Bästa putsråden, teknik & produkter

Jag rengör mina grejer med ljummet vatten, om det är mycket smuts så lägger jag till någon droppe diskmedel i vattnet. Sedan får de torka innan smörjning.

Jag gör mitt eget läderbalsam av ister, oxtalg och bivax. Det är trögt och behöver värmas upp innan användning, men jag hade aldrig haft så fina och mjuka grejer som jag har nu, det verkar även hjälpa mot våta och mögel. Händerna blir även väldigt mjuka av det, men det luktar... Specifikt. Jag tycker om lukten, men kan tänka mig att det finns dessa som inte gör det.
Hur gör du då? Kokar ihop, eller? Vart får du råvarorna ifrån?
 
Hur gör du då? Kokar ihop, eller? Vart får du råvarorna ifrån?
Jag hade fått tipset om det av en sadelmakare på det engelska forumet HorseAndHound (sök på "Cremedemonthe" om du är intresserad). Jag köper ister och oxtalg direkt från slakten, och bivax av en bekant som har bin, men det går säkert också att hitta online eller i matbutiker. Sedan låter jag allt smälta ihop i en kastrull på låg värme medans jag rör om det, och när allt hade smält ihop häller jag det i en glasburk.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror att många är förvirrade av världen med lädervård. Vad använder ni för lädervård till skor, träns sadel etc. ? Det känns som...
2
Svar
20
· Visningar
4 993
Senast: pajaztar
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 613
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp