Bakdelsvändningar...ect

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Globlesa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 908
G

Globlesa

Kan jag få några bra tips på att få min lilla ponny lite smidigare i bakdelen,tex; olika övningar för bakdelsvädning, ect
Tack på förhand!:smirk:

Sv: Bakdelsvändningar...ect

smidigare i bakdelen vet jag inte riktigt, men om du vill känna att hästen verkligen jobbar med bakbenen har jag en ganska bra övning. Jobbar dom med bakbenen brukar dom dessutom bli smidigare då.
Men rid antingen i öppna eller sluta och gör övergångar i skolorna. typ: skritt,trav,skritt,galopp. Du får ju avgöra hur svårt du vill göra det. :D
En annan bra grej är att rida öppna på en volt och sedan dirket från öppna gå över i sluta och hålla volten. Kan vara ganska jobbigt om hästen inte har med sig bakbenen.
Jaa det var väl det jag hade men lycka till! :bump:

Förstår inte riktigt heller hur du menar, får en känsla av att du menar i sidled? Bakdelen på hästen (förutsatt att den är frisk) är lätt att flytta, det är bogarna som kan vara knepiga att flytta åt bägge hållen, alltså att få hästen smidig i "midjan".

Förstår inte riktigt heller hur du menar, får en känsla av att du menar i sidled? Bakdelen på hästen (förutsatt att den är frisk) är lätt att flytta, det är bogarna som kan vara knepiga att flytta åt bägge hållen, alltså att få hästen smidig i "midjan".

Ja precis övningar så den får lättare för att flytta i sidled, skänkelvikningar bakdelsvändingar och framdelsvändningar.
Olika övningar man kan göra, istället för att bara flytta liksom.
Det jag gör nu är att rida på en fyrkant när jag kommer till hörnet så gör jag en bakdelsväning.:smirk:
Fattar ni nu:)

Liknande trådar

Ridning Jag är ridlärare på en verksamhet och vill ha tips på olika övningar som är bra att göra i grupp. Både dressyr, bommar och hoppning...
Svar
10
· Visningar
1 391
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 198
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 654
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka