Bästa putsråden, teknik & produkter

Linda_A

Trådstartare
Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att jag tycker det är svårt att få till det bra. Så, vad har ni för favoritprodukter och hur använder ni dem, speciellt olja/fett. Nu tänker jag på sadlar och träns här, inte skor, för det har jag sett några bra trådar om som jag ska försöka ta åt mig. ;)

Till sadel och träns använder jag just nu Stübbens tvål och läderfett. Tvålen gillar jag och den tycker jag är hyfsat lättanvänd, även om jag alltid får för mycket skum oavsett hur mycket jag kramar hur svampen. Men läderfettet gör mig galen. Ska man gnugga in det eller stryka in det? Jag får trycka som bara den för att få ut det över någon yta alls, det är väldigt trögt. Är det fel sorts trasa kanske?
 
Jag har ett lädervårds-kit från Prestige med cleaner, conditioner och oil som jag gillar. Sen har jag en spray-tvål från leovet också som verkar vara något "allt-i-ett" som jag använder som en snabb-rengöring ibland.

Den conditioner/balsam som är i det kittet är väldigt rinnig, och det gillar jag. Hade blivit galen om jag behövt gnugga ut det varje gång :o Det här bara stryker jag på och låter verka över natten tills jag ska använda sadeln/tränset/vad det nu är. Då drar jag av resterna av balsamet med en trasa. Visst är balsamet från Prestige kanske inte lika drygt som en mer fast variant, men det får jag stå ut med. Nu putsar jag inte mina lädergrejer särskilt ofta, men jag varvar mellan balsam och olja varannan gång kanske.

Men jag tänker på temperaturen på fettet du har, det kanske blir enklare om det värms upp lite?
 
Jag har haft en equipe-sadel och den har enbart putsats med equipes egna grejer. Deras soft care är superbra (putsas bäst in med fårskinnsvante) och även deras olja är toppen. Nu har jag köpt en antares och kommer få ett kit med antaresprodukter, ska bli spännande att testa.

Jag brukar även köpa stubbens glycerintvål som används till träns osv. Har olja och fett från Veredus kvar sedan gammalt, det kan jag använda ibland på vissa saker om jag inte vill göra av med så mycket equipeolja.

Jag gillar inte läderfett/balsam. Använder det väldigt sällan för att liksom impregnera, men det ör inget jag använder löpande. Använder alltid olja när jag vill ge läder extra näring sas.
 
På mina nya ridstövlar använder jag förresten bara skokräm. Har köpt en svart skokräm från saphir som är jättebra. Då använder jag först en liten applikatorborste för att fördela skokräm på stövlarna, sen tar jag en skoborste och arbetar in allt och avslutar med en putsvante. Köpte ett skovårdskit med bra borstar osv just för att ha till stövlarna. Mina äldre stövlar putsas med den sadeltvål som finns tillgänglig, inte lika noga där.
 
Jag använder bara läderfett som består av lanolin och bivax (viss del vegitabilisk olja för att göra den lättare att stryka ut är ok). Detta ger ett mjukt läder som går att putsa till glans - bäst om man gör det dagen efter. Det blir också något vattenavstötande.
 
Jag rengör mina grejer med ljummet vatten, om det är mycket smuts så lägger jag till någon droppe diskmedel i vattnet. Sedan får de torka innan smörjning.

Jag gör mitt eget läderbalsam av ister, oxtalg och bivax. Det är trögt och behöver värmas upp innan användning, men jag hade aldrig haft så fina och mjuka grejer som jag har nu, det verkar även hjälpa mot våta och mögel. Händerna blir även väldigt mjuka av det, men det luktar... Specifikt. Jag tycker om lukten, men kan tänka mig att det finns dessa som inte gör det.
 
Jag använder bara TIBs läderspray på mina grejer, varannan vecka kanske på sin höjd men främst vid behov. Ännu mindre på tömmarna då man absolut inte vill dras med att de blir tunga. Hade aldrig orkat eller velat hantera överputsat läder 🙈
 
Använder mest Stübbens lädertvål. Träns och gjordar putsas efter varje användning. Till sadeln har jag en spraytvål från Dyon och Erreplus balsam. Sadeln torkas av med fårskinnsvante efter ridning och sen tvål mer sällan, balsam kanske en gång i månaden max.
 
Jag tycker bäst om Ekols lädertvål och Effax läderbalsam. Har provat många olika produkter genom åren, men återvänder ständigt till dessa. Jag lägger på rikligt av läderbalsamet och låter det sjunka in, gärna över natten. Torkar bort eventuellt överflöd dagen efter.
Jag har spray som jag använder efter nästan varje användning, och där föredrar jag också Effax. Dock tycker jag allra bäst om att använda tvålen, jag tycker att det blir renast så. Olja använder jag aldrig, alla jag har prövat har gjort lädret matt och grovporigt, men jag ska erkänna att jag inte testat så många.
 
Stübbens glycerintvål. Effax läderbalsam till sadeln. Träns smörjer jag inte. Det brukar räcka med vanlig putsning. Sörjer bara på nedersta remmen om jag använder pullargrimma.
Till snabbputs så har jag en sprayflaska med vatten och såpa.
 
Tack alla! Jättemånga bra förslag att testa. Effax läderbalsam låter som en bra alternativ till Stübbens väldigt fasta balsam (och jag tycker det känns lika fast sommartid som vintertid, så tror inte temperaturen gör så stor skillnad), alternativt en bra olja. En fårskinnsvante ska jag nog också skaffa, tycker det har varit svårt att hitta en bra putsduk som inte bara suger åt sig allt fett själv.
 
Tack alla! Jättemånga bra förslag att testa. Effax läderbalsam låter som en bra alternativ till Stübbens väldigt fasta balsam (och jag tycker det känns lika fast sommartid som vintertid, så tror inte temperaturen gör så stor skillnad), alternativt en bra olja. En fårskinnsvante ska jag nog också skaffa, tycker det har varit svårt att hitta en bra putsduk som inte bara suger åt sig allt fett själv.
Ja fårskinnsvante är toppen!

Jag använder förövrigt pensel för att applicera olja. Har köpt en billig hovpensel. Så mkt lättare än att använda tex svamp. Penslar på både sadel och träns.
 
Använder vatten + såpa för att göra rent och sedan Effax läderbalsam. Vill inte ha bröstselen för fet, så oftast gör jag bara ren med såpavatten.
Lokselen är dock ständigt torr, så den använder jag alltid olja i mängder på.
 
Ja fårskinnsvante är toppen!

Jag använder förövrigt pensel för att applicera olja. Har köpt en billig hovpensel. Så mkt lättare än att använda tex svamp. Penslar på både sadel och träns.

Åh, pensel, det var smart. :)

Är det vilken sorts fårskinnsvante som helst eller finns det speciella för putsning?
 
Ni som har Prestige sadlar - måste man putsa dem med Prestiges egna lädervård? Jag har från tidigare Equipes lädervård som jag har gillat bra men har nu en ny Prestige sadel som är över tio år gammal men lädret är i fint skick.

Kan jag använda Equipes produkter eller borde jag införskaffa Prestiges egna? Finns det risk att lädret förstörs om man inte använder egna märkets produkter?
 
Ni som har Prestige sadlar - måste man putsa dem med Prestiges egna lädervård? Jag har från tidigare Equipes lädervård som jag har gillat bra men har nu en ny Prestige sadel som är över tio år gammal men lädret är i fint skick.

Kan jag använda Equipes produkter eller borde jag införskaffa Prestiges egna? Finns det risk att lädret förstörs om man inte använder egna märkets produkter?
Du kan använda equipes produkter.
 
Jag växlar lite mellan equipes och prestige produkter till min prestigesadel. Använder oftast Equipe soft care om jag tar ngt mer än fuktig trasa.

Som puts till tränset (och sadeln ibland) använder jag K9 spray-tvål! Så smidigt att slippa krångla med vatten, bara spraya på😆
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror att många är förvirrade av världen med lädervård. Vad använder ni för lädervård till skor, träns sadel etc. ? Det känns som...
2
Svar
20
· Visningar
4 993
Senast: pajaztar
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 613
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp