Baka matbröd - enklare än du tror!

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare CaisaCax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 491
  • Visningar Visningar 28 265

Bukefalos 30 år!

38 frallor på gång :up: blev rågmjöl i ena satsen, hoppas det blir gott.

Hade brist på plåtar, men hittade en gammal aluminiumplåt i ett skåp. Det borde väl gå det med tänker jag.

38 frallor på gång :up: blev rågmjöl i ena satsen, hoppas det blir gott.

Hade brist på plåtar, men hittade en gammal aluminiumplåt i ett skåp. Det borde väl gå det med tänker jag.
Hur gick det? Borde ju inte vara något problem att använda aluminiumplåt men gräddningstiden kan nog bli lite kortare.

Den var för liten för ugnen :rofl:
Jag ställer såna plåtar på gallret. Har sparat de gamla påtarna i ugnen som var när vi flyttade in + pappas gamla ugn de är försmå att ha hängande fritt. Sparade dessutom plåtarna till ugnen vi hade mellan inflyttning och den vi har idag de passar in i nya ugnen. Gallrena sparades också...

Jag ställer såna plåtar på gallret. Har sparat de gamla påtarna i ugnen som var när vi flyttade in + pappas gamla ugn de är försmå att ha hängande fritt. Sparade dessutom plåtarna till ugnen vi hade mellan inflyttning och den vi har idag de passar in i nya ugnen. Gallrena sparades också...
Jag hade ju lagt upp färdiga frallor på gallret, så det var inte kvar i ugnen och minst sagt upptaget.

IMG_3478.webp

Tack katten. Jättebra att trampa i limpor som står på jäsning medan matte fixar hästarna. :meh:

Bakar ni nåt Buke? Puttar upp denna tråd (finns ingen annan va?) för jag har precis börjat baka bröd igen och det var trevligt att läsa om era bak.

Jag har tillfälligt kommit av mig helt pga för mycket på jobbet. Jag behöver verkligen inspiration för det här är ju inte så kul…

Bifogade filer

• IMG_5326.webp
    IMG_5326.webp
    167,5 KB · Visningar: 45
Jag bakar lite när andan faller på :) Bakar ioförsig ofta ett "proteinbröd" som jag gillar att ha till frukost för jag står mig så länge på det. Annars så bakar jag lite limpor, frallor och andra bröd jag ser recept på och vill testa. Har fastnat för ett enkelt rågbröd som jag ibland gör istället för proteinbrödet.

Jag bakar lite när andan faller på :) Bakar ioförsig ofta ett "proteinbröd" som jag gillar att ha till frukost för jag står mig så länge på det. Annars så bakar jag lite limpor, frallor och andra bröd jag ser recept på och vill testa. Har fastnat för ett enkelt rågbröd som jag ibland gör istället för proteinbrödet.
Recept på proteinbrödet får du gärna dela med dig av :)

Det är ett recept från en bakbok dottern fick i present en gång :)

10 dl havegryn
1 msk bakpulver
Salt
Rör ihop detta
5 ägg
Rör noga
4 dl naturell kvarg (brukar ta lite mer så blir det saftigare)
Blanda ihop och låt stå några minuter.
Häll sen i allt i en brödform som är klädd i bakplåtspapper och strö över lite havregryn

In längst ner i ugnen i 50 min i 200 grader.

Jag brukar sen skiva upp det i 12 skivor så har jag i 6 dagar :)

Det är ett recept från en bakbok dottern fick i present en gång :)

10 dl havegryn
1 msk bakpulver
Salt
Rör ihop detta
5 ägg
Rör noga
4 dl naturell kvarg (brukar ta lite mer så blir det saftigare)
Blanda ihop och låt stå några minuter.
Häll sen i allt i en brödform som är klädd i bakplåtspapper och strö över lite havregryn

In längst ner i ugnen i 50 min i 200 grader.

Jag brukar sen skiva upp det i 12 skivor så har jag i 6 dagar :)
Tack! Ska testas! :)

Nu har jag bakat proteinbagels som @FengurLaugar tipsade om i träningstråden (skriver här istället för det är väl mer rätt tråd).
https://lindasbakskola.se/2026/03/01/proteinbagels/
Jag brukar aldrig lyckas med bröd som har bakpulver istället för jäst men de blev jättebra, superenkelt!

Men kan man använda vilken kvarg som helst? Skulle hellre använda den övre, men tog den nedre för att det stod på den att den passade till bakning 😅 (lätt att sälja in saker till mig tydligen) och jag har aldrig bakat med kvarg förut.

Bifogade filer

• 20260315_210219.webp
    20260315_210219.webp
    111,5 KB · Visningar: 30

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar