Bukefalos 28 år!

bärbardator + internet

H

hippolina

hejsan alla datorgenier!! hehe!

själv är jag inte speciellt bra med det här med datorer. men jag har nu fått en bärbardator o tagit med den till min lägenhet.
datorn har så att man kan använda trådlöst internet (hmm. vet inte va det heter) o jag skulle nu vilja använda det i lägenheten.
hur går jag tillväga då? jag förstår att jag måste skaffa bredband, men kan jag göra det utan att skaffa telefon? för det vill jag egentligen inte ha.
jag kommer väl även behöva köpa ett modem, men hur gör man då sen för att få det trådlöst.. eller ska man ha en sån här rauter (vet inte riktigt vad det är, men har hört det nu när jag skaffat den bärbara)

mitt andra problem är att jag även vill skaffa bredband till pojkens hus.. hur gör jag då? jag måste ju skaffa ett abonnemang dit med. men kan jag flytta modem/rauter därimellan??

som ni kanske förstår så är jag inte alls haj på det här å skulle behöva massor av hjälp. sagt på ett lätt sätt så att även jag förstår det!!

mycket tacksam för hjälp :)
//Annelie
 
Sv: bärbardator + internet

du behöver en bredbandsuppkoppling per address, och det går att ha det utan telefonabonnemang, sålänge du har ett uttag, om du nu inte använder ett 3gkort till datorn, typ http://www.tre.se/templates/ExtStartPage.aspx?id=11448.

du behöver också en accesspunkt, helst router med inbyggd accesspunkt, typ en sån här, linksys för 700kr ~, på vardera ställe. om ni har stationära datorer utan trådlöst, så kan dessa även kopplas in i denna.

det går att bara plugga in det, och köra. men det är inte att rekkomendera. jag rekkomenderar att ni sätter igång någon form av kryptering, det är skitsamma vilken, bara du har en. framförallt för att förhindra att andra använder sig av din uppkoppling, du täcker ju som sagt en ballong runt din lägenhet, vilket tex dina grannar kan ta för sig av.

ska se om jag hittar en simpel guide för att sätta upp wlan, men det här borde räcka så länge.
 
Sv: bärbardator + internet

tack så mycket för svaret.. blev i alla fall lite klokare.
hör av mig om det är något mer jag undrar över.
tack tack! :)
 
Sv: bärbardator + internet

Skaffar du bredband till ena huset, så kan du pojken koppla upp sig trådlöst till dig, om det inte är stora avstånd, men det är inte klurigt att öka på räckvidden med en extern antenn.
 
Sv: bärbardator + internet

troligen så rör det sig om mer än 500m och då börjar det krävas frisikt, riktantenner och såntdära.
 
Sv: bärbardator + internet

frisikt, inget som inte en motorsåg kan avhjälpa :smirk:
jag har varit uppkopplad med antenn förut, och det gick hyffsat, eken och granen utanför ställde till lite problem ibland, men oftast inte.
finns ganska enkla lösningar som man kan ha på de avstånden.
men det är klart, vi kan ju fråga så slipper vi spekulera..
hur långt ÄR det till pojkens hus?
är det fri sikt?
 
Sv: bärbardator + internet

precis, men om det kräs en mast så kan man ju börja fundera på om det inte vore bättre att skaffa en uppkoppling där med.

med en linksys ap så kan man ju trissa upp uteffekten till 250mw + samtidigt som man har en RUGGIGT bra riktantenn, så kan man väl nå nån mil eller så. förutsatt att man har frisikt givetvis (dvs berg -> berg). när det regnar lär uppkopplingen gå ner för övrigt.
 
Sv: bärbardator + internet

om det går med en trådlös förbindelse så är det att föredra på sokt, om deinte vill skaffa två bundna abbonemang. kostnaden för bundet blir snabbt några tusen som man kunde sparat in, och det fortsätter ju bvara sedan. men man får ju en klart stabilare och större möjlighet till högre hastighet med bundet.
fast det vet vi väl alla nuförtiden...
 
Sv: bärbardator + internet

haha.. kan meddela att det är 3.5 mil till pojken.. så det krävs nog MÅNGA antenner i så fall.... *ler*

en annan fråga som poppat upp!
vilket abonnemang är bäst?? finns ju massor att välja på? lr? är inte så insatt känner jag!!
tacksam för era kloka svar

/Annelie
 
Sv: bärbardator + internet

bredbandsbolaget > telia > spray/glocalnet/alla andra billiga saker :o

iaf enligt mig... men sen kostar det ju därefter. bredbandsbolaget är bäst för att man kan koppla in upp till 5 datorer utan en router emellan.
 
Sv: bärbardator + internet

kör med spray, fungerar fint, men skulle nog ta glocalnet om jag skullle valt idag idag.
 
Sv: bärbardator + internet

får nog ta o kolla upp det med.. vill ju inte bli lurad av nån..

tack för svaren..

kram
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
842
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 986
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp