Bästa täckena?

Y

yez

Vad har ni för bra och dåliga erfarenheter av täcken?
Vilka tycker ni är bäst? :confused:
 
Jag har haft bucas men de gick sönder efter ett par månader

Nu har jag svea sverigetäcke = bra passform och hållbara. Prisvärda.
 
Svea täcken tycker jag är absolut bäst. Jag köper inte längre täcken från någon annan stanns. Jag har haft mitt vintertäcke och regntäcke (m. fl.) i två år nu och det är itne en grej som gått sönder på de och då har ändå min häst gårr i en stor skogshage med massa andra hästar.
 
Är de (svea sverigetäckena) vattentäta? :confused:
Inte bara på papret utan i verkligheten! :D
Håller de för en hel dag ute i regnet utan att hästen blir blöt?
 
Det bästa täcke jag köpt någonsin var ett från Börjes som hette Igloo...ett vintertäcke. Det sämsta jag haft har varit Bucas täckena.
 
ja har ett thermo maste som min ponny ska hja till vintern, nu har vi ett källquist protector light outdoor , håller henne torr..vi har den gamla modellen utan snabbknäppe,bogveck,svansskydd osv. :(
 
Shires tycker jag är värdelösa, slutar oftast med att de hänger som ett trasigt tält runt halsen på hästen. Thermo Master gillar jag inte heller -har haft ruskig otur antagligen, för inte ett enda har hållt måttet.

De bästa täcken jag stött på är WeatherBeetas. Helt outstandingt. Håller hästen torr, varm och sitter kanonbra. Dessutom hållbara - inte en rispa i tyget än (har haft det i 1,5 år) trots kuse som älskar att rulla sig, går ihop med unga hästar och leker mycket osv... :love:

SVEA-täckena är bra också, men jag gillar inte fodret i dem riktigt, har märkt att många hästar fått skav. :crazy: Min häst har dock inte fått det av sitt innetäcke från Svea, så jag antar att det beror på passform också.
 
Har ett svea regntäcke. Och visst, hästen är torr efter en hel dags regn. Men det tar ung två dygn för täcket att torka (i uppvärmd sadelkammare)!!! Det blir aldrig mer ett sveatäcke för mig. Tänker köpa mig ett nytt denna säsong och jag tänkte satsa på ett Event.

mvh :bump:
 
ja har ett svea, och det torkar på några timmar i vårat mjölkrum om man har fläkten på, men det är ändå inte så överdrivet varmt, så det verkar konstigt att det tar så lång tid på sig att torka?
 
Jag gillar Horseware grymt mycket, sitter bra, håller tätt och varmt för hästen, torkar snabbt och är snygga. Många plus helst enkelt! Bucas känns ibland som om de kan vara lite för trånga i bogen.. Ngn mer som har den uppfattningen? :confused:
 
Köpte först ett bucas täcke som skavde nästan överallt, köpte sen Horseware Rambo täcken och har aldrig behövt vara besviken. Han hade Rombo wug täcket från slutet av oktober - februari,mars (går ute i lösdrift +utebox dygnet runt). Han fick inget skavsår, han kunde stå i hällande regn och slask en hel dag utan att det läckte in eller blev blött. Och även fast han hade på sig det nästan hela tiden höll sig pälsen och manen jätte fräsch! Så jag rekommnderar verkligen Rambo täckena, Dyra men de håller! :bow:
 
Bästa: jag har bra erfarenheter av Bucas och Börjes Orkan.

Mkt dålig erfarenhet av: TM Rain. I stort sett alla sömmar gick upp efter normalt användade EN vinetr :eek:!!
 
Min pålle har tendens att få bogskav. Det skulle vara bra att ha ett täcke som inte ger bogskav så man slipper hålla på med bogskydd. :(
Jag tyckeer inte att man ska behöva ha det om man har ett bra täcke! Tycker inte ni? :confused:
Håller med om Bucas, har inte heller så bra erfarenheter av de täckena! :mad:
 
Nu läste jag något som jag också har tänkt på. Jag har också ett Bucastäcke vintertäcke i storlek 155 som jag köpte till mitt förra halvblodssto på 167 cm. Det var nog egentligen lite stort på henne, men jag tyckte att det satt bra. Nu har jag detta täcke ibland till min halvlodsvalack på 175 cm, men det är just lite trångt i bogen på honom. På detta täcke skulle jag egentligen behöva en storlek större eftersom Buccas inte är justerbara i bogen. Tyvärr är det svårare att få tag på storlek 165. Han har 155 på alla andra täcken så jag kan faktiskt hålla med dig. Jag är så otroligt glad i detta Buccastäcke så det är förargligt att det inte passar så bra på min nuvarande häst. Täcket har aldrig regnat igenom och innertyget tycker jag är suveränt med sin andasfunktion.

Jag skulle även gärna vilja ha horseweartäcken, men de är heller inte ställbara i halsen och därför vågar jag inte köpa dem i storlek 155 till min jätte häst. På något sätt har jag fått för mig att passformen är som Buccastäckenas (små i bogen). Jag vet att man kan specialbeställa, men det känns inte så bra att betala extra för redan så pass dyra täcken.

För några veckor sedan köpte jag ett Svea outdoor rain, eftersom det var många här på Buke som rekommenderade Sveas täcken (fler Buccas och även Horsewear har jag som sagt TYVÄRR inte vågat mig på). Detta täcke har jag visserligen inte testat än för det har ännu inte regnat så mycket här nere i Småland.

Givetvis har jag även en himla massa andra täcken som jag inte vet vad det är för märke på.

Lotta
 
Jag har erfarenheter av:

Thermo Master: första täcket jag köpte till min häst. höll bra men bomullsfoder vlket jag inte gillar.

Bucas: Bra kvalitet, passar inte alla hästar tycker jag och fodret jag hade i mina var inte bra! allt hår fastnade.

Svea: Jättebra! Bästa täcken jag haft :love:
Har ett med tillhörande hals som jag haft i snart 3 år, inte en repa(!!!) och håller hästen torr i konstant regn. Ett supertäcke, sitter som gjutet på min arab. Bra foder som håller sig rent och fräsht.

HorseWare: Bra passform, men tyvärr tvugen sälja pga fel storlek.

Masta: Verkar jättebra, kommer från england. täcket ska komma vilken dag som helst nu..har beställt ett 300gr med fast hals :love:
 
har väldugt bra erfarenheter av Rambo horseware och Mark Toddtäckena. :love: Både smigiga, hållbara och bra funktioner.
Tycker även att thermomaster har fungerat rätt bra, men jag knanske har haft tur?
Tycker inte om bucas, då alla hästar jag haft har fått skav av dem fram i bogen.
 
Jeg er blandt de som har gode og positive erfaringer med ThermoMaster fra hööks. Har hatt flere typer av de til forskjellige hester og har kun vært fornøyd :smirk: Akkurat nå har jeg et TM artic (beige med grønne kanter) vinter ute täcke med halvhals og bogveck og et TM stall (svart med grått) stalltäcke med halvhals og bogveck.
Utetäcket er brukt 2 vintre og er forfarende like fint som nytt. Stalltäcket ligger enda i posen :eek: da det er litt for varmt for det enda.

Jeg har også værtfornøyd med Bucas smartex.

Nå har jeg Alpha Horse regntäcke med tynnt fleece foder, likte ikke det i begynnelsen men nå synes jeg det er helt greit.
Har også 2 RS rain fra Borjes, et til hver hest. synes de er kjempe bra, vbl stoet brukte sitt i sommer, ponnien bruker sitt nå.
 
jag köper aldrig mer thermo master det blev helt sönderrevet,svea täcke har jag okcså haft blev också sönderrivet.Jag tycker Horseware,bucas och treadstone är väldigt bra märken.Kan jag rekommendera.
 
Mitt RS Rain från börjes började läcka som ett såll efter att jag tvättade det i maskin en gång. Mitt RS Winter håller bra däremot....
En annan i stallet har också RS Rain och det läcker det med.... Har inte dina läckt något??
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
931
Senast: Freazer
·
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
344
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 170
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp