Bästa tömmarna?

Det är ju tanken att det ska vara lite tyngd i dem.

Ja visst vill man ha tyngd i dem! Men jag tycker att de tynre dyrare tömmarna gav en mer lagom tyngd. och att mina egna från hansbo är lite för tunga - speciellt när man håller långt ut på tömmen och arbetar. Men dem är fortfarande inte dåliga att tömköra i! Ger en mycket bättre känsla än vävribb, som är alldeles för lätta och fladdriga enligt min smak.
 
Ska i vår "tömkörning in" en häst som jag kommer jobba från marken mycket. Bl.a tömkörning är tanken. Men vilka tömmar är bäst? Jag har lite problem med smärta i handleder och axlar, så bra om dom är lätta antar jag.
När jag började tömköra så var jag fattig student och hade inte råd med lädertömmar hur gärna jag än ville.

I samma veva så reade Hööks ut gramantyglar i läder. Jag köpte fyra stycken och lät sy ihop dom två och två. Det är dom bästa tömmarna till tömkörning jag någonsin haft. Visst dom var lite tjocka i början men dom var smala och det var absolut ingen nackdel, snarare tvärtom. Efter det så vill jag ha smala tömmar. Bra tyngd med en bra känsla.

Efter ett tag hade dom goat till sig lite och var sååå mjuka och sköna att hålla i.

Tror att allt som allt så gick det på 300-400kr. Kanske mindre än då då det var halva reapriset. Att sy ihop dom gick på runt hundralappen.

Nu är det inte säkert att det finns gramantyglar till reapris att köpa men ibland kan man använda saker till något helt annat än det var tänkt från början.
 
Eller tio meter per sida, rentav lite över elva.

För att alltid, i alla lägen kunna gå bakom lasset, och för att alltid kunna släppa fram hästen om det är nödvändigt. Alltid ha töm kvar att spela med om hästen gör ett ryck.

Det är meckigt med lång töm! Men där är fördelar med. Med släptöm blir det lite lättare.
 
Tärnsjö är oslagbara! Har beställt tömmar både till körning och tömkörning helt efter egna önskemål :)
 
Longerlinor i vävribb (utan stroppar) använder jag, lätta, långa och billiga :) däremot lite svåra att hitta men det går.
 
Jag behöver tömmar att tömköra med har jag insett. Smala lädertömmar, 16 m typ i bra läder. Men jag vet inte var man handlar dem. Skulle gärna handla i butik då jag vill känna tyngd och bredd. Vanliga hästbutiker verkar inte vara så bra på kör-grejer?
 
Har billiga vävribbade - funkar helt ok och lätta att hantera/hålla, eller minus är att de magiskt knyter ihop sig hängandes i sadelkammaren och att de blir lite flygiga.

De i läder stabilare och glider bättre genom ringarna så jag lånar min stallkompis tömmar lite nu och då. :D
 
Jag behöver tömmar att tömköra med har jag insett. Smala lädertömmar, 16 m typ i bra läder. Men jag vet inte var man handlar dem. Skulle gärna handla i butik då jag vill känna tyngd och bredd. Vanliga hästbutiker verkar inte vara så bra på kör-grejer?
Om AE rör sig i dina trakter, kolla om du får komma dit och klämma/känna på tömmarna. Hans tärnsjö tömmar är en klass för sig, sååå bra:up:
 
Om AE rör sig i dina trakter, kolla om du får komma dit och klämma/känna på tömmarna. Hans tärnsjö tömmar är en klass för sig, sååå bra:up:
Jag har bokat upp honom för en kurs i mars så jag kanske kan vänta med att handla till dess.. Får köpa något att ha så länge. Eller låna av en kompis..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: Gunnar
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp