Bästa stigbyglarna?

Linnpan

Trådstartare
Hej på er!
Snart är det dags för SIHS och på inköpslistan står ett par nya stigbyglar till dressyren. Vilka stigbyglar har ni, och vad tycker ni om dom?
Någon som har sprenger bow balance, är dom värda pengarna?
Jag har aldrig tänkt på stigbyglar tidigare men så köpte jag ett par nya till hoppsadeln och jäklar vilken skillnad det blev! Nu hoppas jag på samma uppsving i dressyren. :)
Tacksam för tips!!
Mvh Linnpan
 
Jag köpte ett par stigbyglar nu som är både ledade och sen är fästet vridet 90 grader så stiglädret är helt slätt hela tiden. Kanonbra!
 
Jag har vanliga Sprenger. Haft dem i 15 år och använt dem nästan varje dag och de är i princip som nya. Kvalitet lönar sig!
 
Jag har vanliga Sprenger. Haft dem i 15 år och använt dem nästan varje dag och de är i princip som nya. Kvalitet lönar sig!
Sprenger verkar vara tha shit! Ha ha. Kul att höra att dom håller så länge med tanke på priset.
Jag fick med min hopp/ allround sadel m stigbyglar när jag köpte mein häst för ett år sedan( en gammal stubben) . Har ridit i samma byglar tills för ett par veckor sedan, då köpte jag ett par composti eller vad dom heter, och vips så slutade jag tappa stigbygeln i tid och otid och känner att jag fått en stabilare underskänkel också.
Då jag rider mest dressyr, och har kassa gamla utslitna stigbyglar där också tänkte jag investera i ett par riktigt bra nya!
Att köpa stigbyglar bara för att man köper fin dressyrsadel slog mig aldrig in, men nu är det dags för nya med ultragrepp och inbyggd håll skänkeln silla och på rätt plats funktion!!! :angel:
 
Jag köpte ett par stigbyglar nu som är både ledade och sen är fästet vridet 90 grader så stiglädret är helt slätt hela tiden. Kanonbra!
Hej!
Men det låter ganska ostadigt? Jag har ridit i några år men bara ägt en häst i ett år, alltså jag jag typ nybörjare. Jag jobbar för att få en stabil underskänkel och rätt stöd.... Ledade åt alla håll låter som proffs grejer??!
 
Hej!
Men det låter ganska ostadigt? Jag har ridit i några år men bara ägt en häst i ett år, alltså jag jag typ nybörjare. Jag jobbar för att få en stabil underskänkel och rätt stöd.... Ledade åt alla håll låter som proffs grejer??!

Bow balance är också ledade ;) Jag och mina knän gillar det.
 
Haha ostadiga skulle jag nog inte kalla de utan dom är bara följsam som även sprenger bow balance;).
Jag får hemskt ont av att rida i stugbyar utan ledning för det blir för stumt:up:.
 
Ha ha! Man lär sig nåt nytt varje dag. Jag tänkte att det måste vara jätte svårt att hålla stilla skänkel, men efter att ha läst på lite så hjälper en ledad stigbygel till att få en stadig skänkel.
Alltså man får ju inte en stilla skänkel automatiskt bara för man har bra stigbyglar men det hjälper kanske lite iallafall.
Jag har sett dom med vridet fäste, verkar ju smart.
Vad tycker ni om sneda gummiinlägg i stigbygeln? Någon som provat det? Jag har lite svårt att hålla in tårna och samtidigt släppa knät, om jag inte tänker mig för sitter jag gärna som Charlie Chaplin O_o Någon i mitt stall sa att sneda inlägg hade hjälp henne att få in tån.
 
Jag köpte Sprenger Bow Balance och tycker verkligen att de var värda pengarna, gillar verkligen att det är en bred forplatta och att de är lite svänga, så foten hamnar i rätt läge.
Mina höfter, knän och leder älskar ledade stigbyglar. :love:
 
Jag har ledade stigbyglar från Mark Todd o Shires. De är likvärdiga (jag har knappt koll på vilka som är vilka längre) o kostade ungefär lika mycket när jag köpte dem för rätt många år sen.
Jättenöjd med dem. Suktade efter Sprengers från början men tyckte det var för mycket pengar. Nu känner jag ingen anledning att byta.
 
Vad tycker ni om sneda gummiinlägg i stigbygeln? Någon som provat det? Jag har lite svårt att hålla in tårna och samtidigt släppa knät, om jag inte tänker mig för sitter jag gärna som Charlie Chaplin O_o Någon i mitt stall sa att sneda inlägg hade hjälp henne att få in tån.
Jag har sneda stigbyglar som dessutom har vinklade fotplattor. Innan jag hittade stigbyglar som var sneda i sej hade jag sneda stigbygelplattor. Men i mitt fall för att jag får ont i knäna annars. Jag är jättenöjd!

Jag tror för att få in tån får man börja högre upp sas, vinkla om lår/knä och då brukar själva foten hänga på.
När du sitter i sadeln, lägg handen bakifrån mellan låret och sadeln och rulla med dej låret bakåt när du ska ta bort handen, då blir det en vridning även i knät och foten följer med.
(Intressant förklaring va? :angel:)
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 907
Senast: valy
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Utrustning Ska prova ut nya sadlar i vår till nyaste hästen och funderar på att köpa ett par nya stigbyglar också, har sedan tidigare springer...
Svar
4
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 232
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp