Bältros på barn

SaraXX

Trådstartare
Har någon haft barn med bältros? Den mesta informationen gäller vuxna, som få betydligt värre förlopp. Hur länge tog det innan det vände och barnet blev bättre? Behövdes något mer än receptfria smärtstillande? Var hen i skolan?

Undanber mig historier om hur det är att ha bältros som vuxen, det är jag redan överöst av.
 
Jag hade bältros i ca 8-årsåldern. Jag minns inte detaljer, så vet inte om det är så intressant. Men jag fick vad jag minns inga tabletter, och jag minns att det gjorde ont, som ett knivhugg i sidan. Jag var i skolan som vanligt och min känsla var att det tog lång tid innan det gick över.
 
Jag svarar mig själv lite, det kan ju vara någon annan som undrar någon gång.
Blåsorna dök upp i fredags, det är tisdag i dag, en klunga på ryggen och en mindre klunga på bröstkorgen. Det gör ont i skov, både på blåsorna och på huden i närheten/mellan dem. Har haft kontakt med 1177 men de visste inget, eftersom det är så ovanligt. De sa att han ska vara hemma från skolan tills blåsorna torkat.

Jag hittade en internationell publikation, som sa att det är väldigt ovanligt med bältros på barn men de hade hittat 26 fall. Det vanliga var att de var friska inom 2-3 veckor.

Här blir det fortfarande sakta värre dag för dag, inte fler blåsor men mer ont. Jag hoppas att det vänder snart.
Mellan "ontattackerna" är han precis lika pigg och glad som vanligt. Inte hängig eller så.
 
Vår äldsta hade det när hon var 14, vet inte om det räknas som barn iofs? Jag hade det ungefär i samma ålder.

Hon hade en klunga med blåsor på ena skuldran, diagnostiserades via typ doktor.se. Att vi ringde dit var just för att få veta om hon kunde gå i skolan eller inte och det menade läkaren att hon kunde när de satt underkläderna- Hon hade inte särskilt ont, mer än att det satt precis under BH-bandet. Gick i skolan som vanligt och läkte ganska fort vad jag kommer ihåg
 
Vår äldsta hade det när hon var 14, vet inte om det räknas som barn iofs? Jag hade det ungefär i samma ålder.

Hon hade en klunga med blåsor på ena skuldran, diagnostiserades via typ doktor.se. Att vi ringde dit var just för att få veta om hon kunde gå i skolan eller inte och det menade läkaren att hon kunde när de satt underkläderna- Hon hade inte särskilt ont, mer än att det satt precis under BH-bandet. Gick i skolan som vanligt och läkte ganska fort vad jag kommer ihåg
Jag läste också att de kunde gå till skolan trots blåsor, om det satt under kläderna. Men sköterskan på 1177 trodde att det var samma som med vattkoppor. Nu är det inte aktuellt ändå för tillfället, för han har så ont.

Skönt att det gick över fort för er. Jag hoppas att det räcker med max en vecka vab.
 
Jag hade en klasskamrat som hade det på bältros när vi gick på högstadiet. Hon var hemma länge. Kanske för de väntade på att blåsorna skulle försvinna, jag minns inte.
 
Jag läste också att de kunde gå till skolan trots blåsor, om det satt under kläderna. Men sköterskan på 1177 trodde att det var samma som med vattkoppor. Nu är det inte aktuellt ändå för tillfället, för han har så ont.

Skönt att det gick över fort för er. Jag hoppas att det räcker med max en vecka vab.

Jag läste på 1177 att de skulle vara hemma så blev lite förvånad när läkaren sa ty hon kunde gå som vanligt.

Hade vi behövt vänta tills blåsorna försvann hade hon nog varit hemma ca en vecka. Jag är lite oklar hur länge hon haft blåsorna innan hon sa till, tror det kan varit några dagar
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 960
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 138
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp