Baka mjölkfritt till 1års kalaset - Hjälp!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Miks
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 842
Sv: Baka mjölkfritt till 1års kalaset - Hjälp!

Ja jag kanske ska våga mej på marängtårtan då!

Jag har fått för mej att oatleys grejer inte är så goda... men jag kanske är kräsen ;) Ska ge de en ny chans!

Mvh Miks

Lite cykling blev det ;) Allt som är från kossan är det lakos i (om det inte är tillfixat laktosfritt). Sen är sonen allergisk mot komjölksprotein och det är det i allt från kossan.
Sen råkar de hälla i kossagrejer i massor av livsmedel så man måste snoka på varenda paket för att vara säker på att han inte får i sig nånting!

Annars lät den där kakan väldigt god. Kanske skulle prova den med oatleyvaniljsås!

Mvh Miks

misstänkte detta, men trodde att det kunde funnas laktosfri vaniljsås att köpa. idag är de så duktiga i afärerna på att ge möjligheter. men det var en chansning.

misstänkte detta, men trodde att det kunde funnas laktosfri vaniljsås att köpa. idag är de så duktiga i afärerna på att ge möjligheter. men det var en chansning.

Det är skillnad på att vara laktosintolerant och att vara mjölkproteinallergiker.

Det finns även mjölkfri vaniljkräm att köpa:idea:. En som är havrebaserad. tror det är Carlsham som gör den. Eller möjligen Go Green (eller båda;))

Däremot känns det som att utbudet blir rätt så begränsat när man som oss ska ha mjölk, havre och soyafritt:confused:. Men Ts behöver ju bara mjölkfritt och då finns det massor av alternativ.

Ja jag kanske ska våga mej på marängtårtan då!

Jag har fått för mej att oatleys grejer inte är så goda... men jag kanske är kräsen ;) Ska ge de en ny chans!

Mvh Miks

Finns ju fler än oatly som tillverkar mjölkfria alternativ. Go green och Carlsham tex som jag nämde här ovan. Sen kan man ju använda rismjölk och risgrädde istället. Tycker exempelvis såser och liknande smakar bättre med risprodukter (då slipper man havresmaken som jag tycker slår igenom lite för mycket).

Tack allihopa för jättebra tips!

Nu är kalaset slut och det blev jättebra! Vi är nöjda och sonen framförallt tyckte det var störtroligt! Han fick massa fina presenter och lekte med kusinerna och kompisarna. Var glad och skrattade hela tiden.

Fikat blev oxå lyckat! Jag bakade som en tok och nu är det såklart supermycket över :D
Kladdkakemuffins (70 st)
Minirabarberpajer (50 st)
Chokladkolapaj (2 st)
Chokladdoppade jordgubbar
Ananas bitar med pinne
Maritas kaka (typ mazarinkaka)
Sockerkaka
Bullar

Phu, det blev mycket jobb innan men det var det värt. Lilla sonen är nu 1 år :o Eller ja en dag har jag på mej till att njuta av min bebis, sen är han storkille :D

Mvh Miks

Finns ju fler än oatly som tillverkar mjölkfria alternativ. Go green och Carlsham tex som jag nämde här ovan. Sen kan man ju använda rismjölk och risgrädde istället. Tycker exempelvis såser och liknande smakar bättre med risprodukter (då slipper man havresmaken som jag tycker slår igenom lite för mycket).

Tack, superbra att veta! Vi har inte kommit till matlagningen ännu. Sonen ratar vår mat och vill glufsa burkmat fortfarande. Försöker blanda i lite av våra grejer i hans kost och det går sakta framåt.

Är lite känslig jag med mot havresmaken så risprodukter var jättebra tips. Ska reka lite mer i affären nu när det börjar närma sig avancerad matlagning ;)

Mvh Miks

Såg detta försent, men jag rekommenderar också Oatleys havreglass. Gör smoothie på den med hallon och blåbär - det blir supergott!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka