Bågdäckel eller läderdäckel

Limelight

Trådstartare
Vad är det för och nackdelar på att bågdäckel eller en läderdäckel till en loksele??. Vet inte om jag säger rätta namnen på dem, men menar det som sitter över manken. Bågdäckel = järnbåge. Läderdäckel = enbart läder med kanske någon ring.
Jag är väldigt grön på det här med selar, håller på och letar sele att köpa så därför lite konstig fråga ;)

Sv: Bågdäckel eller läderdäckel

Läderdäcklar är oftast för låga för de flesta hästar och trycker då på manken därför använder de flesta en bågdäckel med rejäla putor som fördelar trycket från skaklarna på en större yta.

Läderdäcklar är oftast för låga för de flesta hästar och trycker då på manken därför använder de flesta en bågdäckel med rejäla putor som fördelar trycket från skaklarna på en större yta.

Jaha, då förstår jag mycket väl varför bågdäckel är mycket bättre. Har bara kört med bågdäckel förrut på andras hästar, men nu när man ska leta egen så ser man många selar med läderdäckel..
Tackar för bra svar :).

Jag har selar med bågdäckel som jag använder, har en med annan däckel men den är nu inlämnad till sadelmakaren som ska sätta dit en båge istället.
Egentligen är det ju ganska lätt att byta till båge själv, men jag vill samtidigt ha selen iordningfixad i lädret så då valde jag att anlita sadelmakaren.

Har inte hittat en enda fördel med s.k. läderdäckel faktiskt.

/M

Lokselen är för det mesta ett arbetsredskap för att dra riktigt tungt med, ofta med en kort och brant draglinje.

Pga av den korta branta draglinjen i kombination med "tungdraget" (tex harv) så kan det bli riktigt rejäla nedåtriktade krafter som ska tas upp av hästens rygg via däckeln... inte bara trycket från skaklarna utan det kan ibland röra sig om hundratals kilo som ska tas upp via däckeln när man kör vissa jord/skogbruks-jobb med häst.

På en arbetssele ska man med andra ord ställa precis lika hårda krav på däckeln som på en sadel.... i jämförelse är läderdäckel på loksele lite grann som att sätta upp en 150 kilos nybörjare med usel balans att rida barbacka på en b-ponny :eek:

Om du bara ska dra nån liten rockard 1 gång varannan vecka så kan du använda (nästan) vilken sele som helst, men ska du dra harv eller dra timmer så är det endast loksele med bågdäckel och stora rejäla putor (däckeln till arméselen är kanonbra) som går att använda.

Så läderdäckel eller bågdäckel handlar mest om vilka arbeten som selen ska användas till.
Personligen rekommenderar jag en loksele med bågdäckel till riktigt tunga arbeten och en maratonsele till "finåkning" förutsatt man har råd med 2 selar, lite grann som att ha en hoppsadel och en dressyrsadel - dom är bra på olika sätt.

jag ställer en liten följdfråga till din förklaring. Du skrev

... inte bara trycket från skaklarna utan det kan ibland röra sig om hundratals kilo som ska tas upp via däckeln när man kör vissa jord/skogbruks-jobb med häst.

När och varför blir det så? Försöker lära mig fysiken bakom allt med selar men visst är det meningen att hästen inte ska belastas på ryggen? Jag ser bara en bild framför mig med en ardenner med en massa timmer på ryggen...:angel:
Jag förstår ju att det inte är så, men vad är det som tynger ner så?

Jag kör med jordbruksredskap men vadå? Hundratals kilo tryck i däckeln?!

Det har i alla fall aldrig jag råkat ut för! Man ställer ju selen så det inte ska bli tryck på ryggen. Draglinjen kontrolleras alltid noga just för att undvika tryck.

Redskapen vägs av o lastas så de väger jämt o bra osv... jag har t.ex. kört dynga med enkelaxklad dyngspridare vilket låter supertungt på hästryggen men känner man på skaklarna är det nästan ingen vikt alls i selen när hästen drar. Min dyngspridare "guppar" på selpinnarna så hästen har ingen tyngd alls nästan på ryggen, trots att det är ett enkelaxlat jordbruksfordon tungt lastat.

Så... i vad för korrekta situatuioner blir det så hårt tryck i däckeln som du påtalar?

Jag undrar också varför du tror det blir så tungt.

Jag kör shettis med en rejäl och bred läderdäckel som ligger stadigt och inte trycker någonstans. Jag tycker denna fungerar lika bra som bågdäckel minst. Det finns ju inte så himla många bågdäcklar till shettis att köpa begagnat, en ny får det bli när jag blir miljonär:angel:.

Apropå bågdäcklar med mera... :idea:Måste bara visa lite foton på en loksele med bågdäckel till minishettis som finns på denna hemsida! Ni får följa länken eftersom jag inte kan låna någon annans bilder. Scrolla ned på sidan och läs under rubriken "nytt" om körning. Sockersöt mini med loksele...

Om man ska dra riktigt tungt så har man ofta en kort och brant draglinje.

Det är endast om man har en draglinje som är helt paralell med marken som det inte uppstår nedåtriktade krafter på hästens rygg vid dragarbete.

Om ni kommer ihåg från skolan när man delade upp krafter i komposanter så är det ganska lätt att se varför det blir så.

I exemplet med enkelaxlad dyngspridare så är draglinjen ganska hög, dvs ganska så paralell med marken och om axeln då sitter nära tyngdpunkten så känner man inte mycket tyngd i skaklarna. Jämför med tex en kuli som drar rika människor i riksha...

Om man däremot tittar vid tex harvning med häst så om man hade draglinor/skaklar fäst längst fram på harven och endast hade framåtriktade krafter så skulle harvens framdel riskera att gräva ner sig i jorden och antingen sitta fast där eller göra en kullerbytta framlänges.... men tack vare att draglinjen inte är helt paralell med marken så lyfts framänden på harven lite grann av hästen samtidigt som de nedåtriktade krafter som då uppstår "trycker fast" hästen i backen så den kan dra effektivare.

Gör gärna praktiska försök med att sätta fast ett snöre i en plankstump och dra den i snöret på lös sand, variera sedan vilken dragvinkel du har gentemot marken - så känner du av kraftfördelningen ganska tydligt.

Hade man inte vetat om detta fenomen så hade aldrig bågdäckeln uppfunnits....

Senast ändrad:

Jag förstår ändå inte riktigt. Så här ser jag på det:

draglinjefysik.jpg

Nu är detta ingen bra bild och jag har inget redskap kopplat till pållen men ändå. Jag kan visa hur jag tänker med den. Den röda pilen (komposant om du vill) visar draglinjen (jag vet den är bruten- jag visste inte bättre då..) och den kan ju vara i olika vinklar men belastar ju klart bara lokorna. Det är ju med lokorna en häst med loksele drar...

Däckeln håller ju uppe skaklarna och med däckeln styr hästen ev, backar... Hästen drar inget med däckeln. Skulle dessutom draglinjen vara helt parallel mot marken så antar jag att lokorna skulle skava något väldigt på pållen i nedra delen av lokan? Eller iaf vara väldigt svårt att anpassa. lokselen är ju menat att dra i en vinkel neråt..

Kan inte du lägga upp en lika pedagogisk bild där du visar på ditt resonemang?

Senast ändrad av en moderator:

Du har fortfarande fel! Om man ställer in selen rätt o draglinjen blir rak hela vägen från redskapet till dragpunkten på lokorna blir det inget tryck i däckeln!

OM du däremot ställer selen fel så att draglinjen knäcks men en knäck uppåt blir det tryck på hästens rygg helt rätt där men bågdäckeln uppfanns nog inte för att folk inte kunde ställa in selarna förr. Bågdäckeln är flexibel o är egentligen det enda som verkligen passar på breda arbetshästar.

Det tryck neråt du talar om försvinner om man har selen rätt. Lokorna ligger ju lite snett i förhållande till marken på hästens bog o så möts de av draglinjen o den punkten där de två möts är det enda stället det kan uppstå ett tryck neråt men åter, är selen korrekt inställd o passar hästen trycks inget varken uppåt eller neråt. De hästar där lokorna trycks åt något håll kan jag lova har kass dragvillighet så det är bara att stanna ekipaget, ställa in selen o när allt sitter som det ska smacka på igen o vips går hästen glad i hågen o inget klämmer:idea:

Ja, du hann före med en bra bild! Här ser vi en draglinje som jag pratar om lite knäckt med en knäck uppåt. DÄR blir det tryck om hästen drar tungt. Spänns draglinjen rak blir trycket i däckeln = 0

En sak att tänka på att bågdäckel finns i stort sett bara i Sverige! Många andra länder har bara en bred läderrem över ryggen på hästarna. Man kan säga att många utländska lokselar bara består av rejäla lokor o så en massa remmar. En svensk loksele har både rejäla lokor o rejäl däckel.

då har jag nog förstått det rätt från början. Jag började tvivla på mina nyvunna kunskaper... :angel: Jag förstår precis vad du menar och skulle ritat in det scenariot på min bild tydligare också, när jag ändå höll på...

Draglinorna fäster ju i dragringen...

Enligt din bild så skulle ju hästen ta upp en väldigt stor del av nedåtriktade krafter (från dragarbetet - inte från skaklarna) i nackputan, vilket jag tror att många hästar skulle protestera emot.

I verkligheten kommer de nedåtriktade krafterna att fördelas på nackputa, lokor och däckel. I vilka förhållanden måste jag nog räkna lite på först...

Ja, kan du inte visa. Jag förstår inte heller riktigt hur du menar.

Men sen finns det väl till och med lokselar där lokorna är lösa och inte sitter ihop med däckelgjorden.. Har för mig att _L_ har en sådan. Så jag förstår inte hur du menar att krafterna skulle påverka däckeln som du beskriver..

Var i följande förklaring håller du inte med:

nyttfrskfysik.jpg

Så länge den gröna linjen är helt rak så torde ju mina fysik-kunskaper leda till slutsatsen att den blåa delen förbli opåverkade och enbart den röda linjen markerar var hästen får belastning.

Senast ändrad av en moderator:

Nu kanske mina fysiska kunskaper är begränsade, men om jag tänker på att dra en brädstump i ett snöre blir det lättare för mig...

Om jag tar snöret med höger hand och drar, kan jag ju med lätthet hålla västerhanden en bit ner på snöret utan att det blir någon belastning i den. Oavsett vilken vinkel jag har på snöret kan ju vänsterhanden föja med, utan att belastas, så länge snöret är rakt.
Om jag skulle lyfta eller sänka min vänsterhand blir det ju belastning även i den, men då blir det ju även en vinkel där som vid en bruten draglinje.

Tänker jag galet eller? Det är ju inte så svårt att testa i verkligheten...

Exakt helt rätt, när man kör med en lite modernare variant av finselning till tex maratonvagn o gigg o så har man gärna en modern däckel som precis som på bröstselarna är lös, lös baksele o lösa lokor som har draglinorna kopplade direkt i vagnen. Med andra ord draglinjen på en sån selning har ingen alls kontakt med däckeln o kan påverka den i höjdled.

Här har vi en häst selad i arbetssele med bakselen kopplad i dragringen o skaklarna kopplade i dragringen. Draglinjen är rak o inget tryck i däckeln.

Här är en GAMMAL bild på en häst selad i loksele med mycket högt inställd dragring. Drar hästen ett redskap med låg ansättning här blir det ett stort o obehagligt tryck i däckeln. Här säger jag utan att veta om situationen att selen faktiskt ÄR felinställd:crazy: Draglinjen från lokorna till dragringen pekar uppåt o det kan aldrig va rätt! Nåt måste blivit galet där...

Här kommer det två bilder med den moderna anspänningen jag talade om i början av inlägget. Lös däckel, bakselen lös o direkt i skaklarna, o lokorna lösa med bara draglinor direkt till vagnen.
(Pinge o Gusten SM på Lillerud)

(Denna bilden är nordtravares sk "bankjkjuts")

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: Raderad medlem 147980
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 379
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 799
Senast: ildiko
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Retrievertråden