Bästa tränsen (kvalitetsmässigt)?

Jag blir snart matt. Seriöst.
Finns det inga bra träns i Sverige längre?
Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med Aachen-nosgrimma, ett Hööks (liknande PS) också det med Aachen-nosgrimma, ytterligare ett Hööks med vit paddning och engelsk nosgrimma samt ett 10 år gammalt Treadstone med pullarnosgrimma. Låter ju jättebra, eller hur? Not...
- PS:et är från i våras. Har gått från mörkbrunt -> grått. Dessutom väldigt hårt. Fyller dock sin funktion bra...
- Hööks:et no.1 är från 2012, men inte använt förrän nu. Det har gått från "vanligt" brunt -> "mörkblont" och flagar dessutom så mycket färg att man blir alldeles kletig om händerna, fast jag endast smörjt det en gång. :crazy: Hålen är dessutom för små för "piggarna", så man kan inte knäppa nosgrimman ordentligt. :cautious:
- Hööks:et no.2 är köpt för kanske 2-3 veckor sedan, och aldrig använt. När jag köpte det kändes lädret jättebra, men nu när det hängt i några veckor blir man helt "sotig" på händerna av det, och under det här "sotiga" känns det jätteplastigt. :rage:
- Treadstone:et är det enda jag gillar ur kvalitésynpunkt. Köpt för typ 9 år sedan, men fortfarande jättemjukt och utan minsta antydan till färgsläpp. :love:

Nu till min fråga; Om man vill ha ett träns som inte kletar/mjölar ned ens händer med färg efter en månad, som inte kostar multum (< 1 500 kr) och som finns med antingen Aachen eller remontgrimma i storlek full eller x-full, vad letar man efter för något då? :) Skulle gärna vilja ha ett Treadstone, men de verkar ju tyvärr inte säljas längre....
Jag köper numera bara träns på begagnatmarknaden. Där kan man hitta äldre träns med fin kvalité på lädret
 
Jag blir snart matt. Seriöst.
Finns det inga bra träns i Sverige längre?
Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med Aachen-nosgrimma, ett Hööks (liknande PS) också det med Aachen-nosgrimma, ytterligare ett Hööks med vit paddning och engelsk nosgrimma samt ett 10 år gammalt Treadstone med pullarnosgrimma. Låter ju jättebra, eller hur? Not...
- PS:et är från i våras. Har gått från mörkbrunt -> grått. Dessutom väldigt hårt. Fyller dock sin funktion bra...
- Hööks:et no.1 är från 2012, men inte använt förrän nu. Det har gått från "vanligt" brunt -> "mörkblont" och flagar dessutom så mycket färg att man blir alldeles kletig om händerna, fast jag endast smörjt det en gång. :crazy: Hålen är dessutom för små för "piggarna", så man kan inte knäppa nosgrimman ordentligt. :cautious:
- Hööks:et no.2 är köpt för kanske 2-3 veckor sedan, och aldrig använt. När jag köpte det kändes lädret jättebra, men nu när det hängt i några veckor blir man helt "sotig" på händerna av det, och under det här "sotiga" känns det jätteplastigt. :rage:
- Treadstone:et är det enda jag gillar ur kvalitésynpunkt. Köpt för typ 9 år sedan, men fortfarande jättemjukt och utan minsta antydan till färgsläpp. :love:

Nu till min fråga; Om man vill ha ett träns som inte kletar/mjölar ned ens händer med färg efter en månad, som inte kostar multum (< 1 500 kr) och som finns med antingen Aachen eller remontgrimma i storlek full eller x-full, vad letar man efter för något då? :) Skulle gärna vilja ha ett Treadstone, men de verkar ju tyvärr inte säljas längre....
Jag har två Dyonträns som jag är mycket nöjd med, men de kostar ju lite mer. Annars har jag ett Stübbenträns som är säkert 25 år gammalt och som är precis lika fint nu som när det var nytt (lite mörkare eftersom det är brunt från början). Så mitt tips är att antingen spara ett tag till eller köpa begagnat av de bästa märkena. Personligen, när jag köper träns, räknar jag med att tränset ska hålla i minst ett hästliv. Jag lägger med andra ord ordentligt mycket krut på det. Sedan kan man byta nosgrimma och pannband då och då om man har lust med det :)
 
Jag är verkligen pinsamt slarvig med lädervården på mina grejer men inget av mina träns har färgsläpp, "luddar" eller liknande.
Jag har träns från PS (dock inte så mycket använt än då det är relativt nytt), Hööks och sedan lite "hemmabyggen" av delar från bl.a Stübben och Frank Baines. Ett Hööksträns är det absolut mjukaste och följsammaste, en kompis har ett likadant och hennes är lika mjukt -och de är jättefina trots flitig användning.
Har kvar ett par Döbert-tyglar som jag fick med en häst för 10 år sedan (så de är MINST 10 år), och de används fortfarande.

Ska jag köpa nåt mer träns kommer jag hålla ögonen på begagnatmarknaden efter något äldre av kvalité.
 
Jag tycker mig inte ha så stora problem med träns.
Jag köper det mesta på Hööks rea, får då som regel riktigt billiga träns.
Hittills inte behövt kassera något av Hööks-tränsen.
Inga problem med kletigt eller smuligt läder, inga problem med att färgen släpper.
Läderkvaliteten som regel helt OK, även om något träns behövt lite extra inoljning för att bli mjukt.

Jag har rätt många hästar och prioriterar inte att köpa dyra träns till vardagsbruk.
Har köpt det som i mina ögon är lite väl dyrt, i ca 550kr-klassen, under sommaren för att ha som tävlingsträns.
Har ett par westernträns också och det ljusa är inte roligt, verkar snarast målat och har därför blivit fult i färgen efter 6-7 års tid, och används nu endast till vardags (det var tänkt som showträns).
 
Köper sällan träns av anledningen att läder kvalitén för de billigare tränsen är I regel skit kass .
Har också varit med om saker som i början var jätte mjukt och fint men som efter ngn tvätt blivit grådaskig eller plastig.
Man borde ju lära sig tycker jag ;).
Det man ska undvika är;
Läder som redan i butik har partier med ljusare färg.
Läder som känns plastigt och har plastade sidor
Läder som knarrar när man böjer på det (knarrar det så är det snustorrt)
Läder som känns lite mocka aktigt dvs inte glatt (brukar bli mjälligt snabbt)
Läder som känns för glatt
Träns där ena remmen är betydligt tunnare än den andra.
Samt träns som inte är sydda med lintråd (jobbigt att laga sånt :p, många hål och ofta så håller sömmen dåligare än lintråd)
Tack! Det där måste jag verkligen skriva upp, och tänka på! :D
 
Har för övrigt lagat en del träns och kan säga att ps har samma läder kvalitet som de hööks träns jag mött. Lite lagom trevlig papp konsistens ute ngn elasticitet öht. Dvs när man syr i det så skärs läder av :/.

de bästa tränsen har nog varit de jag sytt själv, de är inte de finaste, lädret har blivit väldigt mörkt och slarvfel man gjorde för 5 år sedan finns ju kvar att se, för att man inte orkar göra i ordning det :p. Men har inte haft en sprucken söm eller en uttänjd rem. Lädret blir också bara mjukare och formar sig fint med åren utan att visa tecken på uttorkning trots misskötsel.
Och det är bara vanligt bältes läder jag använt! Träns brukar göras av fettat rem läder vilket I regel också brukar töja sig ngt.

Om man inte var så hemskt lat så hade jag sytt mycket mer själv :p, gör bara så ont i fingrarna att sy för hand :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp