bättre hö till nästa år - vad tänka på?

A

anni0001

I år var första året med det "egna höet". :crazy:

Eller rättare sagt, marken är vår men arrendator brukar den, vi får hö som betalning.

Vi fick in ett dåligt hö med dåliga värden rakt igenom.


Jag ville slå mycket tidigare än vad jag fick slaget (ca två veckor senare än jag ville)
Hur mkt påverkar det skörden? (näringsmässigt)

Vallen är ca 5 år gammal m huvudsak Timotej (vad jag fått förklarat av arrendator) , hur mkt påverkar åldern skörden? (näringsmässigt)

Höet slogs, vändes två gånger (på två dagar) och strängades sedan och pressades till småbalar. Stekande sol hela tiden.

Bor i södra norrland, i Hälsingland.

Jag hade nu tänkt mig att bonden skulle plöja och så om marken i år då han själv sagt att marken var "gammal". Kan det påverka höet till nästa år?

När är bästa tid att slå om vädret tillåter?? De som ska hjälpa mig att slå och pressa säger "inte före midsommar och gärna några veckor senare för att det inte ska bli för näringsrikt för hästarna" (gamla bönder) medan jag trodde att man skulle slå tidigt för att få bra värden. (hellre mindre mängd men bättre kvalitet sas men jag har svårt att hitta argumenten mot dessa storbönder som haft arbetshästar hela livet...)


Jag gissar att vi inte kan påverka bonden om han vill plöja och så marken. Det finns däremot vallar där de tog ensilage första året i år, men det är bara klöverängar och det kunde vi absolut inte ge hästarna säger bonden. Tänkte att vi kanske kunde ta hö på den vallen nästa år om han inte sår om "vår" vall.

Har bla en fölunge i stallet så behöver verkligen höga proteinvärden!

Vore jätteglad för hjälp :)
 
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Skördetidpunkten påverkar kraftigt resultatet. Hur mycket kan du få en uppfattning av genom att följa vallprognoserna på nätet för din ort. Vi utgår från den när vi siktar på "rätt" datum. Bra plats att kolla är exempelvis http://www.freefarm.se/vall/

Visst påverkar även vallens övriga status. Att så om vallen gör jag mest eftersom mängden ogräs ökar och sammansättningen har ändrat sedan starten. Plöjningen är ju egentligen negativ ur ett miljöperspektiv eftersom fosfor läcker ut till vattendragen. Därför får man extra betalt (EU) för att inte plöja så ofta.

Den enda fördelen nuförtiden med att slå sent är att man får långa strån som ger hållbara balar om man kör en löspress...
 
Senast ändrad:
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Jahadu, det här ämnet är en hel vetenskap (men jätteintressant, jag håller själv på att lära mig)!

Hur höets värden ser ut beror ju på en mängd faktorer, hur välgödslad vallen är, jordmån, växtsammansättning, väder, hur det hanteras samt då inte minst när på säsongen man skördar. Dina gamla storbönder har ju rätt i att man inte vill ha alltför proteinrikt och heller inte för lite fiber i höet om man vill ha ett bra hästhö, därför skördar man gärna lite senare till häst än för nöt och får. Visst kan man ta ett "nöthö" och blanda med foderhalm, men målet är väl ändå att få ett riktigt bra hästhö om man dessutom har möjlighet att välja. Men med föl, dräktiga och digivande ston kan man ju absolut vilja boosta proteinhalten. Om du skördar tidigt blir det svårare att torka ur höet ordentligt, så det gäller att ha riktigt bra väder vid skörd då!

När som är bäst att slå beror ju på hur tidig våren och sommaren är! Det skiljer sig lite från år till år. På den här kartan kan du klicka dig in på en ort som ligger dig närmast och följa temperaturgrafen samt kontinuerligt följa värdena på provskördarna. De kommer inte motsvara exakta värden för hur ditt hö kommer se ut vi samma tidpunkt, men det ger ändå en liten fingervisning så där mellan tummen och pekfingret. Men en riktigt bra höbonde som kan inspektera vallen kontinuerligt är förmodligen mer exakt när det gäller att hämta information om när höet ska slås för att få det så bra som möjligt, det hänger ju egentligen på hur långt gräset utvecklats... :)

Hur mycket åldern påverkar beror ju lite på vad man sådde för vallblandning från början, hur mycket växtsammansättningen förändrats av olika anledningar hur vallen tagits om hand osv, så det är svårt att ge en siffra på det... Fem års liggtid börjar nog dock bli gammalt i oberoende av förutsättningar.

Angående klöverhö och hästar finns det en del tvistande om huruvida det är ett lämpligt hästfoder eller inte. Men även om det är klövervallar i år är det ju inte säkert att det är så mycket klöver kvar nästa säsong om de inte sås om. Rödklövern brukar försvinna efter första säsongen, och vitklövern brukar ju inte vara så uthållig heller som jag fått det förklarat för mig. Alsikeklövern har jag dålig koll på, men den kan ju faktiskt vara giftig för hästar, särskilt i större mängder och vid bete, så den skulle inte jag våga mig på att fodra till hästar ändå. Har man inte problem med exsem- eller fånghästar skulle jag i alla fall våga fodra med hö med en mindre mängd klöver (inte alsike) om foderstaterna med det blev balanserade och bra.

Läs gärna här om vallfoder till häst! Den är ganska utförlig.
 
Senast ändrad:
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Ja det är verkligen en hel vetenskap men som sagt, intressant! Vore ju fint att få in ett bra, näringsrikt hö, så man slipper en massa massa lucern o soja.
Ska kolla in era sajter!

Ska oxå höra med bonden om vad han tror om marken och tala om att vi fick dåliga näringsvärden så kanske han har något bra förslag inför nästa säsong.
 
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Häftigt det där med diagrammen o provskördarna! I Ljusdal, där jag bor, var sista provdatum i början på juni med 11.4 MJ och 179 protein (g rp/kg ts)

Vi tog första veckan i JULI och fick MJ 8,5 per kg foder eller 10.1 per kg torrt
Protein låg på 55 resp 65
Och smrp låg på 25 resp 30

Vad säger det er? Tycker det är svårt att jämföra siffrorna o de olika benämningarna

Gräsprover.
 
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Jag tror du och bonden pratar om olika saker. Han kanske anser att höet har bra värden för häster medan du tycker det är kast sedan kan ekonomiska aspekter (antal ton) spela roll samt när bonden helt enkelt har en lucka om han prioriterar sin egen skörd.

Precisera vad du vill ha i värde och strunt i bra/dåligt så länge det rör sig om hygieniskt bra hö så är det i mångt och mycket i betraktarens ögon. Ex "Jag vill 9MJ och 70 g smrp/kg torrsubstans, när är det lämpligt att skörda tror du?"
 
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Protenvärdena är starkt beroende på skördetidpunkten!
Nu framgår det inte på vilka sätt ditt hö var dåligt men 2 dagars torkning på slag o pressning utan skulltorkning är ingen säker metod ur hygienisk synpunkt.
PL
 
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Höet slogs, vändes två gånger (på två dagar) och strängades sedan och pressades till småbalar. Stekande sol hela tiden.
Reagerade också på detta. Har man en riktigt bra slåtterkross så kortas torktiden på slag. Att få sluttorrt på två dagar är extremt ovanligt. Även med kanonväder så kör vi alltid skulltorken i ett antal dagar eftersom man alltid får med en del fuktigare stråk. När man står ute på vallen och tycker att höet känns torrt så är det många gånger TS på 75-80 medan ett sluttorkat hö håller TS på 84%. Inte ens för en rutinerad är det möjligt att avgöra den skillnaden.

Vi pressar hellre med en aning fukt kvar och bekostar en sluttorkning eftersom man då får mindre förluster av tunna blad (där sitter proteinerna). När det är nästan torrt är det också viktigt att vända/stränga försiktigt så man inte slår sönder höet.
 
Senast ändrad:
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Glömde visst den detaljen ;) Höet har en torrsubstans på 85% o det låg i torkar i 14 dagar :D
 
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Tack! Ska prata med bonden om detta :) Då kanske han förstår vad jag menar :D
 
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Vi tog första veckan i JULI och fick MJ 8,5 per kg foder eller 10.1 per kg torrt
Protein låg på 55 resp 65
Och smrp låg på 25 resp 30

Skrev jag precis innan ditt inlägg :)

Torrsubstans på 85%.

(Kan inte påverka val av slåtterkross då det är bondens grejor...)
 
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Kan ge några generella tips...

1. Slå tidigt, ju längre höt får stå och växa ju sämre med näring blir det.
Vilket datum spelar ingen roll utan det är hur långt gräset har utvecklats
som är intressant.

2. Använd slåtterkross, du vinner en torkdag vilket är värt mycket.

3. Slå på morgonen/förmiddag, Ju snabbare torkningen sker desto snabbare upphör cellandningen vilken förbrukar näring - slår man på em så förlorar man tid innan torkningen kommer igång på allvar.

4. Använd hötork, kör in höt vid ca 70% ts, när höt är torrare än så blir det sprött och blad och andra näringsrika växtdelar slås sönder vilket ger sämre värden.

5. Använd inte hökanon, den slår sönder höt mot alla rörböjar vilket ger sämre värden. Ska man använda kanon så ska höt fortfarande vara lite fuktigt och torkas klart på skullen, då bryts det inte av lika lätt.

6. Om du har möjlighet att använda slåtterkross som bredsprider grödan så kommer torkningen igång snabbare samtidigt som man kan hoppa över en traktorkörning och minska antalet gånger som höt hanteras - ju mer höt hanteras ju mer slås det sönder vilket då ger sämre värden.

7. Var varsam när du vänder och strängar, kör lugnt och försiktigt på lågt motorvarv så att hövändaren precis går runt - ju snabbare hövändaren snurrar ju mer slår du sönder höt vilket ger sämre näringsvärden.

Sen förutom detta påverkar ju även åldern på vallen, jordmånen, gödsling och en del andra faktorer.
 
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Tack för riktigt konkreta tips! :bow:

Jag kan tyvärr inte påverka bondens maskiner :( Men vi kör höet i fd sädtorkar så de ligger staplade på ett plåtgolv med en massa hål i och sen är det fläktar som blåser upp luft underifrån.
Höet slogs nog mitt på dagen i år och senare än jag velat. Timotejen gick i ax långt innan vi slog o de jag pratat med säger att höet ska slås INNAN det axar. Stämmer det?

Ska försöka prata med honom inför nästa slåtter att han tar vår lilla bit först då vädret tillåter.
Ska upplysa svärfar om "vändtekniken" om han tar det lugnt eller om han körde så fort det gick, det vet jag ju inte. Men ska iaf prata om det!
 
Sv: bättre hö till nästa år - vad tänka på?

Super! Till o med jag begrep :D

Nu ska jag bara försöka förmå bonden att förstå mitt dilemma... hans ponnier vill ju inte ha supervärden men min fölis vill det!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 220
Senast: Lobelia
·
Samhälle I flygskammens skämsvatten börjar så nu andra frågor poppa upp. Äntligen, förra året fanns vid googling på internets klimatpåverkan få...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 044
Senast: Exile
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 790
Senast: shia
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp