jag har skaffat ett underbart sängöverkast, sammetsliknande chokladbrunt, och kuddar och filtar i samma ton.

Nu säger DeSomVet att man INTE ska bädda sin säng. Då förökar sig kvalstren etc i rekordfart. Istället ska man låta allt ligga i en luftig röra, gärna hänga ut rubbet.

Jag är besviken. Hur gör ni? Lever med kvalstren eller låter bli att bädda?
 
Jag började bädda varje dag efter att vi flyttade ner sovrummet till nervåningen och rummet syns väl från köket. Bäddar aldrig direkt jag går upp utan det ligger i en hög i ett par timmar innan jag bäddar. Har ett superfint överkast som min gammelmormor virkade åt mig för några år sen och jag vill gärna använda det plus att jag tycker sovrummet är så fint så jag vill inte stänga dörren 😅
 
Jag håller ÄNTLIGEN, efter sju (nä, sjutton!) svåra år börjat fixa vårt sovrum. Nya fina garderober, avställningsbord, och ut med allt skräp. Det ska bli en liten rofylld oas där jag kan ligga och läsa ostört när jag vill (ja, förutom att sova förstås...).

Jag har skaffat ett underbart sängöverkast, sammetsliknande chokladbrunt, och kuddar och filtar i samma ton.

Nu säger DeSomVet att man INTE ska bädda sin säng. Då förökar sig kvalstren etc i rekordfart. Istället ska man låta allt ligga i en luftig röra, gärna hänga ut rubbet.

Jag är besviken. Hur gör ni? Lever med kvalstren eller låter bli att bädda?
Vi låter bli att bädda och försöker hänga täcken luftigt.

Men om jag vore hemmafru skulle (uhm borde) jag självklart skaka ut alla täcken och lakan och vädra dem och efter någon timma sedan bädda sängarna fint. (om jag inte bara skulle lägga mig i en hög och läsa en bok istället)

Men innan man går till jobbet är för tidigt (dessutom är sängen kanske inte tom på folk) och när man kommer hem känns ju lite sent.

På landet händer det att jag bäddar sängen.
 
Jag bäddar alltid, skulle må direkt dåligt om jag gick hemifrån utan att göra det (pedant med viss mått av odiagnostiserad OCD förmodligen). Jag låter det dock stå obäddat någon timme mellan att jag går upp och att jag faktiskt bäddar.

Jag har katter, och de får visserligen inte vara i sovrummet (dörren är stängd) men det har hänt fler än en gång att de ändå lyckats ta sig in där och då vill jag ha ett överkast på så att de inte fäller katthår i sängkläderna (jag har mest vita sängkläder som jag fick av en släkting, och har egen brunn med gult vatten, så jag får tvätta sängkläder hemma hos mamma för att inte förstöra det, och då känns det inte rätt att komma dragande med katthår i sängkläderna till någon annans maskin.)
 
Nej, oftast inte. Sambon är pedant och kan göra det. Men jag gör det mest bara om vi ska ha gäster.
Jag kan ofta lägga mig i sängen och kontorsjobba dagtid också. Så pallar inte bädda flera ggr/dag.
Gästsängar har vi dock bäddade mellan gäster.
 
Min man jobbar natt och sover alltså ofta en stund på dagen, då han lyckas använda eller åtminstone rumstera om exakt alla täcken och kuddar - så det är absolut ingen idé att bädda på morgonen.

Däremot bäddar jag gärna i ordning lite ett par timmar innan sänggång. Vädrar rummet och lägger i ordning kuddar och täcke för det är så himla skönt att lägga sig i sen. Det tar max tio sekunder, så värt besväret!
 
Efter att ha bott i ettor och kollektiv så har jag en vana att bädda med överkast. Sedan efter sommaren bor jag dock i en tvåa och slarvar lite.. Men bäddar de flesta dagar.
 
Det spelar nog roll hur man bor.
På ena stället så sover jag i en sovhytt. (Kattvind)
Om den är bäddad eller inte spelar ju ingen roll.
På andra stället så är sovrummet oerhört litet, så där spelar det inte heller någon roll.
Dörrarna kan vara stängda.
På båda ställena så finns det många andra rum att använda i stället när man är vaken.
 
Inte med överkast, det används bara när det kommer folk hem. Däremot kan jag sträcka lakan och fluffa kuddar innan jag ska lägga mig.

Sängen står hela dagen som det blev när jag klev upp.
 
Det ser betydligt trevligare ut med bäddad säng så jag försöker göra det ibland. Har inget överkast så går på några sekunder. Alternativt bäddar jag precis innan sänggående.
I perioder bäddar jag inte alls av någon anledning.
Vad gäller kvalster är det viktigaste att tvätta sängkläderna ofta i åtminstone 60 grader.
 
Jag lämnar sängen i en luftig röra och vädrar sovrummet en stund medan jag äter frukost och gör mig i ordning. Sedan bäddar jag, med överkast. Man ser sängen från större delen av lägenheten, och jag vill inte ha mer katthår än nödvändigt på lakanen. Dessutom gillar jag att ha ett fint sovrum.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo har blivit med två söta och underbara små jamare. Vi vill båda ha dem men vi är inte riktigt överens om hur...
Svar
5
· Visningar
3 280
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
984
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp