Bästa sätt att avfrosta en frys

Gör tvärtom, och väljer varm dag i juli - slipper då alla grytor med vatten.

Det är också den tiden på året då det ska vara lite i frysen/frysarna, så det ska gå lätt att ta hand om innehållet.
Funkar inte här eftersom mina frysar ständigt är ganska fulla. :D Annars vore det smart.
Köper mycket på kort datum eller extrapris. Eller storpack som delas i portioner.

Jag har omsättning i frysarna så det är ingen risk att nåt blir bortglömt i botten eller längst in :)
 
Jag väljer en så sval/kall dag/kväll som möjligt. Ställer ut frysvarorna på balkongen och bänder bort så mycket av isen som möjligt med en kraftig kniv eller gaffel. Sätter alltså in kniven/gaffeln någonstans där det går att få in den mellan is och själva frysen (ofta i taket på frysen) och bänder. Brukar då kunna få bort stora flak med is åt gången och det går mycket snabbare för det lilla som är kvar att faktiskt tina. Därefter kan jag ta med varm, fuktig trasa för att få bort små klumpar som är kvar och därefter torka frysen med någon lämplig trasa för att få den torr innan jag ställer in allt igen.
 
Gör det när jag har lite kvar i frysen, lägger då in de få grejer som är kvar i kylen. Jag kan stänga av resp del, det är en 50/50 kyl/frys. Sen värmer jag vatten på spisen i två-tre kärl, gärna bredbottnade och alternerar runt. Går snabbt som attan för allt att smälta loss. Inget bändande eller hackande. När all is är borta torkar jag av inuti och sätter på frysen igen. Hela proceduren tar någon timme och då frostar jag av någon gång var 18-24 mån.
 
Funkar inte här eftersom mina frysar ständigt är ganska fulla. :D Annars vore det smart.
Alla har olika förutsättningar. Höst är skördetid här, både skog och trädgård ger mycket som ska in i de fyra frysarna.

Jag har omsättning i frysarna så det är ingen risk att nåt blir bortglömt i botten eller längst in :)
Så bra är det tyvärr inte här. Finns viss risk för slutförvaringsvarning.
 
Bästa sättet är väl om man har veranda så ställer man bara ut frysen och låter det rinna av :)
Maten i frysen lägger man i någon av sina andra frysar.
 
...så kan man orsaka en storbrand.
Vet en konstnär som gjort en fotoserie från sin fars utbrända Stockhomsvåning. Det ar bara väggar kvar och man såg himlen...

Allt orsakat av värmeljus i frysen.

Plast brinner bra...
Allt kan ju hända när det gäller ljus såklart. Brukar ställa en rejäl ljushållare eller dylikt där inne så att det inte blir varmt under. Men jag är inte heller så rädd för ljus. Är man det bör man såklart undvika tända ljus både i frysar och på andra ställen.
 
Mina frysar står i ouppvärmt utrymme så avfrostning sker på vår eller höst, när det inte är för varmt för frysvarorna men inte för kallt för att tina is. Bygger ett stort berg som packas in i filtar och täcken. Ett par omgångar med kokt vatten för att det ska tina snabbare. Petar bort så mycket som möjligt av isen när den blivit porös för att få mindre fritt vatten att ta rätt på. Det kommer alltid på golvet även om en tömmer och rensar avrinningen. Efter ordentlig torkning så får frysen kyla sig ett tag innan maten plockas tillbaka. Kör sedan med infrysningsknappen på några timmar eller resten av dagen.
 
Jag har kört den slöa varianten.
Väntat till vintern, ställt ut det som funnits i, stängt av frysen, ställt en långpanna utanför med en handduk under och låtit det smälta.
Sen torkat ut, startat och lagt in grejerna efter någon timme.
Har alltid varmt inne så tar inte så lång tid.
 
Tips. Det finns fiffiga absorbentgrejer att köpa. Suger åt sig vattnet i frysboxen så en slipper torka och mecka.
Det är ett jättebra tips! Jag använder såna, eller ja, har gjort den gången jag frostade av min frys. Mycket smidigt. Finns på tex Ica eller Clas Ohlson. Verkqr heta avfrostningsduk eller avfrostingspåse.
 
Gör tvärtom, och väljer varm dag i juli - slipper då alla grytor med vatten.

Det är också den tiden på året då det ska vara lite i frysen/frysarna, så det ska gå lätt att ta hand om innehållet.
Ska vara???

Nr1 var skall all glass då vara?
Nr2 var skall allt grilkött vara

Våra frysar är typ nästan alltid fulla...
 
Frosta av? Det känns som att man använder alldeles för gamla apparater då. Nuförtiden används väl inget sådant, frostade av en frys för ca 20 år sedan. Med nutidens mer miljövänliga apparater behövs inte det.
De behöver ändå frostade av för det första. Sedan dessa självavfrostande saker torkar faktiskt maten tyvärr..
 
Själv brukar jag ta det på vintern ställa ut allting och använda varmt vatten och byta ofta. Ta bort kakorna som släpper.
 
Brukar planera avfrostning när det är dags och då stryper jag tillflödet (inköpen) av varor till frysen, laddar med frysklampar istället, planerar mat efter innehållet och sedan efter någon vecka eller två kan man avfrosta med bara ett fåtal icke-känsliga saker att förvara i kylväskor med klampar under tiden operationen pågår. Oavsett årstid. I kallaste vintern funkar ute bra utan prepp.

Bonus är att man får utrensat och använt vilket minskar svinnet och minskar risken att utsättas för varor som förvarats allt för länge i fryst dvala. Kött eller fet fisk som förvarats fryst för länge är inte rolig att äta.

(Har bara ett ” halvt” skåp = 3 lådor som frys, resten är en ”halv” kyl)
 

Liknande trådar

Hemmet Avfrostade frysen i morse. Nu när jag ska sätta igång den igen har jag ingen aning om vilken siffra jag ska ställa in på kylen...
Svar
6
· Visningar
368
Senast: cambodia
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 968
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp