Baka mjölkfritt till 1års kalaset - Hjälp!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Miks
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 843

Miks

Trådstartare
Halloj!

Sonen fyller 1 år om några dagar och vi ska ha kalas på söndag. Det kommer 26 vuxna och 11 barn (i åldrarna mellan 4 månader och 11 år). Ganska mycket folk med andra ord!

Nu till problemet. Sonen är mjölkproteinallergiker och jag skulle helst vilja servera fika som även han kan äta. Fanatasin tog slut idag när jag provbakade en grej som blev katastrof!

Hittills har jag på schemat att baka:
Kladdkakemuffins (kan sonen smaka på)
Rabarberpaj (kan sonen smaka på men jag tvivlar att han tycker om)
Chokladkolapaj (kan inte sonen smaka på) - den råkar vara lite av ett signum så den förväntar sig folk att få när de kommer till oss.

Viktigaste är att alla de vuxna känner att de kan smaka av "tårtorna" och att det inte är något "barnmat" om ni förstår. Fruktsallad känns inte så kul även om sonen säkert skulle uppskatta det mest :D

Snälla, har ni några idéer!?!

Mvh Miks

Sv: Baka mjölkfritt till 1års kalaset - Hjälp!

du kan väl baka lite småkakor med mjölkfritt smör i, äppelpaj, på många receptsidor finns det så man kan bocka för mjölkfritt!

En fråga bara.. VARFÖR får det inte vara barnmat - det är ju trots allt ett barnkalas! eller?

Servera fruktsallad om han vill ha det - det är ju HANS födelsedag och HANS stora dag!

Holy shit 37 personer på ett 1-års kalas, jag är inte avundsjuk !

Hur funkar till exempel Tofu-glass ? barn brukar sällan vara förtjusta i tårta, så kanske glass, med ngn choklad eller kola sås ? Eller med en massa god frukt !

Jag tycker det låter superbra med frukten, dels är det ju så mycket nyttigare och så här års finns ju en massa rolig frukt och goda bär ! Håller dessutom med NeverEver, det är faktiskt den lille som fyller år - då skall det väl i första hand vara ngt som han tycker om.

Pannkakor/våfflor (naturligtvis gjorda mjölkfria) med massa goda tillbehör. Allt från frukt och bär till godis och kanske någon räkröra eller romröra och andra vuxna smaker.

Förstår hur du menar! Anledningen till att jag inte vill att det ska vara "barnmat" är för att inget av barnen egentligen kommer äta av godsakerna. Sonen har aldrig smakat något godis/sötsaker innan så han behöver egentligen inte nu heller. Han kommer antagligen få sin frukt vid fikat ändå.

Jag skulle ändå vilja baka mjölkfritt i så stor utsträckning som möjligt för att ge alla vänner och bekanta uppslag för vad man kan göra när sonen kommer på besök vid andra tillfällen.

Kolla sajterna hade jag inte tänkt på, tack för det!

Mvh Miks

Holy shit 37 personer på ett 1-års kalas, jag är inte avundsjuk !

Hur funkar till exempel Tofu-glass ? barn brukar sällan vara förtjusta i tårta, så kanske glass, med ngn choklad eller kola sås ? Eller med en massa god frukt !

Mmm det blev mer folk än vad vi kunnat tro. Men när man säger allas namn så känns det inte så många. Det är när alla får en siffra som man märker att "cheeeses vad många det blir" :D

Tofuglassen har jag inte läst innehållsförteckningen på. Det var ett bra tips! Däremot går nog de nämda såserna bort eftersom jag nästan kan garantera att de innehåller mjölk. Men ska läsa på de också när jag handlar!

Mvh Miks

Pannkakor/våfflor (naturligtvis gjorda mjölkfria) med massa goda tillbehör. Allt från frukt och bär till godis och kanske någon räkröra eller romröra och andra vuxna smaker.

Hmm ja kanske! Ska man göra de som wraps då eller?

Mvh Miks

Tofuglassen är baserad på soja, dvs helt fri från mjölk.

Om du vill slippa baka allt så kan jag rekommendera Findus frysta kanelbullar :d, som åtminstone på våra Icabutiker bara kostar 29 kr/20 pack i sommar! :love:
De är helt mjölkfria, enligt min vän med tvillingtjejer som inte tål mjölk. (om det är mjölkprotein eller laktos ska jag låta vara osagt, men de tjejerna tål de bullarna i alla fall)

Den här bakade vi till midsommar
http://www.recepten.se/recept/maraengtaarta.html
Byt ut smör och mjölk mot mjölkfria alternativ (vi använde rismjölk då dottern även är havreaallergisk, annars funkar nog havremjölk bättre att baka på).

Som fyllning hade vi lemoncurd (hemmagjord så man kan få den mjölkfri) och sen garnerade vi med jordgubbar.

Du kan baka i princip allting mjölkfritt. Den enda jag inte rekomenderar så är det den mjölkfria vispgrädden för den smakar BLÄ! Testade det när dottern fyllde 1 år.

Hmm ja kanske! Ska man göra de som wraps då eller?

Mvh Miks

Jag tänkte mer som en buffé där alla får plocka vad de vill ha. Då blir alla glada och nöjda.

Annars är ju just mjölkfritt inte så svårt att baka. Det finns ju både havre och risdrycker som fungerar i bakning (men inte är goda att dricka ;)).

Du kanske skulle göra pastasallad och bjuda på istället för massa fikabröd? Lätt att göra till många och man kan anpassa innehållet till eventuella allergier.

Att baka och laga mjölkfritt är absolut inget problem.
Mjölkfritt margarin
Solhavre istället för mjölk
Go greens Visp istället för vispgrädde
Oatly's IMat istället för grädde i mat

Recept på mjölkfri chokladsås:
100 gr margarin
2 dl solhavre
4 msk socker
2 tsk vetemjöl
2 msk kakao

Mät upp de torra ingredienserna
Smält margarinet
Tillsätt solhavren och de torra ingredienserna under vispning.
Passa såsen tills den kokat upp den har lätt för att bränna vid.

Går även göra på mjölk ;)

Ah bra att veta till nästa gång! Nu har min mamma tagit på sig att baka bullar :D Värsta lyxen att få hjälp!

Mvh Miks

Marängtårtan såg god ut! Har fått för mej att maräng är knepigt att baka? Hur svår är den där tårtan på en skala 1-10? ;)

Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna köpa färdiga marängbottnar till en annan tårta men se den är det mjölkprotein i. Så typiskt!

Hur går det att baka med den mjölkfria vispgrädden? Har du provat det?

Mvh Miks

Det där med buffé är inte en helt dum idé!
Fast nu står det visserligen på inbjudningskorten att sonen bjuder på fika. Men en "kakbuffé"! Hmm ska finurla lite... Kan chokladdoppade jordgubbar funka? Finns mjölkfri choklad har jag för mej.

Mvh Miks

Har inte bakat med vispgrädden men har försökt ha den på tårta som vanlig grädde och det var ingen höjdare. Smakar äckligt och väldigt svårjobbad... Annan tårtfyllningstips är den havrebaserade vaniljkrämen. Den är så pass tjock att man kan ta den direkt ur paketet och ha mellan tårtbottnar.

Marrängtårtan får jag nog klassa som relativt lätt. Jag är egentligen värdelös på att baka (och gör det enbart för att dottern ska kunna äta samma som oss) och jag redde ut denna tårta så det gör garanterat du med:D.

Som jag skrev innan, oatly gör havrebaserad glass som faktist är riktigt god.

nu kanske jag är ute och cycklar, men är det laktos i vaniljvisp, om inte har jag en mycket omtyckt torta som alla gillar både stora och små,

man vispar 2 st milda vailjvisp,
häller hälften i en sockerkaksform,
sedan strör man på hallon, blåbär eller liknande frukt, samt marränger sedan häller man på resterande vaniljvisp över,
in i frysen och klar att servera ett par timmar tidigare.
ta fram ca 15 minuter innan servering så det hinner smälta en aning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka