Bästa tömmarna?

MissFideli

Trådstartare
Ska i vår "tömkörning in" en häst som jag kommer jobba från marken mycket. Bl.a tömkörning är tanken. Men vilka tömmar är bäst? Jag har lite problem med smärta i handleder och axlar, så bra om dom är lätta antar jag.
 
Kolla Tärnsjös hemsida efter sadelmakare, sen om du har nån i dina trakter. Så gjorde jag, åkte till henne fick känna på lite olika bredder, vi diskuterade längder och det slutade med 14 meter, bredd efter mina händer. Helt guld att använda kostar lika mycket som vilka bra lädertömmar som helst.
 
Jag har ett par maratontömmar (8,3 m, alltså tyvärr för korta) som är himla trevliga, de är 18 mm breda vilket jag tycker alldeles lagom. Jag håller på och jagar åf för att höra om de finns som tolvmeters också. Det tycker jag är ok längd för tömkörning (och passar fint till brukskörning också).
 
Jag skulle säga 16 m till stor häst, tycker 14 m är gränsfall till för kort vid arbete i galopp t.ex. Helt klart en lädertöm, annat "går" inte att tömköra i. Jag har problem med mina händer och tycker att 18mm blir lite breda men det är ändå ok, min tränares är 15 mm breda och ligger perfekt i mina händer. Standardtöm är 18 mm bred och 3 mm tjock.
 
Jag har Globus lädertömmar. Har inga exakta mått, men jag är själv modell mindre (totalt sett i allmänhet och händerna i synnerhet - storlek 5 i handskar) och de tömmarna är verkligen helt underbara! :love: Precis lagom breda, lagom tunga och snygga dessutom!
 
Läder absolut. Man kan ha rätt smala. Vävribb och liknande tycker jag inte funkar om det blåser och rep är tyngre än läder.
 
De tömmar fårn tärnsjö är toppen, stor skillnad i känsla jämfört med "vanliga" lädertömmar från ex. hansbo eller vävribb. Fick prova smala tärnsjötömmar när jag hade lektion för AE, och de var både lättare viktmässigt att hålla och "volymmässigt". De föll smidigt runt fingrarna och trasslar sig betydligt mindre än vävribb! Mina läder från hansbo är både tyngre och klmpigare - dock bättre än vävribb
 
Jodå. Gå till en bättre båthandel och känn och kläm på repen. så skaffar du dig 20 m och delar på mitten.

Visst är det bättre att ha tömstycke i läder, oavsett om det är delat mot handstycket eller ej. Men det går att börja så.
Nackdelen med att syntet bränner kompenserar du med att altid ha handskar på. Och vikten är inte ett stort problem då det är enklast att köra med släptöm, därav att den ska vara delad i bakkant. Så länge tömmen släpar så trasslar den inte. Visst slits den, är inne på min andra töm tio år. 12mm flätad skotlina.
 
Kom på, tömmar i biothane borde funka. Jag har långtyglar i biothane som min sadelmakare har sytt till mig, de funkar hur bra som helst. Tror iofs att du måste "specialbeställa", men biothane är inte alls lika dyrt som läder och väldigt enkelt att sy i. Är du pysslig fixar du det själv.
 
Ni som pratar om 14-meterstöm, menar ni då hela tömmen (alltså 7 meter per sida):o? Eller vill ni kunna ha hästen ute på en jättevolt?
 
Kom på, tömmar i biothane borde funka. Jag har långtyglar i biothane som min sadelmakare har sytt till mig, de funkar hur bra som helst. Tror iofs att du måste "specialbeställa", men biothane är inte alls lika dyrt som läder och väldigt enkelt att sy i. Är du pysslig fixar du det själv.

Borde inte spårlina (tror jag det heter?) funka då?
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
749
Senast: EZMK
·
  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: Gunnar
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp