Bästa eltandborsten?

Wysiwyg

Trådstartare
Har aldrig ägt en eltandborste! Jag har dock förstått att de borstar mycket bättre än vanliga tandborstar så nu har jag tänkt införskaffa en. Det är ju dock en djungel? Har googlat en massa och hittat eltandborstar mellan typ 300-3000 kr. 😳

Vad ska man köpa om man vill ha en bra och fungerande eltandborste? Den måste inte vara billigast möjliga men helst inte dyrast med tusen specialfunktioner heller som jag aldrig kommer begripa. Jag vill ha rena tänder och gärna att tandborsten säger till när man borstat klart (kanske alla gör?). Har problem med flikar i tandköttet bakom visdomständerna så borsthuvudet måste kunna borsta bra där.
 
Personligen är jag mycket förtjust i oral-b iO.
Den visar med lampa när du borstar lagom hårt, för hårt eller för löst. Den säger till var 30:e sekund för när det är dags att gå vidare till nästa kvadrant i munnen och säger till när du har borstat dina 2 minuter.

Första gången jag provade den efter att flitigt ha använt den gamla sorten oral-b kändes det väldigt märkligt. Precis som att den inte hade borstat bra men ändå så har jag aldrig känt mig så ren i munnen någonsin. Den skakar nämligen inte lika mycket i handen/munnen för den har en magnetisk motor istället för mekanisk.
 
Har aldrig ägt en eltandborste! Jag har dock förstått att de borstar mycket bättre än vanliga tandborstar så nu har jag tänkt införskaffa en. Det är ju dock en djungel? Har googlat en massa och hittat eltandborstar mellan typ 300-3000 kr. 😳

Vad ska man köpa om man vill ha en bra och fungerande eltandborste? Den måste inte vara billigast möjliga men helst inte dyrast med tusen specialfunktioner heller som jag aldrig kommer begripa. Jag vill ha rena tänder och gärna att tandborsten säger till när man borstat klart (kanske alla gör?). Har problem med flikar i tandköttet bakom visdomständerna så borsthuvudet måste kunna borsta bra där.
Följer nog denna tråd då jag också har eltandborstsfunderingar.
Jag har också kikat på Philips så det blir intressant att höra om alla olika tandborstar och erfarenheter av dem.
 
Jag har en oral-b som är över 7 år gammal nu. Funkar finfint men måste ladda den oftare plus att den låter lite skramligt.
Köpte den på rea, betalade ca 800, ordinarie pris var runt 1600, så det var ett bra köp.
Den lyser rött om man borstar för hårt plus att klockan som hör till har en smileygubbe som blir ledsen om man trycker för hårt. :D
 
Jag har någon oral-b som kostade runt 700kr eller något sånt som jag är nöjd med. För mig var det viktigt att den hade funktionen att den säger till när man borstat tillräckligt länge, indikator om jag trycker för hårt och som har läget mjuk och normal borstning då jag kan i perioder vara väldigt öm i tandkött och behöver då den mjuka + mjuka borstar. Så kolla upp vilka funktioner du vill ha och vad som matchar din plånbok. Glöm inte att kolla att det finns nya huvuden att köpa där det är smidigt för dig och att de inte kostar skjortan. Det kan vara värt att köpa en dyrare tandborste om huvudena är bättre prissatta då det är dessa man förbrukar och att de ska enkelt gå att köpa fler. Blir det ett projekt att beställa nya huvuden så kommer den inte användas i samma utsträckning tror jag därför valde jag oral-b för de finns överallt här och var billigare än de alternativ jag hade.
 
Jag har en av Orals dyrare modeller som jag köpte 2019 på inrådan av munhygienisten. Tandläkaren hade rekommenderat eltandborste redan några år tidigare men jag tänkte att "det kan väl inte vara så stor skillnad".

Det ÄR stor skillnad.

Det blir renare och bättre med elektrisk tandborste och borsthuvuden som lämpar sig för ens tänder.
 
Mitt tandkött gillar inte roterande borste, det går faktiskt bort för mig pga det. Bara tänker att det kan vara värt att veta och tänka på.
 
Min tandläkare har rekommenderat mig att använda annan tandkräm med mindre slipmedel(?) i om jag använder eltandborste. Gissar att det har med emaljen att göra. Kanske också är något att tänka på 🙂
 
Jag har en braun oral-b som jag har använt dagligen i 14 års tid nu. Är själv lite imponerad - trodde inte att det fanns prylar som höll så länge nuförtiden. :D Men bra kvalitet på den jag har i alla fall! :up:
 

Liknande trådar

Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 216
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 661
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 627
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp